YÜKLENİYOR
Yönetsel bir birim olan “muhtarlık”, yerel
yönetimle merkezi yönetimin kesiştiği noktada yer alıyor. Aynı zamanda bir
yerel yönetim bileşeni olarak kabul ediliyor. Öncelikle kapsayıcı yerel yönetim
anlayışı ve hizmette yerellik ilkesi kapsamında muhtarlıklarla yerel
yönetimler/belediyeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir misiniz?
VAHAP SEÇER: Muhtarlıklar, mahalle veya köy halkı
tarafından seçilen, seçildiği bölgenin sorunlarını ve bu sorunların çözümünü
bilen, yerel yönetimlerle merkezi yönetim arasında bir nevi köprü görevi gören,
tüzel kişiliğe haiz yerel yönetim birimidir. Bölgesindeki eksikliklerin tespit
edilmesi, yatırımların planlanması ve uygulanması noktasında belediyelerle
muhtarlıklar arasındaki ilişkinin düzeyi, hizmetin yerele ulaşmasında
kolaylaştırıcı ve hızlandırıcı etkiye sahip olacaktır.
5393 sayılı
Belediye Kanunu’nun 9. maddesinde muhtarlara birtakım görevler verilmiştir.
5393 sayılı Belediye Kanunu’ndan önce de belediyeler, mahalle muhtarlarına bazı
yardımlarda bulunuyordu. Bu kanunla birlikte yardımların kanuni dayanağı söz
konusu oldu.
Muhtarlar,
mahallelerinin yol, su, imar, park ve benzeri hizmetlerindeki eksiklikleri ve
taleplerini bağlı bulundukları ilçe belediyesi veya (varsa) büyükşehir
belediyesiyle çözüme kavuşturur. Bu yüzden muhtarlıklarla belediyeler arasında
sağlam diyalog ve işbirliği olmalıdır. Çünkü mahallelerdeki sorunların %90’ı
genel olarak belediyelerin yetki ve görev alanına girmektedir. Muhtarlar, bu
sorunları belediye yetkililerine iletir, belediye de o mahalledeki sorunları
muhtar aracılığıyla tespit ederek çözüme kavuşturur, böylelikle süreci birlikte
yürütürler.
Özellikle pandemi süreciyle birlikte mahalle
yönetimi, mahalle dayanışmaları ve mahalle muhtarları öne çıktı. Yasal
mevzuatın içeriği açısından mahalle dayanışmaları-muhtarlık-belediyeler
arasındaki süreçte neler yaşanıyor? Sorunların çözümünde ve taleplerin
karşılamasında yetki, görev ve sorumluluk bağlamında nasıl bir yol izleniyor?
VAHAP SEÇER: Belediyeler, yasal mevzuat çerçevesinde
ihtiyaç sahiplerine yardım etmektedir. Muhtarlıklar ise, ihtiyaç sahiplerinin
belirlenmesinde yönlendirici olmaktadır, yapılacak yardımların doğru yere
ulaşmasında diğer kurumlarla birlikte belediyelere rehberlik etmektedir.
Bu sürecin doğru
ve düzgün bir şekilde yürümesi, her iki kurumun da yasalarla kendilerine
verilen görevleri amacına uygun olarak uygulamasına bağlıdır.
Temel
belediyecilik hizmetlerinin yanı sıra sosyal destek projelerinin hayata
geçirilmesinde de mahalle muhtarlarıyla iletişim kurmaya özen gösteriyoruz.
Çünkü bir mahallenin ihtiyaç ve beklentilerini en iyi o mahallenin muhtarının
bileceğinin farkındayız.
Pandemi döneminde
özellikle ekonomik açıdan büyük sıkıntı yaşayan dezavantajlı mahallelere
yaptığımız sosyal belediyecilik hizmetlerinde en büyük rehberimiz muhtarlar
oldu. Onların verdiği bilgiler doğrultusunda gerçek ihtiyaç sahiplerine
yardımda bulunduk. Muhtarlıkları, belediyemizin bir birimi ve parçası olarak
görüyoruz. Amacımız ortak: Halka hizmet. Bu nedenle her muhtarın isteği,
şikâyeti ve talebi bizim için önem arz ediyor. Çünkü muhtar, bulunduğu
mahallenin halkını temsil ediyor.
