"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örnekler -2

  • 12 Eylül 2022
Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örneklerini derledik.

FİNLANDİYA

https://hundred.org/en/innovations/municipal-education-development-plan?filter=posts

https://mayorsofeurope.eu/top-stories/why-finlands-educational-system-is-among-the-worlds-best/

Öğrencilerin ihtiyaçlarını ve yeteneklerini dikkate alan öğrenci merkezli politikalar

Finlandiya, mükemmel eğitim sistemiyle dünya çapında ün kazandı. Finlandiya, öğrencilerin gelişmesi amacıyla istisnai koşullar yarattığı için eğitim sistemlerinin kalitesini inceleyen araştırmalarda ve indekslerde övülmektedir. Finlandiya’daki okullar rekabetten ziyade işbirliğini teşvik eder. Finlandiya’nın eğitim politikalarının arkasındaki itici güç budur. Başarıya dayalı sistemlerin, öğrenciler, öğretmenler veya okullar arasındaki rekabetin İskandinav ülkesinin eğitim sisteminde yeri yoktur.

●    Stratejik temel: Her ülkenin okul sisteminde merkezî rollerden birini oynayan öğretmenler için çıta çok yüksek tutulmuştur. Bir öğretmenin kariyerine başlamadan önce yüksek lisans derecesine sahip olması gerekir. Finlandiya’daki öğretim programları zorludur. Bu da ülkenin mükemmelliğine katkıda bulunur.

●    Kaliteyi ve eşitliği teşvik eden politikalar: Erkeklerle kızlar, yerli öğrencilerle göçmen öğrenciler arasında performans farkı vardır. Bu gruplardaki eşitsizliklerin azaltılmasına odaklanılır.

●    Öğrenme sistemleri: Sistem, okulların güvenli ve öğrencileri tatmin edebilecek düzeyde yerler olmasını sağlar. Öğrenciler her gün sadece birkaç ders alır, geri kalan zamanı eğlenceli aktivitelerin keyfini çıkarmaya, yemek yemeye veya sosyalleşmeye ayırır.
Eğitim yönetimi kapsamında belediyeler için geliştirilmiş bir model: KuntaKesu

Model, Finlandiya’da eğitimin düzenlenmesinden sorumlu olan belediye düzeyine yöneliktir. Aynı zamanda karmaşık bir eğitim organizasyonunu tasarlama ve yönetme yollarından biridir. Finlandiya Ulusal Eğitim Ajansı (EDUFI) tarafından hazırlanan model, belediyelerde stratejik planlamayı desteklemeyi amaçlıyor ve belediyenin kalkınma ihtiyaçlarını ulusal politikalarla, hedeflerle birleştirmeye yardımcı oluyor. KuntaKesu, henüz güçlü bir yerel stratejisi veya benzer planı olmayanlar için iyi bir örnek teşkil ediyor. Finlandiya belediyelerinin yaklaşık üçte birinde kullanılıyor. KuntaKesu’nun dört ana teması, öğrenci öğrenimini, personel yetkinliğini, sürdürülebilir refahı ve liderliği içeriyor. Belediyeler, stratejik eğitim planlaması için yeni bir yol kullanmak isterse, modeli ihtiyaçlarına göre özelleştirebiliyor ve uygulayabiliyor.

LONDRA, İNGİLTERE

https://www.educationdevelopmenttrust.com/our-research-and-insights/research/sustaining-success-high-performing-government-scho

https://www.educationdevelopmenttrust.com/our-research-and-insights/research/school-improvement-in-london-a-global-perspective

https://www.educationdevelopmenttrust.com/our-research-and-insights/research/england-s-approach-to-school-performance-data-less

Londra okulları başarı hikâyeleri yazmaya devam ediyor. Londra paydaşlarının algılarına yönelik olarak 2014 yılında yapılan literatür incelemesi, veri analizinden ve nitel araştırmadan yararlanan karma bir yöntem belirledi. Bu yönteme dört proje hizmet etti:

●    London Challenge projesi, yüksek performanslı okulları, okulların müdürlerini diğer okulların iyileştirilmesi için önemli bir kaynak olarak kullandı.

