YÜKLENİYOR
Yönetsel bir birim olan “muhtarlık”, yerel yönetimle merkezi yönetimin kesiştiği noktada yer alıyor. Aynı zamanda bir yerel yönetim bileşeni olarak kabul ediliyor. Öncelikle kapsayıcı yerel yönetim anlayışı ve hizmette yerellik ilkesi kapsamında muhtarlıklarla yerel yönetimler/belediyeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir misiniz?
MEHMET MURAT ÇALIK: Demokrasinin temel yapı taşı ve ilk basamağı muhtarlardır. Sizin de bahsettiğiniz gibi muhtarlar, vatandaşlarla bizim aramızda âdeta bir köprü vazifesi görüyor. Beylikdüzü’nde yaşamı iyileştirmek, ilçemizi iyi yaşamın adresi yapabilmek için yerelde demokrasiyi güçlendirmenin oldukça önemli olduğunu düşünüyorum. Bu noktada belediyemizin muhtarlarla yakın ilişki kurmasını ve birlikte çalışmasını önemsiyoruz.
Beylikdüzü Belediyesi olarak hem ilçemizle ilgili kararları beraber almak hem de ilçemizdeki vatandaşlara eşit hizmet götürmek üzere yola çıktık. Beylikdüzü’nde sorunlara en etkili çözümleri geliştirmek için çalışmalarımızı partiler üstü bir anlayışla tüm paydaşlarla sürdüreceğiz.
Muhtarlar aynı zamanda bizim çözüm ortağımız. Her konuda gayet iyi ve etkili bir diyaloğumuz var. Altyapı ve çevre hizmetlerinde, vatandaş odaklı hizmetler noktasında bütün birimlerimiz, muhtarlarla görüşmeler yapıyor. Öte yandan, bir WhatsApp grubumuz var. İhtiyaç duyulan her alanda, her zaman iletişim hâlindeyiz.
Özellikle pandemi süreciyle birlikte mahalle yönetimi, mahalle dayanışmaları ve mahalle muhtarları öne çıktı. Yasal mevzuatın içeriği açısından mahalle dayanışmaları-muhtarlık-belediyeler arasındaki süreçte neler yaşanıyor? Sorunların çözümünde ve taleplerin karşılamasında yetki, görev ve sorumluluk bağlamında nasıl bir yol izleniyor?
MEHMET MURAT ÇALIK: Pandemi sürecinde özellikle denetim ve bilgilendirme konularında muhtarlar bize yardımcı oldu. Belediyemizin her birimi gibi muhtarlarımız da bu süreçte oldukça aktif rol oynadı. Komşuluk ve yardımlaşma kültürünü ilçemizde yaşatmak için kimseyi ayrıştırmadan hassas, özenli ve özverili bir şekilde çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Büyükşehir Yasası dahilinde muhtarlıkların sayısının artmasıyla belediyeler, muhtarlıklarla yatay bir ilişki kurmaya başladı. Belediyelerin bünyesinde muhtarlık birimi, müdürlüğü, masası kuruldu, iletişimi kolaylaştıracak teknik olanaklar oluşturuldu. Bu alt birimlerin işleyişinde hem muhtarlıklar hem belediyeler nasıl bir inisiyatif alıyor? İhtiyaçların karşılanması noktasında bu imkânlar yeterli oluyor mu?
MEHMET MURAT ÇALIK: İlçemizdeki muhtarlık binalarının içerisine Belediye Çözüm Merkezleri’ni dahil ettik. Bu sayede vatandaşlardan gelen öneri, talep ya da şikâyetlerin daha verimli bir şekilde sonuca kavuşturulmasında etkin rol oynuyoruz.
Belediyeler ve muhtarlıklar arasındaki mevcut durumun ve ilişkinin geliştirilmesi için hangi çalışmalar yapılıyor? Bütçeleme, yardım ve destek süreçlerinde aksaklık yaşanıyor mu? Yaşanıyorsa, çözüm önerileriniz, talepleriniz ve beklentileriniz nedir?
MEHMET MURAT ÇALIK: Beylikdüzü’nün mahallelerinde bulunan Muhtarlık ve Çözüm Merkezleri gerek ben gerek çalışma arkadaşlarım tarafından düzenli olarak ziyaret ediliyor, gelen talep ve öneriler azami şekilde karşılanıyor.
Bütçeleme kısmına gelirsek, sizin de bildiğiniz gibi geçmişte muhtarlıkların bir geliri vardı, ancak yeni çıkan yasalarla birlikte bu gelir kısıtlandı. Beylikdüzü Belediyesi de 2015 yılından itibaren muhtarlık binalarının içerisine çözüm merkezleri kurarak tüm giderleri karşılamaya başladı. Sanıyorum ki, bu uygulama her belediyede yok. Biz 2015 yılında dönemin Beylikdüzü Belediye Başkanı ve şimdiki İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun başlattığı uygulamayı bir adım ileriye taşımak için hassasiyetle çalışmaya devam ediyoruz.