"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yeni nesil belediyecilik çalışmalarına ilişkin örnekler

  • 25 Temmuz 2022
Dünyadan yeni nesil belediyecilik anlayışıyla çalışmalar yürüten yerel yönetimlerin çalışmalarını derledik.

ALMANYA

Açık Hükümet Ortaklığı, Üçüncü Ulusal Eylem Planı 2021-2023


https://www.opengovpartnership.org/wp-content/uploads/2021/09/Germany_Action-Plan_2021-2023_Summary_EN.pdf

Almanya, 2016’da Açık Hükümet Ortaklığı’na (OGP) katıldı. “Açık hükümet”, Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü tarafından “yönetim kültürü” olarak adlandırılır, açık eylemi tanımlar. Özellikle daha iyi yönetişim için şeffaflığı, katılımı ve işbirliğini güçlendirmeyi amaçlar. Açık Hükümet Ortaklığı bağlamında açık hükümet eylemini desteklemek için yolsuzlukla mücadele ve dijital yönetişim de önemlidir. Sosyal içerme, küresel sürdürülebilir kalkınma hedefleri ve sivil alanın korunması gibi konular uluslararası alanda önem kazanmaktadır.

Almanya, birçok alanda açık hükümete sahiptir. Federal düzeyde birkaç örnek gerekirse;

●    Federal Hükümetin Corona-Warn-App uyarı sistemi ücretsiz bir yazılımdır. Herkes kaynak kodunu analiz edebilir ve geliştirilmesine katkıda bulunabilir. Bu geri bildirim döngüsü, uygulamanın sürekli olarak geliştiği anlamına gelir.
●    24 Haziran 2021’de Alman Federal Meclisi hem İkinci Açık Veri Yasası’nı (Open-Data-Gesetz) hem de Veri Kullanımı Yasası’nı (Datennutzungsgesetz) kabul etti.
●    Yeni Kamu Alım İstatistikleri Yönetmeliği (Vergabestatistikverordnung) sayesinde Almanya, kamu ihalelerinin ve imtiyazların verilmesine ilişkin ülke çapında istatistiklere sahip olacak.
●    Çevrimiçi Erişim Yasası (Onlinezugangsgesetz, OZG) kamu yönetimini dijitalleştirecek ve kullanıcı dostu hâle getirecek. Çevrimiçi Erişim Yasası’nın uygulanmasına ilişkin sorumluluk, diğer birçok ilgili paydaşla işbirliği içinde, federal sistemdeki birden çok hükümet birimi arasında paylaşılmaktadır. Çevrimiçi Erişim Yasası Gösterge Paneli şeffaf bir ilerleme raporu sunar.
●    Federal Hükümet Veri Stratejisi, 1.200’den fazla kişinin katıldığı çevrimiçi anketin ve geniş tabanlı katılımcı sürecin ürünüdür. Ayrıca 7 Haziran 2021’de önümüzdeki beş yıl için “Açık Veri Stratejisi” sunuldu.

Almanya’da bölgeler ve belediye düzeyindeki açık hükümet girişimleri:
●    Bavyera’da BayernApp, bölge ve yerel yönetim hizmetlerine, kamu idaresinden gelen bilgilere mobil erişim sağlar.
●    Dijital coğrafi veriler, açık veri ilkelerine uygun şekilde Brandenburg’da ücretsiz olarak mevcuttur.
●    Kuzey Ren-Vestfalya’da “Dijital Model Bölgeler” programı kapsamında bir dizi açık hükümet projesi başlatıldı. Bunlara Paderborn’un merkezî açık veri platformu ve dijital kent planlaması için stadtLABOR Soest (dijital kentsel gelişim ve yönetimde yeni çalışma biçimleriyle ilgili sorunların vatandaşlar ve kent yönetimi çalışanlarıyla tartışıldığı, yeni teknolojilerin denendiği bir alan) forumu dahildir.

