YÜKLENİYOR
“Çocuk Dostu Kent” politikalarınızı ve projelerinizi anlatır mısınız?
Turgay Erdem: Seçime girerken başlıca söylemlerimizden biri, yeni nesil belediyecilik hakkındaydı. Bizim için yeni nesil belediyecilik, geleceği planlarken yeni neslin, yani çocukların ve gençlerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak onları geleceğe hazırlayan adımları atmayı ifade ediyor. Bu bakış açısıyla çocukları geleceğe hazırlayan eğitim çalışmalarına önem verdik. Örneğin, aklın sınırlarını genişleterek, geleceğin yöneticileri olan çocuklara stratejik düşünme, mantık yürütme, sıradışı düşünme, problem çözme becerileri kazandırmak amacıyla “Zekâ ve Akıl Oyunları Atölyeleri” açtık. Teknolojinin yaşamın hemen her alanına hâkim olduğu çağımızda yeni nesiller için teknolojinin dilini bilmek, dünyanın dilini bilmek anlamına geliyor. Önümüzdeki yıllarda içinde kodlamanın olmadığı çok az meslek kalacağını öngörerek yeni nesilleri geleceğe hazırlamak için Karaman’da ve Fethiye’de “Kodlama Atölyeleri” açtık. Çocuklara erken yaşta kodlama eğitimi vererek 21. yüzyıl becerileriyle donatılmış yeni bireylerin yetiştirilmesine katkıda bulunacak bu atölyeleri yaygınlaştırmayı hedefliyoruz. Pandemi döneminde çocuklara internet üzerinden çevrimiçi kodlama ve ayrıca temel elektronik eğitimleri verdik.
Biliyorsunuz, pandemi boyunca uzaktan eğitim sürecinde bilgisayara ve internete erişimi olmayan çocuklar açısından fırsat eşitsizliği söz konusu oldu. Bu süreçte çözüm üretmek için bazı adımlar attık. Kırsal mahallelerde çocuklara internet erişimi sağlayarak eğitimlerine katkıda bulunmak amacıyla dijital çözüm projesini hayata geçirdik. Çalı ve Kültür Mahallesi’nde bulunan Kadın ve Çocuk Akademileri’nde bilgisayar sınıfları oluşturduk ve internet erişimi sağladık. Uzaktan eğitim için gereken tüm altyapının ve donanımların yer aldığı sınıflara gelen öğrenciler, burada hem uzaktan eğitimlerini kesintisiz sürdürüyor hem de ihtiyaç duydukları araştırmaları yapabiliyor. Ayrıca bilgisayarı ve tableti olmayan ihtiyaç sahibi öğrenciler için “Eğitime Destek Olun! Eksik Olmayın” sloganıyla bir kampanya başlattık. Bu kampanya kapsamında toplanan kulaklıkları ve tabletleri ihtiyaç sahibi öğrencilere ulaştırdık. Kırsal mahallelerde yaşayan öğrencilere ücretsiz internet olanağı sağlamak için kablosuz internet istasyonları kurmaya başladık. İlk örneğini Konaklı Mahallesi’nde hayata geçirdiğimiz bu proje kapsamında kurulan internet sistemiyle 150 metre yarıçapı içerisinde tüm yerleşim alanlarında kablosuz/sınırsız internet erişimi sağlanıyor. Kullanıcılar internet erişimi için kullanıcı belediye ağını seçtikten sonra kimlik doğrulamasıyla ücretsiz olarak kablosuz internet hizmetinden faydalanabiliyor. Bu hizmetin kırsaldaki 17 mahallede yaygınlaştırılması yönünde çalışmalarımız devam ediyor.
