YÜKLENİYOR
Tepebaşı Belediye Başkanı Ahmet Ataç Belediye Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.
Yeni nesil belediyecilik uygulamalarınızdan bahseder misiniz? Yurttaş odaklı kamu yararını tesis etmek için yönetim anlayışınızda değişiklik yaptınız mı?
AHMET ATAÇ: Katılımcılık ilkesini benimsiyoruz, bu anlayışı yeni nesil uygulamalarımızla birleştiriyoruz. Toplumsal katılımı desteklemek amacıyla “Dinliyoruz Tepebaşı” projesini hayata geçirdik. Projeyle vatandaşlar, hazırlanan dijital platforma çevrimiçi katılabiliyor, mahallelerine ilişkin düşüncelerini sunuyor, iklim değişikliğinden toplumsal cinsiyet eşitliğine, sağlıklı bireylerden sürdürülebilir kente ve yaşam alanlarına kadar her konuda görüş ve önerilerini iletebiliyor. Vatandaşlar projeye http://dinliyoruz.tepebasi.bel.tr adresinden ya da web sitemizdeki “Dinliyoruz Tepebaşı” bölümünden katılabiliyor. “Dinliyoruz Tepebaşı” sayfasında vatandaşların belediyemizi değerlendirebileceği bir anketi de erişime açtık.
İyi yönetişimin, demokratik katılımın ve çoğulculuğun bir aracı olan yeni nesil belediyecilik kapsamında inovatif, bütünleşik, kolay yönetilebilir ve güvenli kentsel sistemler oluşturmaya yönelik çalışmalarınız var mı?
AHMET ATAÇ: Evet, çalışmalarımız var, paylaşımlı bisikletler sistemini bağımsız FreeFlow şeklinde bir mobil aplikasyonla kullanıma açmak için hazırlık yapıyoruz.
İlçenizin tüm değerlerine sahip çıkmak, çözüm odaklı projeler üretmek ve hizmet sunumunu farklılaştırmak amacıyla yeni nesil belediyeciliğin ve yerel yönetişimin hangi niteliklerinden daha fazla yararlanıyorsunuz?
AHMET ATAÇ: 2019-2024 stratejik planımızda akıllı kent yönetimine ve dijital dönüşüme yönelik bazı hedefler belirledik. Bu süreçte hemen hemen tüm belediyelerin hizmetleri arasında yer alan e-belediye hizmetlerinin (online tahsilat, sicil sorgulama, rayiç bedel, bina aşınma oranları, çevre temizlik tarifeleri, inşaat maliyet bedelleri, evrak takibi, beyan bilgileri, ruhsat ve borç sorgulama, imar durumu, kent haritası vb.) çerçevesini genişleterek müdürlüklerin dijital ikizlerinin hayata geçirilmesini planladık.
Pandemi öncesinde alınan bu kararın, hazırlanan stratejik planın ne kadar doğru bir çalışma olduğu pandemide daha net anlaşıldı. Vatandaşların belediye hizmetlerine kesintisiz ulaşmasını sağlayan, çevrimiçi platformlar aracılığıyla onların yanında olduğumuzu gösteren çalışmalarımızı bilgi işlem ekiplerimiz müdürlüklerimizle görüşerek hazırladı. “Dijital İmar” çalışmamız sayesinde imar işlemlerinin tamamı online yapılabiliyor. Bu uygulama, yüksek maliyetli A0 çıktıların ve diğer evrakların elektronik ortamda incelenmesine ve onaylanmasına imkân tanıyor, arşiv açısından tasarruf ve yer sağlıyor. Uygulama aynı zamanda belediyemizin sıfır atık ve çevreci politikalarının da yansıması, üyesi olduğumuz Sürdürülebilir Kentler Ağı’nın ve imzacısı olduğumuz Başkanlar Sözleşmesi’nin hedefleriyle de örtüşüyor. “Ruhsat Bilgi Sistemi” ve işyeri açma ruhsatlarına eklenen kare kod sayesinde işyerlerine çevrimiçi yönetilebilir bir kabiliyet kazandırıldı. Her işletme için belediyemizin sunucularında bir link oluşturuldu. Vatandaşlar, ruhsat işlemlerinin her aşamasını dijital olarak gerçekleştirme imkânına kavuştu. Bu sayede yönetim kolaylığı sağladık, kontrol ve takip işlemlerinde hem maliyetten hem de zamandan tasarruf ettik.
“Zabıta Bilgi Sistemi” sayesinde zabıta ekiplerimizin hizmet kalitesini artırdık, esnaf ve işyeri sahipleri ruhsatlarındaki kare kod aracılığıyla çalışmalarını aksatmadan gerçekleştiriyor. Zabıta ekiplerimizin kullandığı tabletler yardımıyla sahadaki veriler, belediye sistemimizdeki verilerle güncelleniyor, veri uyumsuzluğu gideriliyor. Bu platform sayesinde zabıta ekiplerimizin günlük ziyaretleri ve denetimleri takip ediliyor, yaptıkları işlemler ilgili bilgilendirme ve uyarı mesajları vatandaşlara iletiliyor. “Dinliyoruz Tepebaşı”, Strateji Geliştirme Müdürlüğü’nün vatandaşlarla iletişim kurmasına olanak sağlıyor. Bu platformla vatandaşların belediye hizmetlerimiz hakkında değerlendirme yapmasını ve öneride bulunmasını amaçladık. Online anketlerin düzenlendiği, mahalle bazlı sonuçların derlendiği bu uygulama sayesinde birimler arasındaki koordinasyon hızlandı, vatandaşların yaşadığı sorunların çözüm süresi kısaldı. “Uzaktan Kayıt Olanakları” uygulamasıyla Spor İşleri Müdürlüğü’nün, Su Sporları Merkezi’nin, diğer spor branşlarının (basketbol, judo, voleybol, jimnastik vb.), Kültür Müdürlüğü’nün kursları, eğitimleri ve aktiviteleri için çevrimiçi kayıt sistemi seçeneği oluşturduk. Kayıt dönemlerinde vatandaşlara kolaylık sağladık. Vatandaşları bisiklet kullanmaya teşvik etmek amacıyla hazırladığımız, Türkiye’de bir ilk olma özelliği taşıyan, akıllı ve elektrikli modellerin kullanıldığı ESPEDAL, 30 adet elektrikli bisikletle hizmet veriyor. Çeşitli noktalardaki farklı istasyonlardan bisiklet kiralama yöntemiyle paylaşımlı olarak faydalanılan ESPEDAL sayesinde vatandaşlar sisteme abone oluyor, bisiklet kiralayabiliyor.
Yerel demokrasiyi güçlendirmek ve yeni nesil belediyecilik uygulamalarını çeşitlendirmek için yerel yönetimlerin yaptığı/yapacağı çalışmaların önündeki engeller nelerdir? Denetim sürecinde ve mevzuatta hangi düzenlemeler yapılmalı?
AHMET ATAÇ: Mevzuat açısından bir engel bulunmuyor, ancak çalışmalarda genellikle yabancı menşeli ürünler ve yazılımlar kullanılıyor, bu da artan kur maliyetleri nedeniyle yapılacak çalışmaları sınırlıyor.