"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Ahmet Ataç: Yerel Yönetimler Yaygın Eğitim Alanında Daha Aktif Olmalı

  • 6 Eylül 2021

Öğrencileri koruyarak uygulamalı ve yüz yüze eğitime 6 Eylül 2021 tarihinde başlanacağı açıklandı. Öncelikle 1.5 yıl sonra başlayacak olan yeni eğitim-öğretim dönemini değerlendirir misiniz? Sorumlu olduğunuz sınırlar ve yetkileriniz dahilinde yeni eğitim-öğretim dönemi için eğitim hizmetlerine ilişkin hangi çalışmaları gerçekleştirdiniz?


AHMET ATAÇ: Tepebaşı Belediyesi bünyesindeki 25 birimde çocuklara yönelik eğitimlerimiz ve etkinliklerimiz devam ediyor. Siyasi iktidar yaklaşık 20 yıldır sağlıklı bir eğitim politikası uygulayamadı. Yaz-boz tahtasına dönen eğitim sistemi, pandemi döneminde de iyi yönetilemedi. Biz, bu çarpık düzen içinde bocalamak durumunda kalan çocuklara gerek online gerek yüz yüze faaliyetlerimizle destek olmaya gayret ediyoruz. Velilerden aldığımız geri dönüşlerden de anlıyoruz ki çocuklar, uzun bir aranın ardından okula dönerken adaptasyon güçlüğü yaşayacak. Çocukların psiko-sosyal açıdan destek alması gerektiğini düşünüyoruz. 


Salgının etkilediği en önemli alanlardan biri de eğitim. Pandemi boyunca uzaktan eğitim süreci yaşandı. Bu süreçte eğitimde fırsat eşitliğine yönelik ne gibi uygulamalar ve projeler yaptınız? Örgün eğitimle ilgili yeni projelerinizden bahseder misiniz?


AHMET ATAÇ: Tepebaşı Belediyesi olarak sadece pandemi döneminde değil, pandemi öncesinde de eğitim alanında önemli çalışmalara imza attık. Köy Enstitüleri anlayışıyla hayata geçirdiğimiz merkezlerde ücretsiz WiFi hizmeti, bireysel ders çalışma alanları, online sosyal gelişim ve beceri atölyeleri, kişisel gelişim kursları, seminerler, kreş ve oyun grubu eğitimleri gibi çalışmalar, ilçemizin her noktasında öğrencilere sunduğumuz hizmetlerden bazıları.


2020 yılında yüz yüze ve online olmak üzere 6.339 çocuk, eğitim çalışmalarımıza katıldı. 2021 yılının ilk yarısında kreşlerimiz ve 3-4 yaş oyun gruplarımız yüz yüze eğitim yaptı. 2021 yaz döneminde ise, çocuklara yönelik kişisel gelişim kurslarımız yüz yüze gerçekleşti. Ağustos 2021’e kadar toplam 3.890 çocuk ve genç eğitimlerimizden yararlandı.


3-4 yaş grubundaki çocukların eğitimini özellikle önemsiyoruz. 2020 yılı verilerimize göre, merkezlerimizden yararlanan çocuk sayısı 11.150’ye ulaştı. 3-4 yaş eğitim ortalaması Türkiye’de %11 iken, biz Tepebaşı’nda bu oranı %25’e taşımayı başardık.


Örgün eğitimde pandemiden kaynaklı olarak yaşanan sıkıntıların giderilmesine katkı sunabilmek için çocuklara, gençlere ve yetişkinlere yönelik kurslar açmaya devam edeceğiz. Online ve yüz yüze eğitimlerimiz sürecek. Psiko-sosyal açıdan öğrencilerin desteklenmesi ve geçen yıl okula başlayan çocuklardan okuma-yazma güçlüğü çekenlere bu yönde destek verilmesini amaçlıyoruz.


Matematik Evi


Temmuz 2018’de hizmete sunduğumuz ve her yaştan insana farklı metotlarla matematiği sevdirmeyi hedeflediğimiz Matematik Evi de ilçe sakinleri tarafından çok sevildi.


Katılımcılar, Türkiye’de ilk olma özelliği taşıyan merkezimizde matematik öğrenmenin farklı, kolay ve eğlenceli yollarını keşfediyor. Ezbere dayanmayan ve klasik yöntemlerin dışında oyunlarla katılımcıların hayal güçlerini geliştirirken matematik zekâlarını da artırmalarını hedefliyoruz. Resim çizerek matematik öğrenme yolu olan donguri yönteminden somut materyallere, origamiden yapbozlara ve matematiksel oyunlara kadar pek çok metot uygulanan merkezde 2. sınıf öğrencilerinden başlamak üzere herkese hizmet veriyoruz.