Nilüfer’de kadınların ve çocukların eğitimine önem veriyoruz. Bu amaçla açılan Kadın ve Çocuk Akademileri’nde bu dönem çocuklar için kitap ayracı yapımı, renkli mum yapımı, bayram kartı yapımı, Karagöz-Hacivat yapımı atölye çalışmalarıyla Çocuk Hakları Günü etkinlikleri, mesleki tanıtım günleri ve eğitici oyun çalışmaları gerçekleştirildi. 1.147 çocuğun kayıt olduğu akademilerde ayrıca öğrencilerin derslerine destek olmak için matematik, fen bilgisi, Türkçe, sosyal bilgiler, İngilizce ek ders ve atölye çalışmalarıyla el becerileri atölyeleri, akıl ve zekâ oyunları etkinlikleri yapıldı. Çocukların sanatın farklı dallarıyla tanışması amacıyla “Ritim Atölyesi, “Resim Atölyesi” gibi çalışmaların da yapıldığı akademilerde çocuklara yönelik “Ağaç İşleme Atölyesi”, “Matematik Dağı Oyun Atölyesi”, “Satranç Atölyesi”, “Yılbaşı Kurabiyesi Yapım Atölyesi” de gerçekleştirildi.
Her Mahalleye Bir Kreş: Her çocuğun eğitim olanaklarına kavuşmasını sağlamak ve çalışan kadınların çocuk bakımıyla ilgili sorunlarına çözüm üretmek amacıyla her mahallede bir kreş açma hedefimiz doğrultusunda ilk adımı 23 Nisan Mahallesi'nde attık ve hayırsever desteğiyle yapılan “Nilüfer Belediyesi Burak Berk Kreşi”ni hizmete açtık. 120 çocuğa eğitim veren bu kreşin ardından Çamlıca Mahallesi’nde İzzet Şadi Sayarel Huzurevi kapsamında yaşlılarla çocukları bir araya getiren bir modeli hayata geçirdik. 50 çocuğa hizmet verebilecek kapasitede ikinci bir kreşi daha hizmete açtık.
Bir de “Çocuk Meclisi” var. Nilüfer’de yönetim anlayışımızın temelini katılımcılık oluşturur. Yapılacak yatırımlar hakkında “Mahalle Komiteleri”nin fikri alınır. Nilüfer Kent Konseyi çatısı altında oluşturulan Çocuk Meclisi, çocukların sözcüsü olan ve onların sesini duyuran bir meclistir. Çocukların toplumsal yaşamın her alanında söz sahibi olması, kent yaşamına katılması ve kente ait olma duygularının geliştirilmesi yönünde çalışmalar yapar.
Çocuk Sokağı: Bir çocuk en çok ne ister? Tabii ki park ve oyun alanı ister. Nilüfer’de toplam 310 park ve çocuk oyun alanı var. Yenileri de yapılıyor. Kentsel düzenlemelere çocukların katılımını sağlamaya yönelik çalışmalar da yapıyoruz. Örneğin, çocukların tasarladığı “Oyun Engel Tanımaz Parkı”ndan sonra yine çocukların tasarımı olan “Çocuk Sokağı” projemiz var. Yeni nesil belediyecilik yaklaşımıyla hayata geçirdiğimiz bu projeden bahsetmeden geçemeyeceğim. Türkiye’de ilk kez 6 yaş grubu çocuklarla çalıştık. Onlara nasıl bir sokakta oynamak istediklerini sorduk ve onların hayal gücünü bir sokağa yansıttık. Nilüfer Belediyesi, Nilüfer Kent Konseyi ve Özel 3 Mart Beşevler Anaokulu’nun ortak çalışması sonucunda hayata geçirilen “Çocuk Sokağı” projesinde tanıtım duvarı, boyama duvarı, bisiklet park elemanı, evcilik alanı, müzik alanı, kütük oyun ve dinlenme alanı, ahşap kayık, sulu kum alanı, korsan gemisi gözlem tepesi, tünel geçişler, doğal kayma-tırmanma alanı, aktif oyun alanı, denge elemanı, salıncak, trambolin, açık hava derslik alanı, çim amfi gibi alanlara yer verildi. Yapımı devam eden proje tamamlandığında çocukların hayal dünyasının sokağa yansımasını göreceğiz ve örnek bir projeyi hayata geçireceğiz.