●    Londra’nın dezavantajlı okullarında eğitim vermek üzere başarılı mezunları işe almayı amaçlayan “Teach First” adlı lisansüstü öğretmen işe alım programı yürürlüğe girdi.

●    Başarısızlık geçmişi olan okulları dönüştürmeyi amaçlayan devlet tarafından finanse edilen yeni bir okul türü olan “akademiler” canlandırıldı. Bu, ulusal bir girişimdi.

●    Londra’da ilçe düzeyinde faaliyet gösteren bazı yerel yönetimler de okul geliştirme projelerinde görev aldı.

Londra’nın okul gelişimi hakkındaki söylemini karakterize eden dört tema şu şekildeydi:


●    Eğitim sisteminin her kademesinde, özellikle okul liderliğinde, liderliğin kalitesini yükseltmek,

●    Düşük performansa karşılık veri okuryazarlığı oranını artırmak,

●    Mentorluk ilişkileri ve meslek öğretme kapsamında öğretmenler için etkili gelişim stratejileri uygulamak,

●    Tutarlı siyasi politikalar kurgulamak.

Londra’nın eğitim sistemindeki başarısı için belirlenen faktörler arasında alanında yetkin öğretmenleri işe alma ve elde tutma başarısı, okul liderliği ve okul iyileştirme çalışmalarının etkisi yer alıyor. Sürdürülebilir gelişim için bu ivmeyi destekleyen faktörler:

●    Öğretmen iyimserliği ve kolektif yeterlilik duygusu açısından güçlü kapasite,

●    Profesyonel öğrenme altyapısı,

●    Okullar arasındaki rekabet ve işbirliği.

Vatandaşlar, yüzyılın ilk on yılında okul kalitesinde köklü bir değişiklik olduğunu, yüzyılın ikinci on yılında da bu kalitenin sürdürüldüğünü düşünüyor. Hükümet politikalarına ek olarak öğrenci ve ebeveyn isteklerinin, Londra’nın kendine özgü etnik yapısının fark yarattığını da kabul ediyorlar.

 VİETNAM

https://www.peacetreesvietnam.org/

https://www.educationdevelopmenttrust.com/EducationDevelopmentTrust/files/2a/2a977792-4cee-4db0-9f1e-941e4bb62557.pdf

Umut verici uygulama örneği

Vietnam’daki devlet okulları uluslararası ilgi görüyor. Vietnam’ın PISA sonuçları, eğitimde kalitenin ve eşitliğin gelişebileceğini dünyaya gösterdi. PISA raporu, bu başarının arkasında yatanları sadece Vietnam’ın öncelik verdiği politika ve uygulamalar açısından değil, aynı zamanda bunların nasıl sıralandığını ve başarılı bir şekilde uygulandığını göstererek ortaya koyuyor.

Vietnam’daki dört kentte (Ho Chi Minh City, Hanoi, Binh Dinh ve Ha Giang) yapılan çalışmaya göre okul sisteminin başarısına katkıda bulunan dört temel özellik şunlardır:

●    Amaçlı politika: Vietnam, eğitimin ulusal bir öncelik olduğunu belirtti. Kamu harcamalarının en az %20’sini eğitime ayırma taahhüdü hem okula erişimi hem de öğrenme kalitesini iyileştirmeye odaklandı.

●    Yüksek düzeyde hesap verebilirlik: Vietnam eğitim sistemi, yüksek düzeyde hesap verebilirlikle karakterize edilebilir. Okul içi müfettiş gibi davranan okul müdürünün yanı sıra öğretmenler de öz değerlendirme ve akran değerlendirmesi yoluyla hesap vermek durumundadır. Kurum içi hesap verebilirlik, okul müdürlerinin diğer okullar tarafından değerlendirilmesini, eğitim yetkilileri tarafından izlenmesini sağlayan kurum dışı hesap verebilirlik sistemiyle birleştirildi.

