"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Gökhan Yüksel: Mahallelerdeki Sorunları Muhtarlarla Birlikte Çözüyoruz

  • 13 Eylül 2021

Yönetsel bir birim olan “muhtarlık”, yerel yönetimle merkezi yönetimin kesiştiği noktada yer alıyor. Aynı zamanda bir yerel yönetim bileşeni olarak kabul ediliyor. Öncelikle kapsayıcı yerel yönetim anlayışı ve hizmette yerellik ilkesi kapsamında muhtarlıklarla yerel yönetimler/belediyeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir misiniz?


GÖKHAN YÜKSEL: Muhtarlıklar, yerel yönetimlerdeki en küçük yönetim birimi olsa da, birçok ilde ve büyükşehirde bir mahallenin toplam seçmeni, bir ilçenin seçmen sayısının üstünde seçmen barındırabiliyor. Mahallelerin seçmen sayısı fazla ve alanı geniş olduğunda talepler ve sorunlar da artıyor. Kartal’da bulunan 20 mahallede birimlerimizin yaptığı çalışmalarda mümkün olduğunca muhtarlarla iletişim kuruyoruz. Onları bilgilendiriyor ve çalışmalara davet ediyoruz. Yerinden ve ortak yönetim anlayışından hareketle Türkiye’ye model olacak muhtarlar toplantısını 12 yıldır her ayın ilk haftasında düzenli olarak yapıyoruz, mahallelerdeki sorunları birlikte çözüyoruz. Pandemi sürecinde bile bu dayanışmaya web üzerinden yaptığımız toplantılarla devam ettik.


5393 sayılı kanunun “Mahalle ve Yönetimi” başlıklı 9. maddesinin 3. fıkrasındaki “Belediye, mahallenin ve muhtarlığın ihtiyaçlarının karşılanması ve sorunlarının çözümü için bütçe imkânları ölçüsünde gerekli ayni yardım ve desteği sağlar, kararlarında mahallelinin ortak isteklerini göz önünde bulundurur ve hizmetlerin mahallenin ihtiyaçlarına uygun biçimde yürütülmesini sağlamaya çalışır,” maddesi doğrultusunda muhtarların sekreteryasındaki personel belediyemiz tarafından görevlendiriliyor. Bunun yanı sıra muhtarlığın ısıtma ve aydınlatma giderleri, çay ve şeker olmak üzere ikram malzemeleri tarafımızdan sağlanıyor. Pandemi sürecinde ihtiyaçları oranında muhtarlara maske ve dezenfektan desteğinde bulunduk.


Özellikle pandemi süreciyle birlikte mahalle yönetimi, mahalle dayanışmaları ve mahalle muhtarları öne çıktı. Yasal mevzuatın içeriği açısından mahalle dayanışmaları-muhtarlık-belediyeler arasındaki süreçte neler yaşanıyor? Sorunların çözümünde ve taleplerin karşılamasında yetki, görev ve sorumluluk bağlamında nasıl bir yol izleniyor?


GÖKHAN YÜKSEL: 5393 sayılı Belediye Kanunu, Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik kapsamında, İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’nün 20.2.2015 tarihli ve 2015/8 numaralı genelgesi ve ilgili mevzuat hükümlerine dayanarak belediye meclisimizin 3 Temmuz 2018 tarihinde aldığı karar uyarınca Muhtarlıklar Müdürlüğü’nü kurduk.


5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 9. maddesinin 3. fıkrası gereğince muhtarlıkların ihtiyaç ve talepleri yanında belediye birimlerine iletilen şikâyetler, direkt ilgili birimize iletiliyor. Muhtarlarla birebir iletişim hâlinde olan birimimiz kurumsal ve hukuksal anlamda hizmet veriyor. İlçemiz sınırlarındaki muhtarların arasındaki diyaloğun artması, belediyemizin  kardeş kentlerinin tanıtılması ve yerel anlamda işbirliğinin geliştirilmesi amacıyla kardeş  belediyelerimizi ziyaret etmek için geziler düzenlerken muhtarlar için de kültürel turlar ve inanç turları düzenledik. Muhtarlar Günü’nde yemek organize ederek muhtarlarla bir araya geldik.


Büyükşehir Yasası dahilinde muhtarlıkların sayısının artmasıyla belediyeler, muhtarlıklarla yatay bir ilişki kurmaya başladı. Belediyelerin bünyesinde muhtarlık birimi, müdürlüğü, masası kuruldu, iletişimi kolaylaştıracak teknik olanaklar oluşturuldu. Bu alt birimlerin işleyişinde hem muhtarlıklar hem belediyeler nasıl bir inisiyatif alıyor? İhtiyaçların karşılanması noktasında bu imkânlar yeterli oluyor mu?


GÖKHAN YÜKSEL: Belediyemiz sınırlarında ikamet eden komşularımızın talep ve şikâyetleri, mahallelerde tespit edilen olumsuzluklar telefon ve WhatsApp hattı aracılığıyla bize ulaştırılıyor. Sorunlar, ilgili birimlerimiz tarafından kısa sürede çözümleniyor ve mahalle muhtarlarına bilgi veriliyor.


Pandemi süreci boyunca vaka görülen mahallelerin ihtiyaç duyduğu hijyen setleri tarafımızdan ulaştırıldı. Vatandaşların ikametgâhı ekiplerimiz tarafından dezenfekte edildi. Sağlık görevlilerimiz Covid-19’a yakalanan vatandaşlara koruyucu hizmet verdi. 


Yine bu süreçte muhtarlar tarafından maddi açıdan zorluk yaşadığı tespit edilen vatandaşlara belediyemizin Sosyal ve Yardım İşleri Müdürlüğü tarafından ayni ve nakdi yardım yapıldı.


Belediyemizin Muhtarlıklar Müdürlüğü, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği çalıştayda ilçemizdeki muhtarlarla mevcut sorunlar ve çözüm önerileri hakkında fikir alışverişinde bulundu. İletilen taleplerin karşılanmasına ve şikâyetlerin çözümlenmesine yönelik öneriler hakkında görüşüldü. 


Hâlihazırda muhtarlık binalarına yapılacak tamirat ve tadilat işlemlerinde bir aksaklık yaşanmaması için muhtarların talep etmesi durumunda kendilerine destek veriyoruz.


Belediyeler ve muhtarlıklar arasındaki mevcut durumun ve ilişkinin geliştirilmesi için hangi çalışmalar yapılıyor? Bütçeleme, yardım ve destek süreçlerinde aksaklık yaşanıyor mu? Yaşanıyorsa, çözüm önerileriniz, talepleriniz ve beklentileriniz nedir?


GÖKHAN YÜKSEL: İlçemizdeki muhtarlarla aramızda idari/hukuksal anlamda ve komşuluk açısından bir aksaklık yaşanmıyor.


Önerilen Haberler