"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Muhittin Böcek: Modern Ve Hızlı Toplu Taşıma Sistemi Oluşturacağız

  • 8 Kasım 2021

Belediyenizin ulaşımla ilgili çalışmalarından bahseder misiniz? Toplu taşıma sistemlerini ve ulaşım altyapısını geliştirmeye yönelik projeleriniz nelerdir? Ulaşım çalışmalarınızda planlama, finansman ve uygulama açısından sıkıntı yaşıyor musunuz?


MUHİTTİN BÖCEK: Kentimizde ulaşıma ilişkin üst ölçekli yatırımlar (raylı sistemler, katlı kavşaklar vs.), ulaşım ana planı doğrultusunda gerçekleştiriliyor. Hâlihazırdaki plan, 2015 yılında yapıldı. Söz konusu planda merkez ilçeler için raylı sistemleri, bisiklet ve yaya yolları, dolaşım planları gibi detayları içeren bir çalışma yapıldı. Çevre ilçeler için temel prensiplerden oluşan planlama yaklaşımları geliştirildi.


Ulaşım ana planlarının beşer yıllık periyotlarla güncellenmesi hususunda yasal gereklilik var. Bu çerçevede mevcut ulaşım ana planının kentimizde hızla artan nüfus, işgücü, araç sahipliği, imara açılan yeni yerleşim bölgelerinden kaynaklı artan trafik yükü gibi etkenlerin, mevcut ulaşım sisteminde yaşanan sorunların kapsamlı bir şekilde ele alınması ve 19 ilçenin tamamını kapsayacak şekilde güncellenmesi için çalışmalar başladı.


Kent merkezinde ulaşım ana planı kapsamında belirlenen raylı sistem hatlarına, yeni ulaşım güzergâhlarına ve kavşak düzenlemelerine ilişkin öneriler hayata geçirilmeye devam ediyor.

3. Etap Raylı Sistem Hattı Projesi tamamlandı, test sürecinin sona ermesinin ardından hizmet vermeye başladı. 4. Etap Raylı Sistem Hattı Projesi’yle ilgili de şartname hazırlık çalışmaları başladı.


Antalya’da özel toplu taşıma araçlarının sayısal olarak fazla olması sebebiyle taşımacı esnafının ekonomik açıdan zarar görebileceği durumlarda ulaşım çalışmalarında planlama ve uygulama sürecinde sorunlar yaşanıyor. İlçelerdeki taşımacı araçlarında elektronik ücret toplama ve araç takip sistemi bulunmaması nedeniyle 65 yaş üstü gelir desteği ödemelerinde sıkıntı söz konusu oluyor.  


Ulaşım altyapısını oluştururken ve düzenlerken kentsel mekân kullanımını nasıl planlıyorsunuz? İnsan odaklı ulaşımı yaygınlaştırmak için hangi çalışmaları yapıyorsunuz? Dezavantajlı gruplar için ulaşım altyapısı oluşturuyor musunuz?


MUHİTTİN BÖCEK: Mevcut ulaşım ana planı, 1/25.000 ölçekli nazım imar planıyla eşzamanlı ve entegre olacak şekilde yapıldı. Ulaşım modelinin temelinde nazım imar planı kullanıldı. Karayolu şebekesi de ulaşım ana planı kapsamında tespit edilen yolculuk değerleri doğrultusunda ulaşım modelinde test edilerek oluşturuldu.


Kent içindeki ulaşımda motorlu taşıtlara alternatif olarak bisiklet ve scooter kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla 240 kilometrelik bisiklet yolu şebekesi oluşturuldu. Bu çalışma, etaplar hâlinde projelendiriliyor ve yatırım programları çerçevesinde uygulanıyor. Bisiklet kullanımının teşvik edilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla düzenlenen ulusal/uluslararası etkinliklere katılım ve destek sağlanıyor.


Ulaşım projelerini dezavantajlı grupların erişimine uygun hâle getirmek için gerekli müdahaleler yapılıyor. Kent merkezinde ve ilçe merkezlerinde toplu taşıma araçları engelli erişimine büyük oranda uygun hâle getirildi. Sinyalizasyon sistemi tesis edildi. Yaya trafiğinin yoğun olduğu kavşak noktalarında görme engelli vatandaşların karşıdan karşıya güvenli şekilde geçmesi için sesli uyarı cihazı montaj çalışmaları yapılıyor. Trafikte butonlu sinyalizasyon sistemine uygulanan akustik sesli yaya uyarı cihazı sayesinde görme engelli vatandaşların karşıdan karşıya güvenli şekilde geçmesi sağlanıyor. Ayrıca kaldırımlarda oluklu takip şeritleri yapılıyor. 


Stratejik planınızda “Akıllı/Erişilebilir Ulaşım Stratejisi” ve “Ulaşım Eylem Planı” var mı? Varsa, kapsamı ve içeriği nedir? Sürdürülebilir kent içi ulaşım (ekolojik, ekonomik, sosyal) uygulamalarının ve ulaşımda enerji verimliliğinin artırılması için hayata geçirmeyi düşündüğünüz ya da tamamladığınız çalışmalarınız nelerdir?


MUHİTTİN BÖCEK: Ulusal akıllı ulaşım sistemleri 2020-2023 eylem planı uygulama çalışmaları kapsamında sorumlu bir birimin ve İl Trafik Kontrol Merkezleri’nin kurulmasına, toplu taşıma filosunda elektrikli araçların kullanılmasına ve bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik planlama çalışmalarımız var. Antalya’da son zamanlarda özellikle kavşaklarda yaşanan trafik sıkışıklığına akıllı sinyalizasyon sistemiyle çözüm arıyoruz. Bazı büyük kavşaklarda kullanılan kameralar sayesinde yoğunluk yaşanan bölümlerdeki trafik ışıklarının süresi yoğunluğa göre değişiklik gösteriyor. Sistem sayesinde kavşaklarda bekleme süresi azaldı, bir yılda 871.270 litre yakıt tasarrufu sağlandı.


Emisyon, gürültü ve görüntü kirliliğinin azaltılması için ulaşımda çevre ve iklim duyarlılığını artırıcı önlemler alıyor musunuz? Bu konuda yerel yönetimlerin alması gereken inisiyatifler sizce nedir?  


MUHİTTİN BÖCEK: Emisyon, gürültü ve görüntü kirliliğinin azaltılması için kent merkezindeki toplu taşıma araçlarının yoğunluğunu azaltmak üzere minibüslerin çevreye duyarlı Euro 5/6 motorlu otobüslere dönüşüm işlemleri tamamlandı. Toplu ulaşım hizmeti 12 metrelik otobüslerle sürdürülüyor.


Ayrıca ekonomik ve çevre dostu taşıma sistemi olan, hâlihazırda kullanılan raylı sistem ağının genişletilmesi için çalışmalar devam ediyor. Kentin önemli seyahat, üretim ve çekim noktalarından geçmesi planlanan raylı sistem hatları sayesinde kent içindeki karayolu trafiğine neden olan lastik tekerlekli toplu taşıma sisteminin ve özel otomobil kullanım oranının düşürülmesi hedefleniyor. Çevreci, ekonomik ve sürdürülebilir raylı sistem hatlarını kent geneline entegre etmeyi, modern ve hızlı toplu taşıma sistemi oluşturmayı amaçlıyoruz.



Önerilen Haberler