YÜKLENİYOR
Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Zeydan Karalar Belediye Gazetesi’ne görüşlerini aktardı.
2022 yılı turizm sezonu için yaptığınız çalışmalardan bahseder misiniz? Kentiniz yeni sezona hazır mı?
ZEYDAN KARALAR: Adana, tarihî yapılarıyla, doğasıyla, kültürüyle, sanatıyla, sanatçısıyla, gastronomisiyle, festivalleriyle 2022 sezonuna hazır. Turizme yönelik altyapı çalışmalarımız (restorasyon ve sağlıklaştırma çalışmaları, ulaşım sorunlarının çözülmesi) devam ediyor. Adana’yı tanıtmak için ulusal/uluslararası fuarlara (Hatay Expo, EMİTT, TTİ vb.) katıldık, katılmaya da devam edeceğiz. Yerel ve ulusal medya aracılığıyla Adana’nın turizm değerlerinin tanıtımına ağırlık verdik. Gelenekselleşen festivalleri ve karnavalları (Portakal Çiçeği Karnavalı, Lezzet Festivali, Altın Koza Film Festivali, Gastronomi Festivali) düzenlemeye devam edeceğiz. Turizm bilgilendirme ofislerinin ve otoparklarının yapımına başladık. Adana’nın gastronomisini, sinemasını, sanatını tanıtmak amacıyla tematik müzeler oluşturacağız.
Ekonomik kriz, pandemi, iklim krizi nedeniyle yeni sezonda bölgenizdeki turizm hareketliliği açısından beklentiniz nedir? Alternatif turizm türlerini yaygınlaştırmak, yerli/yabancı turistlere bölgenizdeki destinasyonları tanıtmak, turizm sektörünün mevcut durumunu iyileştirmek için projeleriniz var mı?
ZEYDAN KARALAR: Pandemi, ekonomik kriz ve iklim krizi nedeniyle turizmde destinasyonların farklılaşacağına, alternatif turizm türlerine yönelim olacağına dair beklentimiz vardı. Bu doğrultuda dağ, yayla, doğa ve kültür turizmi için yürüyüş, karavan ve kamp rotalarının belirleneceği, işaretleneceği, haritalandırılacağı “Çukurova’dan Kapadokya’ya Turizm Rotaları” adlı projeyi uygulamaya alıyoruz. Proje neticesinde belirlenecek turizm rotalarının uluslararası haritalarda yer almasını sağlamak amacıyla Avrupa Konseyi nezdinde sertifikalandırma girişiminde bulunacağız. Kentimizin turizm değerlerini etkin şekilde tanıtmak için ulusal/uluslararası düzeyde “info-tour”lar, “fam trip”ler düzenliyoruz. Turizm sektörünün bileşenlerinin katılımıyla 2023 yılında “Turizm Fuarı” düzenlemeyi planlıyoruz.
Sürdürülebilir turizmi geliştirmek için yerel paydaşlarınızla, sivil toplum kuruluşlarıyla, derneklerle, meslek odalarıyla işbirliği yapıyor musunuz? Turizm stratejileriniz ve politikalarınız doğrultusunda eylem planı hazırladınız mı?
ZEYDAN KARALAR: Özel sektör, sivil toplum kuruluşları, dernekler ve kamu kurumları işbirliğiyle 2021 yılında Adana Kültür ve Turizm Eylem Planı’nı hazırladık. Turizme yönelik çalışmalar yapan 32 işletmeyle (hediyelik eşya, yiyecek-içecek, otel, seyahat acenteleri vb.) görüştük. Online Google form anketiyle, belediyemizin ve Şehircilik Atölyesi’nin sosyal medya hesaplarıyla benim sosyal medya hesaplarımdan 7 Nisan-8 Haziran 2021 tarihleri arasında Adana halkının turizme ve kültüre yönelik önerilerini topladık, toplam 776 cevabı raporladık. Turizm sektöründen ve kültürle ilişkili farklı alanlardan gelen katılımcılarla tanışma toplantıları düzenledik. 87 kişinin ve kurumun katılımıyla gerçekleşen ilk tur toplantılarında Adana’nın potansiyelini ortaya koyduk, turizmdeki sorunları tartıştık. Stratejilerin ve eylemlerin belirlenmesi amacıyla 14-29 Eylül 2021’de ilgili paydaşların dahil olduğu çalışma gruplarıyla proje geliştirme atölyeleri düzenledik. Yedi farklı kurumla da görüşerek eylem odaklı bilgilendirme yaptık. Katılımcı bir modelle gerçekleştirilen ortak tanışma toplantıları ve anketlerle, sürece katılan kişiler ve kurumlar tarafından belirlenen turizm türleri ve modüllerle 108 proje önerildi. Proje geliştirme atölyelerinde bu 108 projeden 40’ı projeleri öneren kurumlar tarafından seçildi, uygulamaya yönelik olarak detaylandırıldı.
Yerel yönetimlerin turizm sektöründeki konumunu güçlendirmek, kaynakları ve turizme ayrılan bütçeyi artırmak amacıyla mevzuatta hangi değişiklikler yapılmalı?
ZEYDAN KARALAR: Belediyemizin turizm sektöründeki konumunu güçlendirmek için kurumsal kapasitemizi yeniden yapılandırmayı amaçlıyoruz. Bu kapsamda çalışmalarımız devam ediyor. Bilindiği üzere Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı “Turizmi Güçlendirme Ajansı” kuruldu. Bu ajansa turizm gelirlerinden pay aktarılarak önemli bir gelir kaynağı sağlandı. Oysaki turizmin geliştirilmesi için altyapı hizmetleri ve kentin tanıtılmasına yönelik çalışmalar büyük ölçüde yerel yönetimler tarafından yapılıyor. Dolayısıyla turizm gelirlerinden pay aktarılarak elde edilen gelirin Turizmi Güçlendirme Ajansı yerine yerel yönetimlere aktarılması için kanun değişikliği gerekli.