YÜKLENİYOR
Nilüfer Belediye Başkanı Turgay Erdem Belediye Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.
Dijitalleşmeye yönelik çalışmalarınızdan ve dijital dönüşüm stratejilerinizden bahseder misiniz? Web tabanlı hizmetler, e-belediyecilik, aplikasyonlar vb. uygulamaların hangilerini hayata geçirdiniz?
TURGAY ERDEM: Yaşadığımız çağın hızına yetişebilmek için dijital dönüşüm çalışmalarımızı yıllar önce başlattık. Nilüfer’de yaşamı kolaylaştırmak, belediyemizin verimini artırmak ve vatandaşların belediyeye gelmeden belediye hizmetlerinden faydalanmasını sağlamak amacıyla birçok uygulamayı hayata geçirdik. Örneğin vatandaşlar, belediyeye gelmeden imar bilgilerine erişebiliyor. Plan tadilat ve plan askıları da hem internet hem de kiosklar üzerinden erişime açık. İhaleler ve belediyemizin meclis toplantıları web üzerinden canlı yayınlandığı gibi, meclis kararları ve ihale sonuçları da yine web sayfamızda yayımlanıyor. Vergi ödemeleri için birçok kanal açtık. E-devlet ve akıllı vezneler aracılığıyla internet üzerinden ödeme ve beyan işlemleri yapılabiliyor. Katılımcılık anlayışımız gereği vatandaşların istek, öneri ve şikâyetlerini web ve mobil uygulamaları üzerinden alıyoruz, süreci takip ediyoruz, altı saat içinde geribildirimde bulunuyoruz, memnuniyet sorgulaması yapıyoruz. Evrakların elektronik veya mobil imzayla imzalanma sürecini tamamladık, vatandaş için imza bekleme süresi minimuma indirildi. Ruhsat başvurusunun e-devlet üzerinden web tabanlı uygulama aracılığıyla yapılmasını, ruhsat süreçlerinin takip edilmesini ve sonuçlandırılmasını sağlayacağız.
Şeffaflık, denetlenebilirlik, hesap verebilirlik kriterleri doğrultusunda belediyenizin hizmetlerine ve bütçesine ilişkin verileri kamuoyuyla paylaşıyor musunuz? Düzenli veri analizi yapıyor musunuz?
TURGAY ERDEM: 2000 yılından bu yana devam eden kalite yönetim sistemi çalışmaları kapsamında tüm hizmetlerimizin etkisini ve verimliliğini ölçüyoruz. Performans yönetimi için kullanılan dijital platformlar aracılığıyla yıl içinde üst yönetim ve yönetim kadrosu tarafından performans sonuçları gözden geçiriliyor, gerekli durumlarda aksiyon alınıyor. Her yıl yapılan vatandaş memnuniyeti anketi ve hizmet memnuniyet anketleri, hizmetlerimizin verimini ölçmek ve geliştirmek için en önemli araçlar. Performans ve bütçe uygulama sonuçlarını yıl sonu faaliyet raporunda paydaşlarımızla paylaşıyoruz. Faaliyet raporu da web sitesi üzerinden paylaşılıyor. Bütçe verileri (aylık), yıllık çalışma raporları ve hizmetlerin bütçedeki dağılımı web sitesinde yayımlanıyor.
Teknolojik hizmetleri sunarken kişisel verileri korumak ve etik ilkelere uymak için siber güvenlik önlemleri alıyor musunuz?
TURGAY ERDEM: Teknolojik süreçleri yapılandırırken veri güvenliği, bütünlüğü ve gizliliği ilkesi doğrultusunda hareket ediyoruz. Bu amaçla sistem ve güvenlik altyapısı için yatırım yapıyoruz. Siber güvenlik için iç ve dış ortamda teknolojik altyapı yatırımları yaparak saldırılardan korunmak için önlemler alıyoruz. Ayrıca her yıl tüm uygulamalarımız için sızdırmazlık testleri yapıyoruz, sistem açığına karşı alınması gereken önlemleri belirliyoruz ve risk analizleri yapıyoruz. Afetlere karşı sunucu ve data yedeklerinin hem ilçe afet merkezinde hem de Türk Telekom İstanbul Veri Merkezi’nde yedeklenmesini sağlıyoruz. Kişisel Verileri Koruma Kanunu kapsamında verileri sınıflandırıyoruz. Bu kapsamda veri saklama planları hazırladık.
Dijital yönetişim bağlamında özellikle dezavantajlı gruplar için (çocuklar, gençler, kadınlar, yaşlılar, engelliler, mülteciler) dijital okuryazarlığı geliştirmek, dijital eşitsizlikleri gidermek amacıyla yaptığınız çalışmalar var mı?
TURGAY ERDEM: Öncelikle bilgisayarı ve internet erişimi olmayan kırsal mahallelerde yaşayan çocuklar için bilgisayar sınıfları kurduk, internet erişimi sağladık. Fiber altyapısı olmayan 13 mahalleyi de internet altyapısına kavuşturduk, vatandaşlara ücretsiz internet olanağı sunduk. Ayrıca bu dönem kurduğumuz iki kodlama atölyesinde özellikle Nilüfer’in kırsal mahallelerindeki çocuklara kodlama eğitimleri vermeye başladık.
Öte yandan, 2016 yılından bu yana yaptığı çalışmalarla sosyal inovasyon başta olmak üzere yenilikçilik ve yaratıcılık konusunda toplumsal algının yükseltilmesine katkıda bulunan Nilüfer İnovasyon Merkezi de 2022 yılında yönünü dijital dünyaya çevirdi. Merkez, dijital okuryazarlık, dijital vatandaşlık, internet radyoculuğu, metaverse temelleri, e-ticaret, veri madenciliği, dijital dönüşüm, siber güvenlik, etik hacker, futurizm, algoritma ve programlama gibi konularda eğitim çalışmaları yaptı. Ayrıca Global AI Hub Türkiye işbirliğiyle, Bursa Uludağ Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi desteğiyle “Yapay Zekâ Eğitim Seferberliği” projesini başlatan Nilüfer İnovasyon Merkezi, program kapsamında dünya standartlarında eğitim çalışmaları yapıyor.
Sosyal girişimci adaylarını desteklemek amacıyla 2020 yılında hizmete sunduğumuz Nilüfer Sosyal Girişimcilik Merkezi’nde de dijitalleşme ve dijital okuryazarlık, sosyal girişimciler için sosyal medya ve teknoloji kullanımı, dijital içerik üretimi ve araçları eğitimleri verildi. Açık çağrıyla başvuru alınan eğitimlere gençler, kadınlar ve yaşlılar katıldı.