Kuzey Ren-Vestfalya I:

Kuzey Ren-Vestfalya (NRW), kamu hizmeti kuruluşlarından gelen verilerin açık veri olarak yayınlanması için teknik ve yasal çerçeveyi oluşturacaktır. Kamu sektörü veri sağlayıcılarına (kamu hizmeti kuruluşları, yerel yönetimler ve eyalet yetkilileri) yüksek standartta verilerin kullanıcı dostu bir şekilde yayınlanması konusunda yardım edilecektir.

Kuzey Ren-Vestfalya II:


Kuzey Ren-Vestfalya (NRW), Kuzey Ren-Vestfalya belediyeleri ve eyalet yetkilileriyle işbirliği içinde ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirilecek katılım portalı (www.beteiligung.nrw.de) başlatacak. Katılım süreçlerinin standardını iyileştirmek amacıyla çalışmalar devam edecek.

ONTARIO, KANADA

Açık Hükümet Ortaklığı, 2021-2022 Eylem Planı

https://www.opengovpartnership.org/documents/action-plan-ontario-canada-2021-2022/

Yapay zekâ ve otomasyon, küresel dijital altyapıların ve devlet hizmetlerinin önemli bileşenleridir. Ancak herhangi bir teknolojik sistemde olduğu gibi, kötüye kullanım ve suistimal potansiyeli söz konusudur. Bu nedenle yapay zekâ kullanımının şeffaf, hesap verebilir ve adil olması çok önemlidir. Bu eylem planı, yurttaşların haklarına saygı gösterir, haklarını korur, dijital ve açık hükümette lider olma vizyonunu ana hatlarıyla belirtir.

Eylem planı, hükümetin yapay zekâ kullanımına ilişkin yurttaşların talep ve önerilerini dikkate alır. Kanada’nın en kalabalık eyaleti olan Ontario, farklı kültürlerin, demografik koşulların ve ekonomilerin mozaiğidir. Yurttaşlar, şeffaf ve hesap verebilir bir hükümet hakkına sahiptir.

Ontario hükümeti 2016 yılında Açık Hükümet Ortaklığı’na (OGP) katıldıktan sonra açık hükümet ekibinin yardımıyla Açık Hükümet Ortaklığı ilkelerine bağlılığını göstermiştir. Özellikle Covid-19 pandemisi sırasında hükümet verilerinin yayınlanması, yurttaşlara Ontario’nun veri varlıkları, araçları ve hizmetleri hakkında fikir verdi. Daha Basit, Daha Hızlı, Daha İyi Hizmetler Yasası’na (2019) açık veri ilkelerinin dahil edilmesi de hükümetin işleyişine açıklık getirdi. Hükümet ve sivil toplum, ortaklar ve uzmanlar arasındaki güçlü ortaklığın önemi göz ardı edilemez. Bu eylem planını birlikte oluşturulurken açıklık ve şeffaflık taahhüt edilir.

Açık Hükümet Vizyonu: Daha açık ve şeffaf bir hükümetle, dijital uygulamaları ve verileri en üst düzeye çıkarmakla, katılımcılıkla ilgilidir, Ontario için ortak bir dijital ve açık vizyon oluşturmayı hedefler. Yurttaşları etkileyen politikaların, hizmetlerin ve programların geliştirilmesine yardımcı olmak için yurttaşlar karar alma süreçlerine dahil edilir. Hükümetin nasıl çalıştığını anlamaları için yurttaşlara bilgi verilir. Devlete ait açık veriler çevrimiçi olarak paylaşılır. Girişim, devlet hizmetlerine yönelik önceliklerin ve dijital yaklaşımların açık hükümet bağlamında nasıl karşılanabileceğini ölçmek için Ontario genelindeki kuruluşlarla, işletmelerle, belediyelerle, uzmanlarla iki yıl boyunca istişare edildi, paydaşlarla tutarlı bir şekilde çalışıldı, açık veri ekosistemi anlayışı uygulandı. Açık veri konusundaki kurumsal yönerge, algoritmik varlıkları, dijital hizmetleri ve tasarım standartlarıyla ilgili sorumlulukları içerecek şekilde Ocak 2021’de genişletildi. Açık veri programının algoritmaları Haziran 2020’de GitHub’da kamuoyuyla paylaşıldı.

