- 25 Mart 2021
YÜKLENİYOR
Belediyenizin ulaşımla ilgili çalışmalarından bahseder misiniz? Toplu taşıma sistemlerini ve ulaşım altyapısını geliştirmeye yönelik projeleriniz nelerdir? Ulaşım çalışmalarınızda planlama, finansman ve uygulama açısından sıkıntı yaşıyor musunuz?
ÜLGÜR GÖKHAN: Çanakkale’de toplu taşıma hizmeti, lastik tekerlekli kara araçlarıyla gerçekleştiriliyor. Ulaşım hizmeti, engellilerin kullanımına ve kent içi kullanıma uygun, alçak tabanlı, farklı tipteki ve büyüklüklerdeki araçlarla sağlanıyor. Toplu taşıma sisteminde akıllı ücret toplama sistemi mevcut. Bu toplama sisteminden elde edilen veriler kullanılarak toplu taşımanın yeterli ve ekonomik olması sağlanıyor. Elektronik ücret toplama sistemiyle entegre çalışan kamera ve araç takip sistemi, Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü Araç Takip ve Koordinasyon Merkezi tarafından anlık ve geriye dönük olarak takip ediliyor. Sadece toplu taşıma hizmeti için kurulan Araç Takip ve Koordinasyon Merkezi, araç doluluk durumunu, şoförlerle irtibatı, ilave seferlerin düzenlenmesini, mevcut seferlerin uygunluğunu ve vatandaşlarla iletişimi de sağlıyor. Toplu taşıma araçlarında kişiye tanımlı veya tanımsız kartlarla birlikte kredi kartları da kullanılıyor. Belediyemizde ve üniversitede bulunan ulaşım kartları, başvuru yapıldıktan sonra yaklaşık bir dakika içinde teslim ediliyor. Bu süreyi daha da düşürmek için cep telefonundan QR kodlu öğrenci kartı çalışması da devam ediyor. Çalışma tamamlandığında başta öğrenciler olmak üzere ücretsiz ve indirimli ulaşımdan yararlanan vatandaşlar da toplu taşıma kartlarını herhangi bir noktaya başvurmadan online olarak mobil uygulama üzerinden tedarik edebilecek. Böylece kart temini, dolumu vb. süreçler ortadan kalkacak. Mevcuttaki öğrenci kartlarıyla YÖK ve MEB’le yapılan protokoller kapsamında online vize ve öğrencilik takibi işlemleri de yapılıyor. Tüm işlemler, bürokratik süreçler olmadan hızlı bir şekilde gerçekleştiriliyor.
Kentimizdeki toplu taşıma sistemi hem kooperatifleşmeye hem de farklı yapıdaki kurumların ortaklaşa çalışmasına örnektir. Belediye tarafından yetki verilen özel şahıslar kooperatifleşmiştir. Toplu taşıma hizmeti, Çanakkale Belediyesi ve Kepez Belediyesi’yle S.S. 18 Nolu Şehir İçi Minibüsçüleri Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi’nin ortaklaşa yönetim anlayışıyla demokratik bir biçimde yürütülüyor.
Toplu taşıma hizmetinin kalitesinin artırılması için düzenli olarak yeni araç alımı yapıyoruz. Yeterli araç sayısıyla, yeni otobüs filosuyla erişilebilir ve ekonomik bir toplu taşıma sistemi kurmayı hedefliyoruz.
Ulaşım altyapısını oluştururken ve düzenlerken kentsel mekân kullanımını nasıl planlıyorsunuz? İnsan odaklı ulaşımı yaygınlaştırmak için hangi çalışmaları yapıyorsunuz? Dezavantajlı gruplar için ulaşım altyapısı oluşturuyor musunuz?