Büyükşehir Yasası dahilinde muhtarlıkların
sayısının artmasıyla belediyeler, muhtarlıklarla yatay bir ilişki kurmaya
başladı. Belediyelerin bünyesinde muhtarlık birimi, müdürlüğü, masası kuruldu,
iletişimi kolaylaştıracak teknik olanaklar oluşturuldu. Bu alt birimlerin
işleyişinde hem muhtarlıklar hem belediyeler nasıl bir inisiyatif alıyor?
İhtiyaçların karşılanması noktasında bu imkânlar yeterli oluyor mu?
VAHAP SEÇER: Belediyeler bünyesinde kurulan muhtarlık
birimleri, stratejik öneme sahiptir. Yerelde talep ve arzu edilen hizmetler
muhtarlıklara, muhtarlıklar aracılığıyla da belediyelerin bünyesinde kurulan
muhtarlık birimlerine iletilmektedir. Muhtarlık birimlerinde iş/işlemlerin
hızlı ve sağlıklı bir şekilde yapılması amacıyla günümüz koşullarına uygun
ekipmanın, iletişimi kolaylaştırıcı ve hızlandırıcı teçhizatların sağlanması,
bilgisi ve birikimi yeterli personelin görevlendirilmesi, süreçlerin takip
edilmesi için imkânlar seferber edilmektedir.
Mersin Büyükşehir
Belediyesi bünyesindeki Muhtarlık İşleri Daire Başkanlığı, merkez dışındaki
ilçelerde muhtarlarla irtibatı her ilçedeki Koordinasyon Şube Müdürlükleri
aracılığıyla kurmaktadır. Örneğin, Gülnar ilçesindeki muhtarlar, mahallelerinin
büyükşehir belediyesinin yetkisindeki ve sorumluluğundaki tüm işleri için
Gülnar Koordinasyon Şube Müdürlüğü’yle irtibata geçmektedir. Alınan bu
talepler, Muhtarlık İşleri Daire Başkanlığı tarafından değerlendirilmektedir,
belli bir program dahilinde çözüme kavuşturulmaktadır. Süreç, diğer ilçelerimiz
için de aynı şekilde işlemektedir.
Birçok mahallenin
ihtiyaçları ortak olsa da, farklı bölgelerde yer alan mahallelerin taleplerinde
farklılıklar olabiliyor. Örneğin, kent merkezinde bulunan bir mahalle için
sosyal tesis acil ihtiyaç iken, kırsal bir mahallede tarım yolunun düzeltilmesi
acil ihtiyaç olabiliyor. Mahallelerin ihtiyaçları doğrultusunda imkânların
verimli kullanılmasına özen gösterilmektedir.
Belediyeler ve muhtarlıklar arasındaki mevcut
durumun ve ilişkinin geliştirilmesi için hangi çalışmalar yapılıyor? Bütçeleme,
yardım ve destek süreçlerinde aksaklık yaşanıyor mu? Yaşanıyorsa, çözüm
önerileriniz, talepleriniz ve beklentileriniz nedir?
VAHAP SEÇER: Belediyemiz, başta Muhtarlık İşleri Daire
Başkanlığı olmak üzere ilgili her platformda il genelinde görev yapan 805
muhtarla iletişimini canlı tutmaktadır. Buna belli periyotlarda muhtarları
yerinde ziyaret etmek de dahildir. İletişim kanallarımız da muhtarlar için
sürekli açık.
Her muhtar, başta
Muhtarlık İşleri Daire Başkanı olmak üzere tüm yetkililere günün her saatinde
rahatlıkla ulaşabiliyor.
Her şeyden önce
muhtarların talepleri önemsenmeli ve bu taleplere ciddiyetle yaklaşılmalı.
Belediyenin kolaylıkla halledebileceği işler, zaman kaybetmeden yerine
getirilmelidir. Büyük maliyet isteyen işler ise, bütçenin durumu doğrultusunda
hemen yapılamasa bile en azından programa alınmalıdır.
Elbette
mahallelerde yaşanan sıkıntılar sadece yerel yönetimlerin uhdesinde değil.
Merkezi yönetimin veya özel teşebbüslerin de sorumlu olduğu işler var.
Belediyelerin, merkezi yönetimin ve özel teşebbüslerin koordineli bir şekilde
çalışması, mahalle muhtarlarının şikâyet ve taleplerini en aza indirecektir.