YÜKLENİYOR
Dünyadan başarılı yerel demokrasi örneklerini derledik.
MALAGA, İSPANYA
https://learning.uclg.org/peer_learning_notes/pln-25/
Malaga, aktif vatandaşlığı teşvik etmek için Göçmenler Derneği’yle işbirliği yapıyor.
İspanya’nın güneyindeki Malaga, bir geçiş kenti, aynı zamanda birçok göçmene de ev sahipliği yapıyor. Kent merkezindeki mahallelerin sosyal, ekonomik ve çevresel koşullarını iyileştirmek için 2007 yılından bu yana AB’nin finansmanıyla Vatandaşlık ve Birlikte Yaşama Akademisi (Escuela de Ciudadanía y Convivencia) desteklendi.
Vatandaşlık ve Birlikte Yaşama Akademisi, üç yerel sivil toplum kuruluşuyla ortaklık kuruyor. Ortaklık, Fas Göçmenlerin Entegrasyonu Derneği, Incide (vatandaş katılımını ve eğitimini, çeşitliliği, içermeyi teşvik etmeye odaklanan bir kuruluş) ve Arrabal (insanların sosyal ve işgücü katılımını desteklemeyi amaçlayan bir dernek) arasında kuruldu.
İspanya’da eğitim gören Faslı göçmenler tarafından kurulan dernek, göçmenlerin entegrasyonunu desteklemek için Endülüs eyaletinin çeşitli kentlerinde çalışıyor. Göçmenlere “vatandaşlığın” yaratıcıları olarak bakılıyor, göçmenler ve “vatandaşlık” kavramı arasında algılanan bölünmenin ötesine geçmeye çalışılıyor.
Dernek, eğitim, araştırma, diyalog ve sosyal karşılaşma yoluyla yerel vatandaşlığı, sosyal varlıkları, gönüllü faaliyetleri, bir arada yaşama kültürünü geliştirmek ve etkinleştirmek için, kökenleri ne olursa olsun, kent merkezindeki insanlarla birlikte çalışıyor. Faaliyetler, yönlendirme komitesi aracılığıyla planlanıyor.
Faaliyetler arasında sivil toplum kuruluşu yönetimi, sosyal kuruluşlar, gençlik konularına ilişkin eğitimler, göç, ırkçılık, çevre, fotoğraf yarışmaları, tiyatro, mahalle ajanları, kütüphane, aktif vatandaşlık katılımı yer alıyor.
Kentteki işbirliği, pozitif çalışma sinerjisi yaratarak performansı ve etkilerini iyileştirdi. Ayrıca kamusal alanların kullanımı, halk kütüphaneleriyle işbirliği vb. dahil olmak üzere kent merkezindeki kamu kuruluşları ve sosyal kuruluşlar arasında daha fazla işbirliği için imkân sağladı.
Proje boyunca aktif vatandaşlık, çeşitlilik ve sosyal içerme konularında göçmenlerin önderlik ettiği bir kuruluşla çalışma yapılması ve yerel yetkililerin taahhüdü kabul edildi. Kentte heterojen, kararlı bir ilişkisel hareketin varlığı da projeyi kolaylaştırdı. Yönetim komitesi üyeleri de birlikte çalışmaya istekli.
BERLİN, ALMANYA
https://use.metropolis.org/case-studies/redesigning-the-leopoldplatz
Leopoldplatz Meydanı’nın Yeniden Tasarlanması
Leopoldplatz Meydanı’nın yeniden tasarımı ve inşası 2011-2013 yılları arasında yapıldı. Amaç, meydandaki çatışmalara çözüm bulmak ve belirli grupları dışlamadan mekân kullanıcılarının Leopoldplatz’da rahat hissetmesini sağlamaktı.
