"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Sultan Aksu: Hizmet Talebinde Sorun Yaşamıyoruz

  • 13 Eylül 2021

Öncelikle hem mahalleniz özelinde hem de hizmette yerellik ilkesi kapsamında muhtarlıklarla yerel yönetimler/belediyeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir misiniz? Mahalle bazındaki hizmetlerin ve ihtiyaçların karşılanması noktasında muhtarlıkların ve belediyelerin koordinasyonu nasıl? Çalışmalarınızdan ve deneyimlerinizden bahseder misiniz?


SULTAN AKSU: Biz Kadıköylüyüz. Şanslıyız. Kadıköy Belediyesi, sosyal belediyecilik anlamında Türkiye’deki en güzel örneklerden biri. Hâl böyle olunca muhtarlıklar ve belediye arasındaki koordinasyonda sıkıntı çıkmıyor. Rasimpaşa/Yeldeğirmeni Mahallesi, Kadıköy’ün birçok mahallesine göre yeşil alanı olmayan bitişik nizam, eski, %90’ı sit alanı olan bir mahalle. Bu yüzden biraz daha dikkat ve ilgi isteyen bir mahalle. Mahallemizde Kadıköy halkının ücretsiz tedavi olduğu belediyeye ait bir poliklinik, bir sanat merkezi (Yeldeğirmeni Sanat), “Sosyal Hizmet Merkezi”, “Kadın Danışma Merkezi”, “Gönüllü Evi”, üniversite öğrencilerinin kullandığı Tasarım Atölyesi (TAK)  var. Sosyal ve kültürel açıdan sıkıntısı olmayan bir mahalle. Ama dar kaldırımlar ve sokaklar, yeni nesil kafeler, bu kafelerin getirdiği yoğunluk mahalle açısından bazen sıkıntı yaratabiliyor. Kalabalığın yarattığı sıkıntılar öncelikle muhtarlığa, benden de belediyeye ulaşıyor. Kadıköy Belediyesi, muhtarlıklarla birebir koordineli bir şekilde çalıştığı için mahallelerde yaşanan sıkıntıları en kısa zamanda çözüme kavuşturabiliyoruz.  


Belediyeler, muhtarlıklarla daha yatay bir iletişim kurmaya başladı. Muhtarlık masaları, birimleri, müdürlükleri kuruldu, teknik imkânlar yaratıldı ve toplantılarla fikir alışverişi yapıldı. Yasal mevzuatın ve yasaların içeriği dahilinde süreç nasıl ilerliyor? Hizmet taleplerinde sorun yaşanıyor mu? Sorunların çözümünde bu imkânlar yeterli oluyor mu? Yetki, görev, sorumluluk bağlamında geliştirilmesi gereken konular ve yerel yönetimlerin alması gereken inisiyatifler sizce neler?


SULTAN AKSU: Kadıköy Belediyesi, bünyesinde bulunan Muhtarlıklar Müdürlüğü’nü kaldırdı. Şu an İletişim Müdürlüğü’ne bağlı olarak koordinasyonu sağlıyoruz. Kadıköy Belediyesi’ne ait bir personel de muhtarlığımızda görev yapıyor. Muhtarlığımızın bütün teknik ihtiyaçları belediyemiz tarafından karşılanıyor. Hizmet talebinde herhangi bir sorun yaşamıyoruz. Bağlı olduğumuz birim aracılığıyla sorunları direkt ve anlık olarak iletiyoruz. Belediye personeli arkadaşlarımız bizim taleplerimizi ilgili birimlere iletiyor, en kısa zamanda çözüme kavuşmasını sağlıyorlar. 


Kadıköy Rasimpaşa/Yeldeğirmeni’nde kadınların, gençlerin, çocukların, hayvanların, sanatseverlerin,  esnafın ve tüm mahallelinin sesi, temsilcisi olmak sözüyle yola çıktınız. Özellikle pandemi döneminde mahalle dayanışmalarının yaygınlaşması ve önem kazanması çalışmalarınızı nasıl etkiledi? Bütçe, yardım ve destek anlamında belediyelerle eşgüdüm sağlanması noktasında neler yaşanıyor? Yerel yönetimler özelinde önerileriniz, beklentileriniz ve talepleriniz nedir? 


SULTAN AKSU: Evet, “Herkes için yaşanabilir bir mahalle” sözüyle çıktım. Öyle de devam ettiğime inanıyorum. 2019 yılında göreve başladım, başladığım günden bu yana neredeyse nefes almadan herkesin yardımına koşmaya çalışıyorum. Yapabileceğim bir şey varsa ben yapıyorum. Yapamayacağım bir şey olursa yapabilecek insanlarla ilişkiler kuruyorum ve muhakkak oldurmaya çalışıyorum. Böyle olunca insanların bana olan güveni artıyor, ama omuzlarıma daha fazla sorumluluk yükleniyor. Mahallemizde genç nüfus yoğun. Mahalleli genç arkadaşlar, muhtarlık bünyesindeki her türlü yardım faaliyetinde benimle dayanışma kuruyor. Bu yolu yalnız yürümüyorum, mahalleliyle birlikte yürüyoruz. Pandeminin ilk günlerinde muhtarlık bünyesinde ekipler oluşturduk. İlk ekibimiz, 25 kişiden oluşan sokak hayvanlarını besleme ekibiydi. İkinci ekibimiz, mahallemizde bulunan hastalar ve yaşlılarla, evden çıkamayan yalnız yaşayan komşularımızla dayanışma ekibiydi. Bu ekip, komşularımızın günlük temel ihtiyaçlarını karşılamak ve alışverişlerini yapmak üzere kurulmuştu. 35 kişiden oluşuyordu. Her iki ekibimiz de hâlen aktif ve çalışmaya devam ediyor. Mahallemizde eskiden beri bir dayanışma kültürü var, ama bu durum muhtarlık faaliyetleriyle birlikte daha görünür bir hâl aldı. Herhangi bir acil ihtiyaç durumunda ya da afet durumlarında, mahalle için acil bir sorunda mahalle muhtarlık sayfasında yaptığım bir dayanışma çağrısıyla çok kısa zamanda çözüme ulaşıyoruz. 


Yetki görev ve sorumluluk kısmı biraz sıkıntılı. Çünkü muhtarlarda yetki yok. Daha önce muhtarların yaptığı bütün işlemleri nüfus daireleri yapıyor. Halkın devlet temsilcisi olarak direkt temas ettiği, gittiğinde yerinde bulduğu, sorununu yüz yüze anlattığı ve çözüm aradığı tek kurum, muhtarlıklar. Hâl böyle olunca insanlar için sizin yetkinizin olup olmaması önemli olmuyor. Onların seçtiği insansınız ve yetkilisiniz, sorunu çözmek zorundasınız. Şu an tek yetkisiz-yetkili devlet kurumuyuz. 


Önerilen Haberler