YÜKLENİYOR
5393 sayılı kanunun 14. maddesi uyarınca belediyelerin
görevleri şu şekilde ifade edilmektedir:
“Belediye, mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla;
- İmar, su ve kanalizasyon, ulaşım gibi kentsel altyapı,
coğrafi ve kent bilgi sistemleri, çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı
atık, zabıta, itfaiye, acil yardım, kurtarma ve ambulans, şehiriçi trafik,
defin ve mezarlıklar, ağaçlandırma, park ve yeşil alanlar, konut, kültür ve
sanat, turizm ve tanıtım, gençlik ve spor, sosyal hizmet ve yardım, nikâh,
meslek ve beceri kazandırma, ekonomi ve ticaretin geliştirilmesi hizmetlerini
yapar veya yaptırır. Büyükşehir belediyeleriyle nüfusu 50.000’i geçen
belediyeler, kadınlar ve çocuklar için koruma evleri açar.
- Devlete ait her derecedeki okul binasının inşaatıyla bakım
ve onarımını yapabilir veya yaptırabilir, her türlü araç, gereç ve malzeme
ihtiyaçlarını karşılayabilir, sağlıkla ilgili her türlü tesisi açabilir ve
işletebilir, kültür ve tabiat varlıklarıyla tarihî dokunun ve kent tarihi
bakımından önem taşıyan mekânların ve işlevlerinin korunmasını sağlayabilir, bu
amaçla bakım ve onarımını yapabilir, korunması mümkün olmayanları aslına uygun
olarak yeniden inşa edebilir. Gerektiğinde öğrencilere, amatör spor kulüplerine
malzeme verir ve gerekli desteği sağlar, amatör spor karşılaşmaları düzenler,
yurtiçi ve yurtdışı müsabakalarında üstün başarı gösteren veya derece alan
sporculara belediye meclisi kararıyla ödül verebilir. Gıda bankacılığı
yapabilir.
- Belediye, kanunlarla başka bir kamu kurum ve kuruluşuna
verilmeyen mahallî müşterek nitelikteki diğer görev ve hizmetleri de yapar veya
yaptırır. Hizmetlerin yerine getirilmesindeki öncelik sırası, belediyenin mali
durumu ve hizmetin ivediliği dikkate alınarak belirlenir. Belediye hizmetleri,
vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun yöntemlerle sunulur. Hizmet
sunumunda engelli, yaşlı ve dar gelirlilerin durumuna uygun yöntemler
uygulanır.
- Belediyenin görev, sorumluluk ve yetki alanı belediye
sınırlarını kapsar. Belediye meclisinin kararıyla mücavir alanlara da belediye
hizmetleri götürülebilir.”
Pandemi döneminde ve ülkenin içinden geçtiği zorlu ekonomik
süreçte belediyelerin işleri daha da zorlaşmaktadır. Her geçen gün artan hizmet
talepleri karşısında belediyeler, kaynaklarını verimli bir şekilde kullanmak
zorundadır. Bu zorlu koşullarda gelirlerin düzenli ve günün şartlarına uygun
olarak toplanabilmesi, harcamaların verimli yapılabilmesi ve belediye bütçe
sisteminin sağlıklı işletilmesiyle kısmen mümkün olabilir.
Belediyeler yasasına göre belediye bütçesi, belediyenin bir yıllık gelir/ gider tahminlerini gösteren, gelirlerin toplanmasına, hizmetlerin yapılmasına ve giderlerin sarfına izin veren bir kararname şeklinde tanımlanmaktadır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 22. maddesi gereğince belediye başkanları her yıl Haziran ayının sonuna kadar stratejik plan ve performans programına uygun olarak gider bütçelerini hazırlamak üzere birimlere çağrı yapmalıdır.
ATA ALKAN
SODEMSEN
İdari ve Mali İşler Müdürü