Leopoldplatz, Berlin’in en fakir semtlerinden biri olan Berlin-Wedding’de bulunuyor, yüksek işsizlik oranı ve büyük bir göçmen topluluğuyla karakterize ediliyor. 2009-2010 yıllarından bu yana artan çatışmaya istinaden bölge temsilcileri tarafından yönetilen yuvarlak masa tartışması düzenlendi. Ardından, 2010 yılında katılım süreci ve entegre bir eylem planı uygulamaya alındı. Eylem planı, Leopoldplatz Meydanı’nın yeniden tasarlanmasını, Noel pazarı, “Fête de la Musique” (Dünya Müzik Günü) veya iftar yemekleri gibi gönüllü çalışanların katıldığı birçok farklı etkinliğin düzenlenmesini içeriyordu. Amaç, farklı kullanıcı gruplarının bir arada yaşamasını organize etmek ve hiçbirini dışlamamaktı. Emniyet veya emniyet algısı, ilçe idaresi ve polisle işbirliği yapılarak geliştirildi. Arabuluculuk hizmetleri sunan uzay yönetim ekibi “Team Leo”nun kurulması, mevcut ihtilafların çözülmesine yardımcı oldu.
VİYANA, AVUSTURYA
https://use.metropolis.org/case-studies/werkstadt-junges-wien-young-vienna-workshop
Çocuk ve Gençlik Stratejisi Geliştirmek İçin Katılımcı Süreç
Viyana’da çocukların ve gençlerin dahil olduğu en büyük katılım projesine 22.000’den fazla genç katıldı. Amaç, çocukların ve gençlerin deneyimine dayalı sektörler arası bir strateji oluşturmak. Viyana’da yaşayan 4-19 yaş arasındaki çocuklar ve gençler atölye çalışmalarına davet edildi. Katılımcılar, gündem belirleme ve karar verme konusunda özgür bırakıldı. Uzmanlar, katılımcılarla bilgi paylaştı.
İstişare süreci Şubat 2019’da başlatıldı. Çocuk ve genç dostu bir yaklaşım için atölye konsepti tasarlandı. “Werkstadt Junges Wien” atölyeleri için gereken materyaller, kolaylaştırıcı kılavuzu da içeren bir araç kutusunda toplandı. Araç kutusu, okullara, anaokullarına, okul sonrası bakım kulüplerine, sosyo-eğitim grup evlerine, yetişkin eğitim tesislerine, gençlik örgütlerine ve derneklere ulaştırıldı.
“Werkstadt Junges Wien” aracılığıyla çocukların ve gençlerin istek, öneri ve önceliklerine dayalı olarak dokuz tematik alanda 193 spesifik önlem içeren strateji geliştirildi. Sektörler arası Çocuk ve Gençlik Stratejisi 24 Haziran 2020’de Viyana Kent Konseyi tarafından kabul edildi. Bu, kent için bağlayıcı bir taahhüt oldu.
Önümüzdeki beş yılda yapılacak iyileştirmeler için yol haritası oluşturuldu. Süreç, kent yönetiminin her biriminde çocukların ve gençlerin çıkarları için farkındalık yarattı.
Viyana, stratejide açıklanan 193 önlem için politikacıların, çocukların ve gençlerin ilerlemesini izlemeye olanak tanıyacak sistemi uygulamaya başladı. Göstergeler, okullarda daha katılımcı bir kültür için kamusal alanda yenilikleri içeriyor. Proje koordinasyon ekibi, verileri topluyor, bu verileri erişilebilir hâle getiriyor.
İzleme sistemine ek olarak stratejinin uygulanmasını izleme görevini kentin bağımsız çocuk ve gençlik savunuculuğu ofisiyle paylaşacak çocuk ve gençlik meclisi kuruldu. Alınan önlemler arasında gençlerin kaynaştırılması, gençlik bütçelemesi veya kent departmanları için gençlik danışma kurulu sistemleri ve stratejik araçlar yer alıyor.
UTRECHT, HOLLANDA
https://use.metropolis.org/case-studies/city-talks-on-sustainable-energy-the-silent-majority-speaks
Sürdürülebilir Enerji
Utrecht, 2030 yılına kadar bir enerji planı oluşturma sorumluluğunu paylaşmak ve yaygınlaştırmak için demokratik bir deney başlattı. Enerji eylem planına ilişkin tartışmaların genellikle konuya ilgi duyan vatandaşları ilgilendirdiği tespit edildi. Tartışmanın bir parçası olmayan vatandaşlara ulaşmak amaçlandı. Utrecht, yeni enerji eylem planının hazırlanmasına yardımcı olmak için 10.000 vatandaşı davet etti. Yaklaşık 1.000 vatandaş daveti kabul etti. Şehir Sohbetleri’nin üç oturumuna 165 vatandaş katıldı. Enerji tasarrufu önlemleri için 600 euro değerinde kupon veya 300 euro değerinde hediye kuponları verildi.