●    Öğretimin ve öğretmenlerin kalitesi: Vietnam’da öğretmenlik çok saygın bir meslektir. Öğretmenler eskiye kıyasla daha niteliklidir.

●    Okullar ve ebeveynler arasında ortaklık: Vietnam hükümeti, okullar ve ebeveynler arasında ortaklığı teşvik ediyor.

PeaceTrees Projesi: PeaceTrees, savaş sonrasında ortaya çıkan nesiller boyu yoksulluğu ele almaya yardımcı olan eğitim geliştirme projelerini destekliyor. PeaceTrees, Quảng Trị’deki Kadınlar Birliği gibi topluluk üyelerinin, onları temsil eden kuruluşların talebi üzerine projeler yürütüyor. PeaceTrees Vietnam, Quảng Trị’de anaokulları ve kütüphaneler inşa ediyor, yerel yönetim kuruluşlarıyla birlikte çalışıyor. Vietnam’da topluma nesiller boyu fayda sağlayacak bir projeyi finanse etmek isteyen ABD vatandaşları, aileler, gaziler ve hizmet gruplarıyla ortaklık yapıyor. PeaceTrees’in anaokulları ve kütüphaneleri, Quảng Trị’nin en fakir ve dağlık bölgelerinde inşa edildi.

PeaceTrees’in burs programı, çocukları okula göndermenin mali yükünü hafifletmeyi, çocukların eğitim alma olasılığını artırmayı amaçlıyor. Azınlık ailelerinin, gazilerin ve şehitlerin çocuklarına, engelli çocuklara burs veriliyor. Burslar, 5-22 yaş arasındaki çocukları ve gençleri kapsıyor. PeaceTrees bursları, bir yıl boyunca öğrencilerin okul ücretini, ders kitaplarını, defterleri, üniformaları ve ek idari masrafları karşılıyor, öğrenciler okula devam ettiği sürece bu masrafların karşılanacağını garanti ediyor.

 AMSTERDAM, HOLLANDA

https://mayorsofeurope.eu/news/amsterdam-to-help-undocumented-young-people-gain-access-to-education/

Belediye başkanı Femke Halsema liderliğindeki Amsterdam, gençlerin yüksek öğrenime erişimini kolaylaştırmak için adımlar atmaya başlayacağını duyurdu. Oturma izni olmayan kent sakinleri daha önce Hollanda’da okula gitmiş olsalar bile 18 yaşını doldurduklarında eğitime erişimi kaybediyor. Bu, önemli bir sorun. Çünkü gençlerin iyi bir geleceğe sahip olma fırsatını engelliyor ve sosyal dışlanmayı derinleştiriyor.

Amsterdam bu sorunu çözmek için beş eğitim kurumuyla güçlerini birleştirdi. VU Üniversitesi Amsterdam, Amsterdam Üniversitesi, Amsterdam Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Inholland Uygulamalı Bilimler Üniversitesi ve Amsterdam Sanat Üniversitesi, Amsterdam belediyesiyle birlikte projeye katılacak.

Uygun belgeleri olmayan gençler, öğrenim ikamet iznine başvurmak için eğitim kurumlarından yardım alacak. Üniversiteler, ikamet statüsü olmayan gençlerin diğer eğitim türleri için uygun olup olmadığını veya bu grup için eğitim maliyetlerinin azaltılıp azaltılamayacağını da araştıracak. Belediye ve katılımcı beş eğitim kurumu, öğrenci oturma izni başvuru sürecini nasıl kolaylaştırabileceklerini incelemek için yerel ombudsmanla Göç ve Vatandaşlığa Kabul Dairesi’yle (IND) birlikte çalışacak. İşgücü sıkıntısı yaşayan mesleklerle ilgili eğitim görmek isteyen gençler için erişimin nasıl kolaylaştırılabileceği tartışılacak. Gençlerin yükseköğretim kurumlarına girişin nasıl olduğunu bilmesine önem veriliyor. Bu nedenle 2024 yılına kadar sürmesi planlanan pilot proje, okulları ve öğrencileri bilgilendirme görevini de üstlenecek.


Önerilen Haberler