YÜKLENİYOR
Antalya Muratpaşa Belediye Başkanı Ümit Uysal Belediye Gazetesi’nin sorularını yanıtladı.
Belediyenizin sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği yaptığı çalışma alanları nelerdir?
ÜMİT UYSAL: Sivil toplum kuruluşlarıyla ortak çalışma alanlarımızı ve iletişimimizin niteliğini belirleyen ana unsur, hizmet ettiğimiz ilçeyi ve demokrasiyi nasıl algıladığımız. Demokrasi, aktif yurttaşlıkla, sivil toplum kuruluşlarıyla ve yerel yönetimlerle güçlenir. Kentler, siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel niteliklerle kendini yeniden üreten mekânlardır. Bu nedenle sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği yapmaya gayret ediyoruz. Antalya’da, Muratpaşa’dan başlayarak kent ve kentlilik bilinci oluşturmak için Avrupa’nın en büyük sivil toplum kuruluşları yerleşkesini de içinde barındıran Abdullah Sevimçok Sivil Toplum ve İnovasyon Merkezleri’ni hizmete açtık. ASSİM, 8.666 metrekare kapalı alanda hizmet veriyor. Alanda 163 ofis, 18 ticari alan, İnovasyon Merkezi, Teknoloji Merkezi, Kültür ve Sanat Merkezi, Coğrafi İşaretler Merkezi, Çocuk Kulübü, Kent Arşivi, 11 toplantı ve seminer salonu, 364 koltuk kapasiteli Kültür ve Sanat Merkezi yer alıyor.
Merkezde hâlihazırda 138 sivil toplum kuruluşu bulunuyor. Merkezdeki sivil toplum kuruluşları, 11 konu başlığında oluşturulan platformlar aracılığıyla, yenilikçi bir bakış açısıyla çalışmalarını sürdürüyor. Platformlar, eğitim, kültür-sanat, çevre-deniz, engelsiz yaşam, sağlık, sosyal işler, gençlik, kadın, spor, turizm, tarım gibi belediye hizmet alanlarından oluşturuldu.
Yerel demokrasi, şeffaflık, katılımcılık ve yerelden kalkınma bağlamında yerel yönetimler-sivil toplum kuruluşları arasındaki ilişkinin güçlendirilmesi ve yapılandırılması için sizce neler yapılmalı? İşbirliği yaptığınız sivil toplum kuruluşlarını hangi kriterler doğrultusunda belirliyorsunuz?
ÜMİT UYSAL: Sivil toplum kuruluşları, otoriteden bağımsız, bireylerin kendi aralarında örgütlendiği, ortak çıkar ve yararlarını ifade edebildiği yapılardır. Çatışmacı ve dışlayıcı bir söylemi değil, oydaşmayı ve ortak akıl temelli bir ilişkiyi temel alırlar.
ASSİM, demokrasinin vazgeçilmezi olarak gördüğümüz “konuşan kentler” kavramından yola çıkarak oluşturuldu. Herkesin fikrini söylediği, ortak aklın önemsendiği ve kamu yönetiminin kamu yararını gözetmek zorunda olduğu bir yönetim anlayışını hayata geçirmek için inşa edildi. ASSİM bünyesinde yer alan platformlar, toplumsal sorunları tespit etmek, farkındalık ve fayda yaratacak projeler geliştirmek hedefiyle çalışmalarını sürdürüyor. Platformlar, aynı kentin dinamiklerini ön planda tutarak sorun çözmeye yönelik çalışıyor. Bunun son örneği, ASSİM Turizm Platformu’nun çalışmasıdır. ASSİM’deki 15 derneğin ve sektörün gönüllü katılımcılarıyla kurulan Turizm Platformu, 2021 Eylül ayında “Turizmde Yaşanan Sorunlar ve Çözümleri” başlıklı bir çalışmaya başladı. Eylül çalıştayında turizm sektörünün sorunları 55 maddede toplandı. Ocak ayında yapılan son çalıştayda ise, yuvarlak masa toplantılarında çözüm önerileri değerlendirildi. ASSİM Turizm Platformu, sektörün düşünce kuruluşu olma yolunda önemli adımlar atıyor.
Farklı toplumsal sınıfların ve dezavantajlı grupların yereldeki ihtiyaçlarını karşılamak için bölgenizdeki sivil toplum kuruluşlarından destek alıyor musunuz? Yerel yönetişimi güçlendirmek amacıyla bölgenizdeki sivil toplum kuruluşlarını karar alma mekanizmalarınıza dahil ediyor musunuz?
ÜMİT UYSAL: İlçemizde yaşayan vatandaşların yönetim ve karar mekanizmasına katılımını önemsiyoruz, çeşitli uygulamalarla bunu sağlamaya çalışıyoruz. Bir yönetişim sistemi olarak hayata geçirdiğimiz “Turunç Masa” uygulamamızla birlikte Türkiye’de bir ilk olan dijital demokrasi platformunu, komsumeclisi.com’u hayata geçirdik.
Komsumeclisi.com, komşularımızın karar alma süreçlerine katılımı açısından önemli bir aşama. Komşularımız, komsumeclisi.com’da yapılan bütçe oylamasıyla kendi vergileriden oluşan belediye bütçesinin nasıl kullanılacağına da karar vermeye başladı.
Kurumsal yönetim kapasitesi güçlü sivil toplum kuruluşlarına ihtiyacımız olduğu bir gerçek. Bu amaçla ASSİM’de hem sivil toplum kuruluşları arasında bir ağ tesis etmeye hem de ortak çalışma ve öğrenme süreçlerini hayata geçirmeye çalışıyoruz.
Sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği sürecinde ve ortak çalışmalarda karşılaştığınız sorunlar var mı? Varsa, bu sorunların çözümüne yönelik önerileriniz nelerdir?
ÜMİT UYSAL: Bilgi iletişim teknolojilerindeki değişim ve dönüşüm, yeni zamanın toplumsal özneleri olan sivil toplum kuruluşlarının kurumsal yapısını ve iş yapma pratiğini büyük oranda etkiliyor. Bu nedenle sivil toplum kuruluşları, kapasitelerini, gönüllü ağlarla üye yapısını, kendi tabanı dışında toplumun diğer kesimleriyle ilişkilerini geliştirme gibi sorunlarla karşı karşıya kaldı, mali sıkıntılar ön plana çıkmaya başladı. Bu sorunları aşmak için ASSİM’de önemli adımlar atıyoruz. Kapasite geliştirme eğitimleri kapsamında mevzuat ve dernek işleyişi, iletişim, proje döngüsü, insan hakları, sorun tespiti, ihtiyaç ve durum analizleri, danışmanlık hizmetleri gibi konularda sivil toplum kuruluşlarına destek veriyoruz.