"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Fatma Çalkaya: Demokrasinin Olduğu Yerde Hata Payı En Aza İner

  • 13 Eylül 2021

Yönetsel bir birim olan “muhtarlık”, yerel yönetimle merkezi yönetimin kesiştiği noktada yer alıyor. Aynı zamanda bir yerel yönetim bileşeni olarak kabul ediliyor. Öncelikle kapsayıcı yerel yönetim anlayışı ve hizmette yerellik ilkesi kapsamında muhtarlıklarla yerel yönetimler/belediyeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir misiniz?


FATMA ÇALKAYA: Bu ilişkiyi aslında mikro ölçekte uygulanan “katılımcı demokrasi” şeklinde tanımlayabiliriz. Yerel yöneticiler olarak seçimlerde vatandaşların verdiği oyla göreve geliyoruz. Aynı vatandaşlar, yaşadıkları mahallelerde de muhtarlarını temsilci olarak seçiyor. Biz Balçova’da bu demokratik sürecin tamamıyla uygulanmasını sağlıyoruz. Çünkü 2004 yılında partimiz Balçova’da ilk kez iktidar olduktan sonra muhtarlar, belediye başkanı ve belediye bürokratları her ay bir araya geliyor ve toplantı yapıyor. Ben de göreve geldiğimden bu yana bu uygulamayı aynı şekilde devam ettiriyorum. Değerlendirme konusunda net olarak şunu söyleyebilirim: Demokrasinin olduğu yerde hata payı en aza iner.   


Özellikle pandemi süreciyle birlikte mahalle yönetimi, mahalle dayanışmaları ve mahalle muhtarları öne çıktı. Yasal mevzuatın içeriği açısından mahalle dayanışmaları-muhtarlık-belediyeler arasındaki süreçte neler yaşanıyor? Sorunların çözümünde ve taleplerin karşılamasında yetki, görev ve sorumluluk bağlamında nasıl bir yol izleniyor?


FATMA ÇALKAYA: Yapılan iş vatandaşa hizmet olduğu için yetki ve sorumluluk açısından bir problem olmuyor. Mahallede yaşayan bir vatandaşın sorunu olduğunda o sorunu kimin hangi kanallardan ilettiğinin bir önemi yok. Önemli olan, mevcut sorunu en kısa sürede çözmek. Bizim bu anlamda farklı bir çalışma yöntemimiz var. Her mahallede kurulu olan “Semtevleri” konulara ve sorunlara zaten hâkim. Muhtarlarla da koordine olunca bu hâkimiyet perçinleniyor. Bazen bize ulaşmayan bir sorun muhtara ulaşıyor. Onlar da hemen bizimle irtibata geçerek sorunun çözümüne katkı sağlıyor. Günlük problemler dışındaki görece orta ve uzun vadeli işler ise, muhtarlar toplantısında her ay sonunda masaya yatırılıyor. 


Büyükşehir Yasası dahilinde muhtarlıkların sayısının artmasıyla belediyeler, muhtarlıklarla yatay bir ilişki kurmaya başladı. Belediyelerin bünyesinde muhtarlık birimi, müdürlüğü, masası kuruldu, iletişimi kolaylaştıracak teknik olanaklar oluşturuldu. Bu alt birimlerin işleyişinde hem muhtarlıklar hem belediyeler nasıl bir inisiyatif alıyor? İhtiyaçların karşılanması noktasında bu imkânlar yeterli oluyor mu?


FATMA ÇALKAYA: Yasayla birlikte ilçemizdeki muhtarlıkların sayısında bir artış veya azalma olmadı. Belediyemize bağlı Muhtarlar Masası da yasadan önce oluşturulduğu için çalışmalar düzenli bir şekilde yürütülüyor. Muhtarlar Masası dışında hem ben hem de başkan yardımcılarımız mahalle muhtarlarımızla günün 24 saati iletişimde olacak şekilde çalışmalarımızı yürütüyoruz. 


Belediyeler ve muhtarlıklar arasındaki mevcut durumun ve ilişkinin geliştirilmesi için hangi çalışmalar yapılıyor? Bütçeleme, yardım ve destek süreçlerinde aksaklık yaşanıyor mu? Yaşanıyorsa, çözüm önerileriniz, talepleriniz ve beklentileriniz nedir?


FATMA ÇALKAYA: Yaptığımız her çalışmaya muhtarlarımızı dahil etmeye çalışıyoruz. Açılışlar, resmî törenler veya gayriresmî törenlere muhtarlarımız davet ediliyor. Bayramlarda, yeni yılda veya benzeri günlerde muhtarlarımızı makamlarında ziyaret ediyorum. Sosyal yardımların vatandaşlara ulaştırılmasında muhtarlarımızın taleplerini ayrıca dikkate alıyoruz. İlçemizdeki tüm STK’lara destek verdiğimiz gibi muhtarlıklarımıza da bina bakımında, kırtasiye malzemesi veya klima gibi demirbaş alımlarında destek oluyoruz. İlişkiler karşılıklı iyi niyet ve vatandaşa hizmet çerçevesinde birleşiyorsa, sorun yaşanması da olanak dışı oluyor. Biz Balçova’da bu anlayışla hizmet ediyoruz. 


Önerilen Haberler