YÜKLENİYOR
Hatay Büyükşehir Belediye Başkanı Lütfü Savaş Belediye Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.
Hatay Deniz Otobüsü Projesi’nden bahseder misiniz? Projenizin amacı nedir?
LÜTFÜ SAVAŞ: Hatay Deniz Otobüsü (HADO) Projesi, Türkiye’de belediye eliyle yapılan tek uluslararası yolcu taşımacılığı projesidir. Baharat Yolu’nun üzerinde bulunan kentimiz, son yıllarda komşu ülkelerde yaşanan hadiselerden olumsuz etkilendi. Biz, kentimizi hak ettiği şekilde yönetmek için emek veriyoruz. Ekonomik, sosyal, kültürel ve turistik açıdan zor günler yaşayan kentimizi geçmişteki parlak günlerine kavuşturmak için büyük projelerin altına imza atıyoruz.
Hatay Deniz Otobüsü (HADO) Projesi’yle kentimiz ve KKTC’nin güzel kenti Girne arasında yolcu taşımak üzere yola çıktık. İlk seferi, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün Bandırma Vapuru’yla Samsun’a çıkışının yıldönümünde, 19 Mayıs’ta Girne’ye yaptık. Deniz otobüsünün ilk seferinde, Kıbrıs Barış Harekatı’na katılan gazileri uğruna mücadele verdikleri topraklara götürdük. Gurur ve duygu dolu anlar yaşadık. Bunun yanı sıra Hatay’ın barış simgesi olan Medeniyetler Korosu’nu Girne Kalesi’nde KKTC vatandaşlarıyla buluşturduk. Vatandaşların olumlu geri dönüşleri ve yoğun ilgisi neticesine filomuza ikinci deniz otobüsünü kazandırdık, Gazimağusa seferlerini de başlattık.
1938 yılından sonra açılan ilk deniz hudut kapısı olan Arsuz Madenli Limanı’ndan hareket eden deniz otobüsü, Türk bayrağını Akdeniz’de gururla dalgalandırıyor. Bu nedenle projemiz, millî bir projedir.
Bu kıymetli projemizin temel amacı, geçmişte İskenderiye’den ve Roma’dan sonra dünyanın en büyük kenti olan, günümüzde tarihiyle, doğasıyla, gastronomisiyle herkesin ilgisini çeken kentimizi deniz yoluyla dünyaya bağlamaktır. KKTC’yle kardeşlik ve dayanışma bağını güçlendirmek, iki ülke arasında ulaşım alternatifi oluşturmak da projemizin önemli bir amacıdır. Proje sayesinde iki ülkenin ticaret, eğitim ve turizm alanında işbirliğini güçlendirmeyi hedefliyoruz.
Hatay Deniz Otobüsü (HADO) Projesi’ne ekonomik kazanç gözüyle bakmıyoruz. Projeyi stratejik açıdan değerlendiriyoruz. O coğrafyayı sahiplenmek, insanların yanında olduğumuzu hissettirmek, KKTC’yle Türkiye arasındaki uyumu artırmak amacıyla bu projeyi hayata geçirdik. İki ülke arasında Türk bayraklı deniz otobüsünün sefer yapması, bizim için de, KKTC için de onurdur.
Projenin hazırlık süreci, kapsamı, içeriği, hedef kitlesi, bölgeye ve Hatay’a katkısı hakkında bilgi verir misiniz?