İSVEÇ

https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/toolkits/gender-impact-assessment/swedish-municipalities-salar

https://respondingtogether.wikispiral.org/tiki-read_article.php?articleId=473

“SALAR”, İsveç Yerel Yönetimler ve Bölgeler Derneği’dir. Belediyelerde ve il meclislerinde toplumsal cinsiyetin yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmaları destekler. İsveç’in 290 belediyesinin, 18 il meclisinin ve iki bölgesinin çıkarlarını temsil eder. SALAR, İsveç belediyelerinin, il meclislerinin ve bölgelerinin gelişmesine katkıda bulunmak için İsveç hükümetiyle, Avrupa kurumlarıyla proaktif çalışır. Dernek, Avrupa Belediyeler ve Bölgeler Konseyi (CEMR), Birleşmiş Kentler ve Yerel Yönetimler (UCLG) üyesidir. Türünün en güçlü derneklerinden biri olarak kabul edilir. SALAR, 2008 ve 2013 yılları arasında toplumsal cinsiyetin ana akımlaştırılması için geniş çaplı bir program yürüttü. Programın amacı, kız ve erkek çocuklara, kadınlara ve erkeklere eşit değerde hizmetler sunulmasına yardımcı olmak, kaynakların cinsiyetten bağımsız eşit dağılımını sağlamaktı. Program, İsveç hükümeti tarafından finanse edildi. Katılımcı kuruluşlar yerel kalkınma projelerini finanse etmek için SALAR’a başvurabiliyor. SALAR, deneyim alışverişinde bulunmak için çalıştaylar, seminerler ve konferanslar düzenledi, toplumsal cinsiyetin ana akımlaştırılmasına yönelik çalışmaları desteklemek için bir dizi araç ve materyal geliştirdi.

URBACT

https://urbact.eu/cities-are-shaping-future-gender-equality

URBACT’ın (Kentsel Gelişim Ağı Programı) 2019'da başlattığı “Toplumsal Cinsiyet Eşit Kentler” çalışması, kentlerdeki yapısal ve siyasi eşitsizliklerin nedenlerini incelemek için kentleri, araştırmacıları, Avrupa Belediyeler ve Bölgeler Konseyi (CEMR) gibi kuruluşları bir araya getiriyor.

URBACT’ın raporunda dikkat edilmesi gereken örnekler yer alıyor:

1.    Kesişimsellik

TİLBURG, HOLLANDA

 
URBACT’ın “Toplumsal Cinsiyet Eşit Kentler” çalışması, kentteki kadınların ve erkeklerin farklı deneyimlerini hesaba katıyor. Kent sakinleri, ırk, sınıf, cinsel yönelim veya yetenek gibi birbirine bağlı kimlikler ağında deneyimleri, zorlukları ve fırsatları paylaşıyor.

Tilburg, Kentsel Girişim Eylemleri (UIA) Projesi’yle gençlerin yoksulluğunu ele alıyor. Proje, kasabalarda ve kentlerde kültürün sosyal uyum için ne kadar önemli olduğunu göz önünde tutuyor, sahne sanatlarını çok kültürlü insanlar arasında değişim için bir platform olarak kullanıyor. Bu anlayışın Kuzey Tilburg’da yarattığı kültürel ekosistem, gençlerin refahını destekliyor, gençlerin içsel kültürlerini ifade etmesine yardımcı oluyor.

2.    Yaşlanma

BARSELONA, İSPANYA

Vila Veïna, yaşlanmayı ve kadınların bakım işindeki rolünü yeniden düşünüyor, bu rolü bireylerden alıp belediyelere veriyor. Girişim, uzman profesyonellerin, bakım alan kişilerin ve topluluk üyelerinin bir ağın parçası olduğu küçük yerel birimlerde bakım hizmeti sunuyor. Girişimin kentte yaygınlaşması ortak sorumluluğa ve kişiselleştirilmiş bakıma öncelik verilen sosyal modelde ve sağlık modelinde bir dönüşüme tekabül ediyor. Barselona Kent Konseyi, bakımı özel veya bireysel bir süreç değil, paylaşılması gereken topluluk görevi olarak tanımlıyor.


Önerilen Haberler