YÜKLENİYOR
Yönetsel bir birim olan “muhtarlık”, yerel yönetimle merkezi yönetimin kesiştiği noktada yer alıyor. Aynı zamanda bir yerel yönetim bileşeni olarak kabul ediliyor. Öncelikle kapsayıcı yerel yönetim anlayışı ve hizmette yerellik ilkesi kapsamında muhtarlıklarla yerel yönetimler/belediyeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir misiniz?
SEMİH ESEN: Muhtarlık, mahalli yönetimlerin temel taşlarından en önemlisi. Gerek işleyiş gerek görev alanı açısından halkla birebir temas konusunda oldukça önemli bir rol oynuyor. Bu anlamda muhtarlar bir nevi halkın bölgesel sözcüsü ve resmî temsilcisi. Mahallesindeki her sokağı, her evi tanıması ve bilmesi nedeniyle muhtarlar, yerel yönetimler için halkın ihtiyaçlarının tespit edilmesi noktasında olmazsa olmaz unsurlardan. Yerel yönetimler, bölgelerindeki eksikleri muhtarlar kanalıyla giderebiliyor. Bu noktada muhtarlar, yerel yöneticilerle halk arasındaki iletişimi sağlamak için çok önemli bir rol oynuyor. Konyaaltı Belediyesi olarak muhtarlarla sık sık toplantılar düzenliyoruz, mahallelerindeki ihtiyaçları, talepleri ve şikâyetlerini dinleyerek hızlı çözümler üretiyoruz. Ancak pandemi nedeniyle bu toplantılara bir süre ara vermek zorunda kalmıştık. Geçen ay itibarıyla toplantıları yeniden başlattık. Ayrıca muhtarlarımız istediği anda bizimle görüşme imkânına sahip. Onları makamda ağırlayarak sorunlarını dinliyorum. 7/24 telefonumdan da bana ulaşabiliyorlar.
Özellikle pandemi süreciyle birlikte mahalle yönetimi, mahalle dayanışmaları ve mahalle muhtarları öne çıktı. Yasal mevzuatın içeriği açısından mahalle dayanışmaları-muhtarlık-belediyeler arasındaki süreçte neler yaşanıyor? Sorunların çözümünde ve taleplerin karşılamasında yetki, görev ve sorumluluk bağlamında nasıl bir yol izleniyor?
SEMİH ESEN: Pandemi süreci hem halkımız hem de yerel yönetimler için zor bir dönem oldu. Özellikle pandemi döneminin ilk aylarında yaşanan felaketin vahameti ne yazık ki çok geç idrak edildi. Bu süreçte CHP’li belediyeler hızlı adımlarla ve aldıkları tedbirlerle halka bir nebze de olsa rahat nefes aldırdı. Tam da bu noktada mahalle muhtarlarına büyük görev düştü. Sağlık çalışanlarıyla halkı bir araya getirme konusunda son derece başarılı çalışmalar yapan muhtarlar, aynı zamanda görev bölgelerindeki vatandaşların sağlık sorunlarını da ivedilikle iletme gayreti gösterdiler. Bunun yanında belediyelerin maske, eldiven ve dezenfektan gibi hijyen malzemelerini vatandaşlara ulaştırmasında önemli rol oynadılar. İlerleyen süreçte daha fazla sorumluluk üstlenen muhtarlar, vatandaşların test yaptırması veya aşı olması için yürüttükleri çalışmalarla sağlık çalışanlarına yardımcı oldular.
Büyükşehir Yasası dahilinde muhtarlıkların sayısının artmasıyla belediyeler, muhtarlıklarla yatay bir ilişki kurmaya başladı. Belediyelerin bünyesinde muhtarlık birimi, müdürlüğü, masası kuruldu, iletişimi kolaylaştıracak teknik olanaklar oluşturuldu. Bu alt birimlerin işleyişinde hem muhtarlıklar hem belediyeler nasıl bir inisiyatif alıyor? İhtiyaçların karşılanması noktasında bu imkânlar yeterli oluyor mu?
SEMİH ESEN: Büyükşehir Yasası’nın akabinde gerek ilçe belediyeleri gerek büyükşehir belediyeleri, muhtarlarla daha sağlıklı iletişim kurabilmek için birimler ve masalar kurdu. Konyaaltı Belediyesi olarak Muhtarlık İşleri Müdürlüğü’nü kurduğumuz günden bu yana muhtarlarla olan iletişimimiz güçlendi. Muhtarların, vatandaşlara daha iyi hizmet verebilmesi için her türlü desteği veriyoruz. Kurduğumuz müdürlük vasıtasıyla onların taleplerini daha hızlı bir şekilde karşılayabiliyoruz. İlçemizde 39 muhtarlık bulunuyor. 39 muhtarın ve Muhtarlık İşleri müdürünün yer aldığı WhatsApp iletişim hattını kurduk. Bu yöntemle hem muhtarlar birbirleriyle anlık iletişim kurabiliyor hem de mahallelerinin problemlerini anında iletebiliyor.
Belediyeler ve muhtarlıklar arasındaki mevcut durumun ve ilişkinin geliştirilmesi için hangi çalışmalar yapılıyor? Bütçeleme, yardım ve destek süreçlerinde aksaklık yaşanıyor mu? Yaşanıyorsa, çözüm önerileriniz, talepleriniz ve beklentileriniz nedir?
SEMİH ESEN: Muhtarlıklar, vatandaşların sık ziyaret ettiği ve yaşadıkları sorunları aktardığı ilk basamaktır. Muhtarların ve vatandaşların konforlu bir ortamda iletişim kurmalarını sağlamak için muhtarlıkları yeniliyoruz. Çok eski muhtarlıkları yıkıyor, kısa sürede yenisini inşa ediyoruz. Kullanılabilir muhtarlıkları da tadilattan geçiriyoruz. Muhtarlıkların kırtasiye ihtiyaçlarını yine biz karşılıyoruz. Klima, televizyon, yazıcı gibi sabit eşyaları yeni belediyemiz sağlıyor. Ekiplerimiz düzenli olarak muhtarları ziyaret ediyor, sorunları yerinde tespit ediyor. Kurduğumuz acil müdahale ekipleriyle sorunları kısa sürede bertaraf ediyoruz. 2.5 yılı aşkın süredir muhtarlarla keyifli bir ilişkimiz var, bu ilişkiler gün geçtikçe güçleniyor. Her yıl bütçemizin önemli bir kısmını Muhtarlık İşleri Müdürlüğü’ne ayırıyoruz. Bugüne kadar da bu açıdan bir sıkıntı yaşamadık.