Yeryüzü Ekoloji Okulu


Sakin Okul Eğitim Kültür ve Sanat Derneği’yle birlikte hayata geçirdiğimiz Yeryüzü Ekoloji Okulu Projesi, ilçede yaşayan vatandaşlar ve özellikle çocuklar için deney, gözlem ve eğitim alanları sunmayı sürdürüyor. Çocukların çevre konusunda daha donanımlı ve bilinçli yetişebilmesi için atölye çalışmalarına ağırlık vermeye devam edeceğiz.


Eğitim eylem planınız var mı? Bölgenizdeki okullarda eğitim ihtiyaç analizi yaptınız mı? Yerel yönetimlerin yetkileri ve sorumlulukları bağlamında eğitime yönelik teşvik alma sürecinde ilgili bakanlıklar ve yerel yönetimler arasında zorluk yaşanıyor mu? Yeni dönemle birlikte yerel yönetimlerin alacağı inisiyatifler sizce neler olmalı?



AHMET ATAÇ: Tepebaşı Belediyesi bünyesinde hizmet veren 25 birimde çocuklara, 19 birimde gençlere ve yetişkinlere yönelik olarak okula destek ve kişisel gelişim eğitimleri düzenliyoruz. Yeni dönem için bu eğitim çalışmalarımızın planlama aşaması devam ediyor. Birimlerimizde düzenlediğimiz eğitimlere dahil olan çocuklar ve yetişkinler, hangi eğitimlerin açılmasını istediklerini de belirtiyor. Bir sonraki dönemin kursları bu şekilde belirleniyor. Böylelikle vatandaşların eğitim alanındaki taleplerini doğrudan karşılamaya gayret ediyoruz.


Tepebaşı Belediyesi olarak Köy Enstitüleri örneğinden yola çıkarak özgün bir model uyguluyoruz. Eğitimin, sanatın ve üretimin birlikte şekillendiği modelimizde, ilçemizde yaşayan çocukların gelişim ihtiyaçlarına cevap veriyoruz. Böylelikle çocukların vizyonlarının gelişmesine katkı sunuyoruz. 4 sanat merkezi, 3 kreş, 2 çocuk senfoni orkestrası, sayıları 40’a yaklaşan “Belde Evi ve Deneyimli Kafeler” ve 1 “Matematik Evi”yle ilçe merkezinin yanı sıra kırsal mahallelere de eğitim çalışmalarını ulaştırıyoruz. 3 yeni kreş daha yakın zamanda hizmete açılacak. Bunlardan birisi inşaat aşamasında. İkisinin tefrişat çalışmaları devam ediyor. 


Eğitimin aksamaması için gerekli önlemlerin alınmasında, öğretmenlerin aşılanmasında, okul koşullarının iyileştirilmesinde geç kalındı. Bölgesel karar uygulamasına daha erken geçilmeliydi. Bu gecikme, eğitimin aksamasına sebep oldu. Özellikle orta ve alt gelir grubundaki çocuklar, teknik ve mali imkânsızlıklarla mücadele etmek zorunda bırakıldı. Çocukların gelişimi için eğitimin yetersiz kaldığı bir süreç yaşanıyor. Bu sürece imkânlarımız dahilinde destek olmaya gayret ediyoruz. Çocukların eğitimden kopmaması için yüz yüze ve online eğitimlerimizi ve etkinliklerimizi sürdürdük. Yerel yönetimlerin yaygın eğitim alanında daha aktif rol alması gerektiğini düşünüyorum. İsteğe bağlı ama yaşam boyu eğitim felsefesinin uygulandığı yaygın eğitim modelinde yerel yönetimlerin önü kesilmezse, birlik sağlanabilirse daha etkili olabiliriz.


Yüz yüze eğitimin başlamasıyla birlikte gerek okullardaki hijyen koşullarının gerek diğer eğitim hizmetlerinin sağlanması gerek binaların yeni sürece uyumu açısından meslek odalarıyla, okul idareleriyle, eğitim sendikaları şubeleriyle, STK’larla işbirliği çalışmalarınız var mı? Bölgenizdeki okullar yeni eğitim-öğretim dönemine hazır mı?


AHMET ATAÇ: Okullarla yakın temasımız var. Onlar her ne kadar yaptıklarımızın duyurulmasından ya da açıkça destek istemekten korksalar da, başta ilaçlama ve dezenfeksiyon olmak üzere tüm gerekli desteği sağlıyoruz. Okullardan bu yönde gelen taleplere daima olumlu cevap veriyoruz. Öte yandan, eğitim sendikalarının ilçemizde faaliyet gösteren temsilcileriyle de sürekli iletişim hâlindeyiz. Yaşanan aksaklıkları ve eğitim politikasındaki çarpıklıkları azaltabilmek için eğitimde öncü bir yerel yönetim birimi olmanın gururunu yaşıyoruz.


Önerilen Haberler