- 15 Mart 2021
YÜKLENİYOR
“Derin Yoksulluk”, insanların açlık sınırının altında yaşamasına, en temel haklarına erişmemesine, sosyal dışlanmaya ve ayrımcılığa neden olan bir yoksulluk durumu. Belediyenizin “Derin Yoksulluk” kapsamında yaptığı çalışmalar var mı? Varsa, çalışmalarınızdan bahseder misiniz?
ÜMİT UYSAL: Yarım milyonluk nüfusuyla Türkiye’nin en büyük ilçelerinden biri olan, farklı kültürel ve ekonomik yapılara ev sahipliği yapan Muratpaşa, değişen nüfus yapısıyla demografik açıdan ülkenin özetidir. 2014 yılı itibarıyla uygulanmaya başlayan politikalar, insan odaklılığa ve halkçı bir genel kamu yönetimi anlayışına ışık tutacak pratikler içeriyor. Bu kapsamda birçok sosyal hizmet projesini hayata geçirdik. Projelerimiz, derin yoksulluğu da kapsıyor. Önceliğimiz, Muratpaşa’da yaşayan ve temel ihtiyaçlarını karşılayamayan vatandaşlara asgari yaşam koşulları sunmak. Bu kapsamdaki hizmetlerimizi hak temelli sosyal hizmetler ve sağlık hizmetleri olmak üzere iki başlık altında ele alabiliriz.
Sosyal hizmetler kapsamında sosyal ve ekonomik açıdan zorluk yaşayan vatandaşların ihtiyaçlarını tespit etmek ve bu ihtiyaçları karşılayabilmek için belediyemizin Sosyal Servis Birimi vatandaşlarla ön görüşmeler yapıyor. İncelemeler sonrasında ihtiyaç sahibi vatandaşların temel haklarına erişmesini kolaylaştırmak ve özellikle açlık sorununu azaltmak için aşevi aracılığıyla gıda desteği veriyoruz. Pandemi sürecinde daha fazla sayıda kişiye ulaşmak ve dayanışmayı artırmak için Komşu Meclisi Dijital Platformu üzerinden “Komşu Dayanışma Sistemi” kurduk. Vatandaşlar sistem üzerinden başvuru yaparak gıda paketi ya da alışveriş kartı alabiliyor. Sistem aracılığıyla ihtiyaç sahibi vatandaşlarla onlara destek olmayan isteyen vatandaşları buluşturduk. Ekonomik kriz, toplumun büyük bir bölümünü olumsuz etkiledi. Kış aylarının önceki yıllara göre daha zor geçeceğini öngörebiliyoruz. Bu kapsamda bütçemizin 6 milyon TL’sini Kara Kış Fonu’na ayırdık.
Sosyal Servis Birimi’nin yaptığı görüşmelerde barınma sorununun ve bakım ihtiyacının da önemli olduğunu gördük. Yaşlı vatandaşların huzurevlerine ya da bakımevlerine yerleşmesi için çalışmalar yapıyoruz. Çocuklara eğitim konusunda destek veriyoruz. Sosyo-ekonomik açıdan zorluk yaşayan ailelerin 3-6 yaş arasındaki çocuklarının ruh ve beden sağlığını desteklemeyi ön planda tutuyoruz. Çocukların iletişim becerileri kuvvetli, çevre ve toplum bilinci yüksek bireyler olması için kreşlerimizde eğitim veriyoruz. Lise ve üniversite sınavlarına hazırlanan gençlere Destek Eğitim Merkezleri’nde kurslar veriyoruz. Üniversite öğrencilerine Adalya Vakfı aracılığıyla burs imkânı sağlıyoruz. Üniversite eğitimi için Antalya’ya gelen ancak barınma sorunu yaşayan kız öğrencileri ise, Konukevi’nde ve Kız Öğrenci Yurdu’nda ağırlıyoruz.
Pandemi dönemi ve ekonomik kriz, derin yoksulluğun etki alanını genişletti. İlçenizde derin yoksullukla ilgili sosyal inceleme yaptınız mı? STK’larla ve farklı paydaşlarla yoksullukla mücadele konusunda işbirliği yapıyor musunuz?