ÜLGÜR GÖKHAN: Ulaşım altyapısı planlamasında ve arazi kullanımında toplu taşımaya ağırlık veriyoruz. Bununla birlikte yaya erişimine ve mikro mobilite araçlarının kullanımına da önem veriyoruz. Ekonomik açıdan dezavantajlı gruplar ve engelliler için kentin her noktasında toplu taşıma hizmetindeki sefer sıklığını düzenliyoruz. Bisiklet ve elektrikli scooter paylaşım sistemini de aktif şekilde kullanıyoruz. Kamu binaları, okullar, camiler, rekreasyon alanları, yoğun otobüs durakları gibi noktalarda bisiklet parkları oluşturarak bisiklet kullanımını teşvik ediyoruz. Ayrıca kentin topoğrafyası ve düşük hızdaki sakin trafik akışı da bisiklet kullanım oranını artırıyor.
Stratejik planınızda “Akıllı/Erişilebilir Ulaşım Stratejisi” ve “Ulaşım Eylem Planı” var mı? Varsa, kapsamı ve içeriği nedir? Sürdürülebilir kent içi ulaşım (ekolojik, ekonomik, sosyal) uygulamalarının ve ulaşımda enerji verimliliğinin artırılması için hayata geçirmeyi düşündüğünüz ya da tamamladığınız çalışmalarınız nelerdir?
ÜLGÜR GÖKHAN: Stratejik planımızda “Akıllı/Erişilebilir Ulaşım Stratejisi” ve “Ulaşım Eylem Planı” bulunuyor. Akıllı uygulamaları, kentsel yaşam kalitesini artıracak, yönetim ve yönetişim altyapısını destekleyecek, ulaşım, doğal afetler ve insan odaklı çevre tehditleri, ekonomi, turizm alanları öncelikli olacak şekilde geliştireceğiz. Kentsel ulaşım projelerinde ve uygulamalarında akıllı teknolojilerin ve yenilenebilir enerji kaynaklarının etkin kullanımını yaygınlaştıracağız.
Sinyalizasyon ve teknolojik yönlendirme sistemleriyle bekleme sürelerinin azaltılmasını ve yol taşıma kapasitelerinin artırılmasını sağlayacağız. Kentsel ulaşım planlarında ulaşılabilirlik, güvenlik, konfor, güvenilirlik, süreklilik, sürdürülebilirlik, maliyet ve etkinlik gibi ilkeleri benimseyeceğiz ve uygulayacağız. Kent içi dolaşım üstyapılarını afet ve acil durum senaryolarına uygun şekilde yapılandırarak kamuoyunu bilinçlendirme çalışmaları yürüteceğiz. Toplu taşıma sistemleri başta olmak üzere ulaşım sirkülasyon sistemlerinde, dezavantajlı olan ve erişilebilirlik kısıtı bulunan vatandaşların yaşam kalitesini kolaylaştırmaya yönelik uygulamaları yaygınlaştıracağız. Toplu taşıma sistemlerinin hizmet kalitesini geliştireceğiz. Toplu taşımayı konforlu, güvenilir, temiz ve çekici hâle getirerek kullanıcı sayısını, kent içinde uzun süreli park etmek suretiyle oluşan araç trafiğinin azaltılması için yayalaştırma alanlarını ve otopark kapasitelerini artıracağız. Alternatif deniz ulaşımı modelleri geliştireceğiz. Amacımız, erişilebilir, güvenli, zaman ve maliyet açısından etkin ve sürdürülebilir ulaşım sistemleri oluşturmak. Mevcut altyapının daha verimli kullanılabilmesi, trafik güvenliğinin artırılması, ulaşım talebinin doğru bir şekilde yönetilebilmesi ve daha etkin bir planlama yapılabilmesini sağlamak için ulusal ölçekte AUS Strateji Belgesi hazırlanacak, AUS mimarisi geliştirilecek ve AUS uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. Kentlerdeki imar ve ulaşımla ilgili politika, karar ve yatırımlar, koordineli olarak değerlendirilecek, özellikle imar planlarıyla ulaşım ana planlarının birbiriyle uyumlu bir şekilde hazırlanması ve güncellenmesi sağlanacaktır.
