"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Tarhan: “Bütünleşik yerel hizmetler geliştirilmeli”

  • 25 Temmuz 2022
Mezitli Belediye Başkanı Neşet Tarhan Belediye Gazetesi’ne görüşlerini aktardı.

Yeni nesil belediyecilik uygulamalarınızdan bahseder misiniz? Yurttaş odaklı kamu yararını tesis etmek için yönetim anlayışınızda değişiklik yaptınız mı?

NEŞET TARHAN: Günümüz, 4. endüstri, teknoloji ve sürdürülebilir dünya dönemi. Bu dönemde önceliğimiz, doğa dostu olan, iklim değişikliğini dikkate alan ve sosyal medyayı aktif kullanan bir kentsel yönetim anlayışı tesis etmek. Yaklaşık 32 yıllık yerel yönetim deneyimim var, değişim süreçlerini takip etme ve değişimi planlama konusunda deneyimliyim. 21. yüzyılın ortasına yaklaştığımız, pandemi, iklim krizi gibi beklenmeyen durumları yaşadığımız şu süreçte kendimi ve ekibimi geliştiriyorum. İlçemizde yaşayan her yurttaşın mutlu ve sağlıklı olmasını sağlayacak kentsel alanları yaratmaya öncelik veriyoruz. Mutluluğun yolunun bireysel huzurdan geçtiğini biliyoruz. Bu doğrultuda 36 aydan 99 yaşa kadar tüm yurttaşlar için geniş kapsamlı hizmetler (kreşler, kütüphaneler, girişimcilik, inovasyon, gençlik ve kadın danışma merkezi, kadın üretici pazarları, gönüllü evleri, emekli evleri, aktif yaş alma merkezi vb.) sunuyoruz. Göreve geldiğim günden bu yana belediye birimlerinin birbirleriyle iletişimde olmasını sağladım, şeffaf bir yapı oluşturdum. Yurttaşlar, ilçemizin belli yerlerine sabitlediğimiz mali tabloları görebiliyor, belediye hizmet binalarına gelerek her kademedeki personelle, yöneticilerle iletişim kurabiliyor

İyi yönetişimin, demokratik katılımın ve çoğulculuğun bir aracı olan yeni nesil belediyecilik kapsamında inovatif, bütünleşik, kolay yönetilebilir ve güvenli kentsel sistemler oluşturmaya yönelik çalışmalarınız var mı?

NEŞET TARHAN:
Yönetişim; hesap verebilirlik, şeffaflık, hukukun üstünlüğü, istikrar, eşitlik, kapsayıcılık, yetkilendirme ve geniş tabanlı katılımı sağlamak için tasarlanmış yapılara/süreçlere atıfta bulunacak şekilde tanımlanmıştır. Yönetişim aynı zamanda kamu işlerinin şeffaf, katılımcı, kapsayıcı ve duyarlı bir şekilde yönetildiği sürecin normlarını, değerlerini ve kurallarını temsil eder. Geniş anlamda yönetişim, yurttaşların ve paydaşların kendi aralarında etkileşimde bulunduğu, kamu işlerine katıldığı kültür ve kurumsal çevreyle ilgilidir. Devletin organlarından daha fazlasıdır. Yönetişim, bir kuruluşun hedeflerinin nasıl belirlendiğini ve gerçekleştirildiğini, riskin nasıl izlendiğini ve ele alındığını, performansın nasıl optimize edildiğini de etkiler.

21. yüzyılın teknolojiye ve sürdürülebilirliğe odaklanan bu döneminde iyi yönetişimden bahsedebilmemiz için kendimizi ve ekiplerimizi öğrenmeye odaklanan bir bakış açısıyla yetiştirmeli ve seçmeliyiz. Ne yazık ki, kamu sisteminde yeniliğe, inovasyona açık olma kültürü henüz yaygın değil. Ben, sorunlara farklı, minimum maliyet ve maksimum fayda odaklı, yenilikçi, inovatif çözüm önerileri geliştiren bir anlayışla odaklanıyorum. Bu yaklaşımım yönetim kademelerinde gözlemleniyor, benimseniyor ve uygulanıyor. Karar alma süreçlerinde Yerel Gündem 21’le, Mezitli Kent Konseyi’yle, sivil toplum kuruluşlarıyla, gönüllülerle birlikte katılımcı, çoğulcu ve sistematik bir yaklaşımla hareket ediyoruz. Katılımcı, şeffaf ve ortak yönetişim anlayışıyla güven duyulan bir belediye olmayı başardığımızı düşünüyorum.

İlçenizin tüm değerlerine sahip çıkmak, çözüm odaklı projeler üretmek ve hizmet sunumunu farklılaştırmak amacıyla yeni nesil belediyeciliğin ve yerel yönetişimin hangi niteliklerinden daha fazla yararlanıyorsunuz?

NEŞET TARHAN
: Küresel dünyada bilginin erişilebilir olmasını, farklı kriz ve sorun anlarındaki uygulamalara, başarılı yerel hizmet modellerine erişebilmeyi çok seviyor, kendimi bu doğrultuda sürekli geliştiriyorum. İnsanların, eylemlerin ve hizmetlerin hareketliliği 21. yüzyılda kaçınılmaz. Bu çerçevede konumumuzu belirlemek, yenilikçi çözümler üretebilmek amacıyla farklı deneyimleri gözlüyor, Mezitli için en iyi uygulama araçlarını, hizmetleri geliştirmek için çalışıyorum. Yeni nesil belediyeciliğin dış ilişkiler ve stratejik planlama sürecinden akılcı yöntemlerle yararlanıp, sağlıklı, katılımcı, bütünleşik yerel hizmetler geliştiriyorum.

Yerel demokrasiyi güçlendirmek ve yeni nesil belediyecilik uygulamalarını çeşitlendirmek için yerel yönetimlerin yaptığı/yapacağı çalışmaların önündeki engeller nelerdir? Denetim sürecinde ve mevzuatta hangi düzenlemeler yapılmalı?

NEŞET TARHAN:
Yerel yönetim seçimlerinde kadın kotası gerçek olmalı. Belediye başkanlığı aday sayısı belirlenirken ilk dört veya altı eşit olmalı, üç kadın-üç erkek veya iki kadın-iki erkek ya da bir kadın-bir erkek şeklinde sıralama yapılmalı. Belediye başkanlığı adaylık sürecinde dünyadaki yerel yönetim gündemine, sürdürülebilirliğe, özel sektör-kamu-sivil toplum kuruluşları işbirliğine, kentleşmeye, kent yönetimine ve belediyeciliğe hâkim, deneyimli, bilgili adaylar seçilmeli. Dünyadaki yerel yönetim anlayışı konusunda bilgisi olmayan belediye başkanı, profesyonel/idealist personel eksikliği ve maddi imkânsızlık önemli bir sorun. Denetim süreci ve mevzuat aslında birçok uygulamaya izin veriyor. Çalışmaların merkezî yönetim ve yerel yönetimler tarafından dengeli, başarılı, adil ve şeffaf yürütülmesi gerekiyor.


Önerilen Haberler