ÜMİT UYSAL: Belediyeler, başvuru yapan kişileri tespit edebildikleri için sistemin dışında kalan kişiler oluyor. Bu noktada STK-belediye işbirliğinin kurulması faydalı olabilir. Muratpaşa’daki STK’ları Abdullah Sevimçok Sivil Toplum Merkezi’nde tek çatı altında toplamaya çalışıyoruz. Amacımız, bilgi akışının daha iyi olması ve toplum yararı için yapılacak ortak çalışmaların artması. Derin yoksullukla ilgili Adalya Vakfı’yla çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Özellikle gençleri, yaşlıları, engelli vatandaşları sosyal hayata kazandırmak ve istihdam etmek amacıyla kurulan Engelsiz Kafe, ortak çalışmalarımızın en önemlisi.
İlçenizde özellikle dezavantajlı grupların (çocuk, genç, kadın, yaşlı ve engelli) yoksulluğunu önlemeye yönelik hangi çalışmaları yapıyorsunuz? Belediyenizin sosyal hizmet stratejisi var mı?
ÜMİT UYSAL: 2015 yılında açılan Engelsiz Kafe Yaşam ve Spor Alanı, ilçemizde yaşayan engelli ve engelsiz tüm vatandaşları ağırlayan bir merkez. Engelsiz Kafe Yaşam ve Spor Alanı’nın hizmet amacı, engelsiz kafe hizmetiyle engelli bireylere istihdam olanağı sağlamak, tüm engelli bireylerin farklı etkinliklere katılmasını sağlamak, toplumla bütünleşmelerine destek vermek, toplumun engelli bireylere yönelik önyargılarını ortadan kaldırmak ve boş zamanlarını değerlendirecekleri eğitici ve sosyal etkinliklerin yapıldığı bir alan olmak. Azize Kahraman Halk Eğitim Merkezi’yle birlikte 14 merkezdeki sanat ve meslek edindirme kurslarıyla kadınlara mesleki donanım kazandırmaya ve istihdam olanağı yaratmaya çalışıyoruz. Kadınların el emeği, göz nuru ürünlerinin tüketiciyle buluşması için Üreten Eller Pazarı’nı açtık. Sadece Antalya’dan değil, Burdur ve Isparta gibi çevre illerden (aralarında kooperatiflerin de bulunduğu) 315 katılımcısı olan Üreten Eller Pazarı’nda takı ve çanta gibi aksesuarlar, el yapımı nevresim, yatak örtüsü, mutfak ve banyo takımları, dantel ve geleneksel el sanatı ürünleriyle hediyelik eşyalar yer alıyor. Üretin Eller Pazarı, her Cuma günü Şirinyalı Mahallesi kapalı pazaryerinde kuruluyor. Antalya Kadın Girişimi Kooperatifi’yle ortak çalışmalarımız var. Antalya Kadın Girişimi Kooperatifi, Hacı Bektaş Veli Kültür Merkezi’nde büyük bir mutfağa sahip. Kurabiye, erişte, salça, reçel, meyve kurusu ve nar ekşisi üreten kooperatif, Abdullah Sevimçok Sivil Toplum ve İnovasyon Merkezleri’nde ev yemekleri dükkânı da açtı. Antalya Kadın Girişim Kooperatifi, turunçtan kolonyaya, reçelden sirkeye, lokumdan sabuna kadar 20 farklı çeşit ürün ortaya çıkardı.