LÜTFÜ SAVAŞ: Projemizin ilk adımları 2018 yılında atıldı. 2020 yılında Madenli Yat Limanı, Su Sporları Merkezi ve HADO İşletmesi için temel attık, yapım aşamasını kısa sürede tamamladık. İlk günden itibaren limandaki çalışmalar, Uluslararası Gemi ve Liman Tesisleri Güvenlik Kuralları’na ve Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından belirlenen güvenlik gerekliliklerine göre yürütüldü. Ayrıca Temel Denizcilik Eğitimi kapsamında limanda çalıştırılacak personelimize İskenderun Teknik Üniversitesi (İSTE) Barbaros Hayrettin Denizcilik Fakültesi tarafından “Denizde Emniyet ve Güvenlik”, “Mesleki Farkındalık ve Gemicilik” konularında eğitimler ve katılım sertifikaları verildi. Şu anda deniz otobüsü haftanın dört günü toplam altı sefer yapıyor. Deniz otobüsü, Arsuz’dan Girne’ye çarşamba ve pazar günleri saat 23:45’te, Girne’den Arsuz’a salı ve cuma günleri saat 13:00’te hareket ediyor. Arsuz’dan Gazimağusa’ya cuma günü saat 11:00’de hareket eden deniz otobüsü, Gazimağusa-Arsuz seferini pazar günü 13:00’te yapıyor. Seferler yaklaşık beş saat sürüyor. Deniz otobüsüne ilgi gösteren öğrencileri düşünerek sefer ücretlerini belirledik. Öğrenciler 650 TL’ye, vatandaşlar 850 TL’ye seyahat edebiliyor. 400 kişilik deniz otobüslerinde yolcuların 30 kilogram bagaj hakkı bulunuyor. Yolcular evcil hayvanlarını da, kafeste olmak şartıyla, yanına alabiliyor. HADO biletleri, www.hado.com.tr adresinden, KKTC ve Türkiye’deki bazı acenteler aracılığıyla alınabiliyor. Uluslararası yolculuk yapıldığı için yolcuların check-in işlemlerini de yolculuğa bir saat kala tamamlamış olması gerekiyor. Deniz otobüsü, ucuzluğu, kişi başı bagaj hakkı ve konforu sebebiyle hava yolu taşımacılığına alternatif oldu. Öğrenciler başta olmak üzere çok sayıda vatandaşın büyük ilgi gösterdiği deniz otobüsü seferleri kapsamında bugüne kadar toplam 16.000 yolcu taşındı. Proje sayesinde Hatay’ın değerleri ve zenginliği dünyaya açıldı. Tarihi, kültürü, eşsiz lezzetleri ve jeopolitik konumuyla ünü hak eden kentimizi ticaretin ve turizmin merkezi yapmayı planlıyoruz. Dünyanın en büyük organizasyonlarından biri olan EXPO’yu kentimize kazandırmak ve HADO Projesi’yle Akdeniz sularında yerimizi almak, kentimiz ve gelecek nesillerimiz için attığımız en önemli iki adım oldu. Önümüzdeki yıllarda deniz otobüsleriyle Beyrut, Lübnan, Trablusşam ve Hayfa gibi kentlere de ulaşmayı hedefliyoruz. Hedeflerimiz arasında yolcu taşımacılığıyla birlikte yük taşımacılığı yapmak da yer alıyor.
Projeyi planlarken bütçe, yatırım, kaynak ve mevzuat açısından herhangi bir zorluk yaşadınız mı? Yaşadıysanız, bu zorlukları aşmak için hangi çalışmaları yaptınız?
LÜTFÜ SAVAŞ: Ulu Önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün şahsi meselesi saydığı, hasta yatağında dahi anavatana katılması için büyük çaba harcadığı kentimiz birçok konuda yalnız bırakıldı. Atatürk’ün Türkiye Cumhuriyeti’ne son emaneti olan kentimize sahip çıkılmadı. Sığınmacı politikalarındaki hatalar sebebiyle hem ekonomik hem de sosyo-kültürel açıdan zarar gördük. Bu nedenle vatandaşların yaşadığı sorunlara çözüm bulacak çalışmalar yaptık. EXPO ve HADO gibi iki büyük projeyi hayata geçirmek için yola çıktık. Kentimizin, yaşadığı zor günleri geride bırakmasına vesile olabilecek bu projeleri kendi imkânlarımızla hayata geçirdik. Birçok zorluğu vatandaşların desteğiyle aştığımızı söyleyebilirim. Pandemi ve kamu bürokrasisi nedeniyle projemiz sekteye uğradı. Akdeniz’de yolcu taşımacılığı yasaktı. Bazı yasaklar, projemiz için onay almamızı geciktirdi. HADO Projesi kapsamında uluslararası yolcu taşımacılığı yapabilmek için gerekli izinleri alırken bürokratik engellerle karşılaştık. Ancak kıymetli milletvekillerimiz ve Hatay Valisi Sayın Rahmi Doğan’ın çabasıyla bu engelleri aşabildik. Emeğimizle mavi sularda yerimizi aldığımız için gururluyuz.