"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Karalar: “Uzun vadeli planlama yapılmalı”

  • 9 Ekim 2021
Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Zeydan Karalar Belediye Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.

Belediyenizin kentsel dönüşüm projelerinden bahseder misiniz? İmar planlarına, kentsel yaşam alanlarına ve kentsel yenileme/dönüşüm projelerine ilişkin yasal düzenlemeler çalışmalarınızı ne ölçüde etkiliyor?

ZEYDAN KARALAR
: 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında iki, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 73. maddesi dahilinde üç tane kentsel dönüşüm projesi yürütüyoruz.  127 hektarlık alanda yürütülen çalışmalarda öncelikle ekonomik ömrünü tamamlayan, doğal afetlerde risk taşıyan yaklaşık 2.400 yapının güvenli yapılarla fiziksel dönüşümünü hedefliyoruz. Özellikle kent merkezinde fiziksel açıdan yıpranmış, çökmüş alanların vatandaşlar için güvenli yaşam alanlarına dönüştürülmesini amaçlıyoruz. Ziyapaşa’daki dönüşüm alanında kentsel tasarım çalışmaları yapılıyor, Fatih’te afet riski olan alanda imar planı çalışmaları devam ediyor, İkibinevler’deki afet riskli alanda hak sahipleriyle uzlaşma görüşmeleri sürüyor. TOKİ’yle proje ortağı olduğumuz Sinanpaşa dönüşüm alanında inşaat ihalesi, Göl gecekondu önleme alanında inşaat uygulama aşamasına gelindi.

Kentsel dönüşüm, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen çok boyutlu bir süreç. Stratejilerinizi, proje modellerinizi ve bütçenizi nasıl planlıyorsunuz? Yerel paydaşlarınızı, yurttaşları ve sivil inisiyatifleri sürece dahil ediyor musunuz?

ZEYDAN KARALAR
: Yerel veriler ve ölçek, kentsel dönüşüm modeli belirleme, planlama sürecinde etkili oluyor, projeye özgü çözümlerle, tespit ve analiz (fiziksel, sosyo-kültürel, ekonomik) çalışmalarıyla ortaklık modeli kurgulanıyor. Çok boyutlu kentsel dönüşüm sürecinde paydaş katılımının önemli olduğunu düşünüyoruz. Saha çalışmaları aşamasından başlayarak mahalle sakinleriyle anketler, görüşmeler yapıyoruz, uygulama alanında ofisler kuruyoruz, hak sahipleriyle sürekli iletişim kurmaya çalışıyoruz. Mahalle dernekleriyle, muhtarlarla, yerel ve ulusal paydaşlarla işbirliği yapıyoruz.

Belediyeniz bünyesinde fizibilite, harita, plan, jeolojik etüt, taşınmazların değer tespiti, ön hazırlık, imar planı taslaklarının hazırlanması, hak sahipleriyle görüşmeler vb. çalışmalar için ayrı bir birim oluşturdunuz mu? Finansman desteğine ihtiyaç duyuyor musunuz?

ZEYDAN KARALAR
: Belediyemizin Kentsel Dönüşüm Daire Başkanlığı bünyesinde Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Şube Müdürlüğü hizmet veriyor. Kentsel dönüşüm projelerinde saha, planlama, proje, görüşme, kamulaştırma, inşaat vb. farklı alanlarda uzmanlık gerektiren iş/işlemler söz konusu. Bu nedenle proje sürecindeki çalışmaların bir bölümü diğer birimlerin de desteğiyle Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Şube Müdürlüğü’nün teknik ve idari personeli tarafından yürütülüyor, hizmet alımıyla ilgili işlerin takibi ve kontrolü yapılıyor. Büyük ölçekli projelerin uygulama sürecinde finansal desteğe ihtiyaç duyuluyor.

Kentsel dönüşüm projelerinin kapsamını belirleyen mevzuatta ve yasalarda değişiklik yapılması gerekiyor mu? Kentsel dönüşüm politikaları hangi kriterler doğrultusunda oluşturulmalı?

ZEYDAN KARALAR:
Doğal afet riski ve hızlı kentleşme nedeniyle kent merkezlerinin güvenli, yaşanabilir hâle getirilmesi, kültür ve tabiat varlıklarının korunması için kentsel dönüşüm uygulamaları oldukça önemli. Kentsel dönüşüm uygulamalarında hem yasal açıdan hem de planlama açısından bütüncül ve uzun vadeli planları içeren bir yaklaşıma ihtiyaç var. Hedefimiz, hak sahiplerinin aynı bölgede yaşamaya devam etmesi. Çok aşamalı dönüşüm uygulamaları ve yasal süreç, proje süresini, fizibiliteyi, hızlı ve yerinde dönüşümü olumsuz etkiliyor. Kamu mülkiyeti olan alanların dönüşüm alanı olarak ilan edilmesi, afet riski bulunan alanların imar planları gibi önemli aşamaların teklifi yerel yönetimler tarafından hazırlanıyor, süreç için merkezî yönetimin onayı gerekiyor, bu da projelerin hızını etkiliyor. Kentsel dönüşüm uygulamaları yerelin özgünlüğünü ön plana çıkarmalı, sosyo-kültürel ve ekonomik yerel kalkınma programı içermeli. Yerel yönetimlere teknik personel ve finansman desteği verilmeli, dar gelirli hak sahipleri daha fazla desteklenmeli. İnsan, kenti, kent de insanı şekillendirir gerçeğinden yola çıkılmalı, insan haklarına saygılı, bütüncül, katılımcı ve sürdürülebilir kentsel dönüşüm politikaları geliştirilmeli.


Önerilen Haberler