Kadınların sosyal ve ekonomik açıdan güçlenmesi için son dönemde ön plana çıkan üretim, işletme ve girişimcilik kooperatiflerine geniş bir pazarlama ve satış imkânı sağlamak amacıyla çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu kapsamda Antalya’nın dünyaca ünlü falez sahil bandı üzerindeki 25 dönümlük Erdal İnönü Kent Parkı’nda kadın kooperatiflerinin ürünlerinin tüketiciyle buluşmasını sağlamak için satış yeri açacağız. Pandemi döneminde çevrimiçi eğitim, seminer ve koçluk programlarıyla çalışmalarını sürdüren, yenilik, buluş ve girişim destekleme merkezi ASSİM İnovasyon Merkezi, Antalya’dan yenilikçi, özgün ve katma değeri yüksek fikirlerin iş dünyasıyla buluşmasını sağlıyor. ASSİM Teknoloji Merkezi, bu süreçte çevrimiçi seminer çalışmalarına başladı. İnovasyon, tasarım, prototipleme konularında atölye çalışmaları, eğitimler ve seminerlerle gençlere, girişimcilere ve girişimci adaylarına hizmet vermeyi hedefleyen merkez, ilk etkinliğini Şubat ayında gerçekleştirdi. Nisan ayında ise, Uluslararası Koçluk Federasyonu ICF Global’in Türkiye’deki imtiyazlı kuruluşu ICF Türkiye, AKEV Üniversitesi Kariyer Planlama ve Mezunlarla İletişim Uygulama ve Araştırma Merkezi ve ASSİM İnovasyon Merkezi işbirliğiyle “Güçlenen Kanatlar-Genç Girişimci Koçluğu” projesi başlatıldı. ICF Türkiye gönüllü koçları, iş fikri olan 20 üniversite öğrencisine girişimcilik kültürü kazandırmak ve girişimciliğe olan eğilimlerini ortaya çıkarmak amacıyla görüşmeler yaptı. Temmuz ayında koçluk görüşmeleri tamamlandı. ASSİM İnovasyon Merkezi’nde gençlere fikirlerini geliştirmek için destek verildi. Türkiye’nin ilk dijital demokrasi uygulaması “komsumeclisi.com” üzerinden yardımseverlerle ihtiyaç sahiplerini buluşturan sistem sayesinde mahallelerden başlayarak dayanışma ağlarının oluşmasına katkı sağlıyoruz. İhtiyaç sahibi vatandaşlar, www.komsumeclisi.com adresindeki formu doldurarak başvuruda bulunuyor. Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü, başvuruları kamu verilerinden kontrol ediyor, ihtiyaç sahibi vatandaşları belirliyor ve sisteme dahil ediyor. Yardımseverler vatandaşlar da komsumeclisi.com üzerinden sistemdeki marketler aracılığıyla destek veriyor. İhtiyaç sahibi vatandaşlara gıda destek kolisi ya da sistemdeki marketlerde kullanılmak üzere alışveriş çeki ulaştırılıyor.
İlçemizde yaşayan bütün dezavantajlı kesimlere istihdam olanağı yaratarak, üretim kooperatifleri oluşturarak, gençlerin iş fikirlerine destek vererek birçok açıdan katkı sağlıyoruz. Temel sosyal hizmet stratejimiz, kimseyi ötekileştirmeyen, tasada ve mutlulukta bir olmayı başarabilen bir Muratpaşa yaratmak. Bu kapsamda sosyal politikalar üretiyoruz.
Derin yoksullukla mücadelede yasal düzenlemeler ve mevzuat açısından zorlandığınız durumlar ve yaşadığınız sıkıntılar nelerdir? Sosyal hizmet modellerini hayata geçirmek ve çalışmalarda kaynakları etkin kullanmak açısından belediyenizin bütçesinde artış söz konusu oldu mu?
ÜMİT UYSAL: Derin yoksulluğun artmasıyla birlikte yerel yönetimlere büyük sorumluluklar düşüyor. Yerel yönetimler arasındaki sosyal hizmetlerin farklı olması, haklara erişimde bölgesel eşitsizlikleri de ortaya çıkarıyor. İlçe belediyesi olmamız nedeniyle bu problemle sık sık karşılaşıyoruz. Sosyal yardım yönetmeliğinin 6. maddesinin 2. bendindeki “Antalya Muratpaşa Belediyesi mücavir alan sınırları içerisinde ikamet edenler” ibaresi bizi kısıtlayan noktalardan biri.
Belediyemizin aşevi uzun yıllardır hizmet veriyor. Önceki yıllarda Adalya Vakfı hesabından aşevine bağış alınıyordu. Pandemi sürecinde ihtiyaç sahibi vatandaşlara destek olmak amacıyla doğrudan şartlı bağışı tarif edip belediyemizin adına iki tane hesap açmıştık. Belediye meclisinden aldığımız yetkiyle bağış kabul tebliği yapmaya hazırlanırken İçişleri Bakanlığı’nın genelgesi yayımlandı. Şartlı bağış uygulamamız yasal olduğu için genelgenin bizi kapsamadığını düşündük. Mülki idare, genelgenin istisna tarif etmediğini belirterek hesapları kapatmamızı istedi. Bir gün bekledikten sonra hesapları kapatmak durumunda kaldık. Afet zamanında dahi birlik olunamadı, siyasi kaygılarla hareket edildi. Türkiye, hiç bu kadar ayrıştırılmamıştı.