Emisyon, gürültü ve görüntü kirliliğinin azaltılması için ulaşımda çevre ve iklim duyarlılığını artırıcı önlemler alıyor musunuz? Bu konuda yerel yönetimlerin alması gereken inisiyatifler sizce nedir?
ÜLGÜR GÖKHAN: Kentimizdeki trafik sıkışıklığını, kazaları ve hava kirliliğini azaltmak amacıyla özel araç yerine toplu taşıma kullanımını özendirmek için çalışmalar yapıyoruz, arz yönlü politikalardan ziyade talep yönlü politikalar uyguluyoruz. Yerleşim alanlarında ve ulaşım sistemlerinde enerji verimliliğini sağlayacak planlamalar yapacağız ve akıllı teknoloji kullanımını yaygınlaştıracağız. Çevreye duyarlı, erişilebilir, kentsel dokuyu, doğal, tarihî ve kültürel varlıkları koruyan, yayaları ve hareket kısıtlılığı bulunan vatandaşları gözeten bütüncül bir yaklaşımla ulaşım altyapısını ve üstyapısını düzenleyeceğiz. Yaya ulaşımını ve bisiklet kullanımını özendirici ve artırıcı tasarım ilkeleri belirleyerek bu ilkelerin toplu taşıma ağıyla bütünleşmesini ve yaygınlaşmasını sağlayacağız. Yapılan uygulamalar kapsamında araçların dur-kalk ve rölantide bekleme süresinin en aza indirilmesiyle egzoz emisyonu azaltılacak, trafik kaynaklı hava kirliliği önlenecek.
2016 yılında toplu taşımaya alternatif olarak geliştirilen akıllı bisiklet sisteminin yanı sıra elektronik scooter uygulaması da emisyon, gürültü ve görüntü kirliliğinin azaltılmasına katkı sağlıyor, ulaşımda çevre ve iklim duyarlılığını artırıcı önlemler olarak kentimizde uygulanıyor. Ayrıca 2002 yılında ilk kez kutlanan Avrupa Hareketlilik Haftası’nın etkisi hem Avrupa’da hem de tüm dünyada giderek arttı. Hafta kapsamında belediyeler, hareketlilik yönetimi, erişilebilirlik, yeni veya iyileştirilmiş bisiklet altyapısı tesislerine odaklanan projeler gerçekleştiriyor, “Arabasız Gün” etkinliği de 22 Eylül tarihinde düzenleniyor.
Avrupa Hareketlilik Haftası’nın ulusal koordinasyon görevini Türkiye Belediyeler Birliği yürütüyor. Avrupa Hareketlilik Haftası, her yıl bir tema ekseninde kutlanıyor. 2019 yılının teması, “Güvenli Yürüyüş ve Bisiklet” iken, 2020 yılının teması “Herkes İçin Sıfır Emisyonlu Hareketlilik” olarak belirlendi. Belediyemiz, Avrupa Hareketlilik Haftası’na üç yıldır katılıyor. Bu yıl da “Sürdürülebilir Ulaşım: Sağlıklı ve Güvenli Hareketlilik” temasıyla hafta boyunca etkinliklerimizi sürdürdük.
2021 yılında 51 farklı ülkeden 2.770 katılımcının yer aldığı etkinliklere ülkemizden 536 kurum katıldı. Belediyemiz, ilk beş başvuru arasında yer alıyordu. Avrupa Komisyonu’nun etkinliklerini yakından takip ediyoruz. Avrupa Hareketlilik Haftası’nda, belediyelerin ulaşım planlamasının ve toplu ulaşım sisteminin geliştirilmesi, bisiklet ve yaya yollarının artırılması, vatandaşların bireysel araçlar yerine alternatif ulaşım metotlarını kullanması için teşvik edilmesi amaçlandı. Belediyemiz de üç yıldır Avrupa Hareketlilik Haftası’na katılıyor. Çevreye duyarlılık, emisyon ve gürültü kirliliği gibi birçok konuda vatandaşları bilinçlendirmeyi hedefliyoruz.