Grup, belediye tarafından kolaylaştırılan ve bağımsız bir moderatör tarafından yönetilen tartışmalara, çalıştaylara katıldı. Enerji uzmanları, fikirlerin pratik gerçeklerini açıklamak için etkinliklerde hazır bulundu. Çalıştaylara enerji şirketlerinden, sosyal konut derneklerinden ve yerel üniversiteden temsilciler de konuşmacı, danışman ve katılımcı olarak katıldı.
İlk toplantı, katılımcıların hayal kurmaya ve yaratıcı düşünmeye teşvik edildiği bilgi paylaşım günüydü. Hayallerin bileşenleri, finansal faydadan yüksek maliyete, akıllı enerji planından güneş panellerinden yapılan labirente uzanıyordu. İkinci oturumda uzmanlar, rüyalardan yola çıkarak iki senaryo tanıttı. Uzmanlar, teknik ve maliyetle ilgili soruları yanıtlamaya çağrıldı, ölçütler, kısıtlamaya ve zamana göre sıralandı.
Ortaya çıkan taslak plan, son toplantıda gözden geçirildi ve düzeltildi. Belediye meclisi, plan üzerinde çalışarak, yasal olarak neyin mümkün olduğunu ve ne gibi önlemler alınabileceğini değerlendirdi. Bu, katılımcıların öğrenme sürecine de katkıda bulundu. Enerji planıyla belediye eylem planı, resmî anlaşma için belediye meclisine sunuldu.
PARİS, FRANSA
https://use.metropolis.org/case-studies/the-oasis-schoolyards-project#casestudydetail
Sağlık, Refah, Sosyal İçerme ve İklim Uyumu İçin İtici Güç
“OASIS Okul Bahçeleri” projesinin genel konsepti, çocuklar için yeşil alanlar yaratmak ve kent sakinleri için erişilebilir “serin ada”lar oluşturmak. Projeyle kentin altyapısını daha geçirgen hâle getirmek, kentsel ısı adası etkisini ve yağmur suyu taşkın riskini en aza indirmek amaçlanıyor. Ayrıca okul bahçelerini mahalle buluşma yerlerine dönüştürmek, öğrencilerle, yerel topluluklarla işbirliği yaparak sosyal uyumu güçlendirmek hedefleniyor. OASIS yaklaşımı, okul bahçelerinin yerleşim planı için iki seviyeli katılımcı bir süreç öneriyor.
1. Çocuklar, okul bahçelerini birlikte tasarlıyor.
2. Okul bahçelerinin yerel topluluğa açık olduğu durumlarda, okul saatleri dışında düzenlenecek etkinliklere ilişkin kararlara katılımı sağlamak, yerel halkı sürece dahil etmek için üç aşamalı topluluk katılım süreci geliştiriliyor.
Proje kapsamında geliştirilen her süreç, bir araç, yöntem, eğitim modülü veya en iyi uygulama olarak belgeleniyor. Çevresel ve sosyal izleme/değerlendirme açısından daha fazla süreç test ediliyor. Proje, planlamadan değerlendirmeye, izlemeden yansıtıcı çalıştaylara kadar tekrar eden bir süreci takip ediyor. Proje, “Kentsel Yenilikçi Eylemler” girişimi çerçevesinde Paris Belediyesi tarafından yürütülüyor. Proje dahilinde iki sivil toplum kuruluşu (CAUE ve La Ligue de l'enseignement), bir kamu kuruluşu (Météo-France) ve iki araştırma laboratuvarını içeren ortaklar konsorsiyumu kuruldu. Bu ortaklar proje boyunca eğitimler, farkındalık çalıştayları, ortak tasarım ve değerlendirme faaliyetleri yürüttü.