YÜKLENİYOR
Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer Belediye Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.
Dijitalleşmeye yönelik çalışmalarınızdan ve dijital dönüşüm stratejilerinizden bahseder misiniz? Web tabanlı hizmetler, e-belediyecilik, aplikasyonlar vb. uygulamaların hangilerini hayata geçirdiniz?
VAHAP SEÇER: Her bireyin ve kurumun değişen dünyaya uyum sağlaması gerekiyor. Dijital dönüşüm, bunu sağlayan bir süreç. Özellikle pandemi dönemi hayatın her aşamasına dijitalleşmeyi entegre etmeyi zorunlu kıldı. Kamu sektöründe de dijital dönüşüm çalışmaları yapılıyor. Bu süreç, vatandaş odaklı hizmet modelini ve veri analitiği uygulamalarını gündeme getiriyor, siber güvenliği ön plana çıkarıyor.
2020-2024 stratejik planımızda kurumsal yönetişim doğrultusunda daha kapsayıcı, etkin ve sürdürülebilir hizmet sunumunu hedefledik, etkin işleyişi ve koordinasyonu sağlayacak iletişim, bilişim sistemlerinin geliştirilmesini ve hayata geçirilmesini amaçladık.
Mersin’de yaşayan vatandaşlar, “TEKSİN Mersin” uygulaması aracılığıyla talep, öneri ve şikâyetlerini 7/24 iletebiliyor. TEKSİN Mersin uygulamasıyla belediyemizi, MESKİ’yi ve diğer belediye şirketleri birbirine bağladık, süreçleri tek çatı altında topladık. “Akıllı Ulaşım Sistemi” uygulamasıyla ulaşımla ilgili hizmetleri www.ulasim.mersin.bel.tr adresi üzerinden sunuyoruz. İçişleri Bakanlığı’nın belediyeler için geliştirdiği e-belediye uygulaması, belediye hizmetlerinin dijital platform aracılığıyla yürütülmesine katkıda bulundu. Yangınlara ve acil durumlara müdahaleyi hızlandırmak, iletişim ve yönetişim için izlenebilir bir altyapı oluşturmak amacıyla “İtfaiye Bilgi Sistemi” kullanmaya başladık. “Tarımsal Tahmin ve Erken Uyarı Sistemi” sayesinde üreticilere fayda sağladık.
MESKİ’ye ve belediyemizin üç şirketine kesintisiz, ekonomik, verimli, güvenilir ve yüksek standartlarda hizmet sunmak amacıyla veri merkezi kurma çalışmalarımıza devam ediyoruz. MESKİ tarafından kurulan SCADA aracılığıyla ilçelerdeki içme suyu depoları, kuyular, terfi istasyonları, atık su arıtma tesisleri, içme suyu hatları kontrol ediliyor. Basınç kontrol sistemiyle su tasarrufu sağlanıyor. Akıllı Su Yönetimi Projesi devam ediyor. Akıllı sayaçlarla uzaktan okuma sisteminin ilk etabı tamamlandı. MESKİ abonelik işlemlerinde dijital süreç başladı. Abonelik işlemleri ve proje onay süreçleri dijital platform aracılığıyla yapılacak. Bu sayede hem işgücünden tasarruf edilecek hem de teknolojik gelişmelere uyum sağlanacak. Abonelik işlemlerinin dijital ortamda yapılabilmesi için sürdürülen çalışmalarda sona gelindi. MESKİ’nin kullandığı CBS’yle coğrafi bilgiler analiz ediliyor, etkin bir şekilde yönetiliyor ve kentin altyapısı tanınıyor. “Enerji Otomasyon Sistemi” ile enerji kesintilerinin anlık olarak bilinmesi, su arzındaki kesintilerin daha kısa süreli olması ve kompanzasyon sisteminin arızalarından kaynaklı reaktif cezaların önlenmesi hedefleniyor.
Şeffaflık, denetlenebilirlik, hesap verebilirlik kriterleri doğrultusunda belediyenizin hizmetlerine ve bütçesine ilişkin verileri kamuoyuyla paylaşıyor musunuz? Düzenli veri analizi yapıyor musunuz?
VAHAP SEÇER: Talepler doğrultusunda “Akıllı Şehir Yönetim Platformu” aracılığıyla düzenli veri analizi yapıyoruz.
Teknolojik hizmetleri sunarken kişisel verileri korumak ve etik ilkelere uymak için siber güvenlik önlemleri alıyor musunuz?
VAHAP SEÇER: Güvenlik, risklerin değerlendirilmesi, gerekli aksiyonların planlanması ve izlenmesi açısından dijital dönüşüm sürecinde oldukça önemli. ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi ve Kişisel Verileri Koruma Kanunu kapsamında uyguladığımız politikalar ve prosedürler söz konusu. Sistemleri korumak için firewall (güvenlik duvarı) ve saldırı tespit/koruma sistemi (IDS/IPS) kullanıyoruz. Belediyemize ait domainlerde SSL sertifikalı güvenli şifreleme sistemi kullanılıyor. Siber güvenlik dahilinde belediyemizin sunucularında veri sızıntısı engelleme yazılımı (DLP), SIEM (güvenlik bilgileri ve olay yönetimi) ve log yönetimi yazılımı, anti-spam mail gateway, veri maskeleme, ağ erişim sistemi, web uygulama güvenlik duvarı, yük dengeleme ve güvenlik duvarı, varlık keşfi ve envanter, yama yönetimi gibi yazılımlar kurulu ve aktif. Ayrıca düzenli olarak zafiyet tarama ve sızma testi yapılıyor.
Dijital yönetişim bağlamında özellikle dezavantajlı gruplar için (çocuklar, gençler, kadınlar, yaşlılar, engelliler, mülteciler) dijital okuryazarlığı geliştirmek, dijital eşitsizlikleri gidermek amacıyla yaptığınız çalışmalar var mı?
VAHAP SEÇER: “Akıllı Şehir” stratejimizin temelinde TEKSİN yer alıyor. “Mahalle Bizim” uygulaması hakkında bilgi vermek isterim. Katılımcı demokrasiyi ve vatandaşlarla iletişimi güçlendirmek amacıyla Türkiye’de bir ilke daha imza attığımızı düşünüyorum. Bu uygulama sayesinde mahalle sakinleri apartman veya site komşularıyla iletişime geçebilecek, talep ve önerilerini apartman yöneticileriyle paylaşabilecek, mahalle muhtarlarına ulaşabilecek. Öte yandan, dijital eşitsizliği ortadan kaldırmak için dijital dönüşüm sürecinin bileşenlerini göz önünde tutarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz. İlçelerin merkezî konumdaki noktaları dahil olmak üzere 24 lokasyonda 67 istasyonla 7/24 kesintisiz, ücretsiz ve güvenli internet hizmeti veriyoruz. Örneğin 7.5 kilometrelik sahil şeridi boyunca vatandaşlara kesintisiz ve ücretsiz internet erişim hizmeti sunuyoruz. Belediye otobüslerinde mobil WiFi hizmetimiz de var. Sanal gerçeklik sistemi aracılığıyla hayata geçirilen “VR Mersin” projesi kapsamında teknoloji tabanlı bir turizm platformu oluşturduk. Platforma herkesin rahatlıkla erişebilecek. Bu platform sayesinde Mersin’in tarihî ve turistik alanlarında www.vr.mersin.bel.tr adresi üzerinden sanal gezinti yapılabilecek.