"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örnekler

  • 5 Eylül 2022
Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örneklerini derledik.

OKAYAMA, JAPONYA

https://www.unesco.org/en/articles/okayama-city-united-education-sustainable-development?hub=343

Okayama, 720.000 kişilik nüfusuyla Tokyo’nun yaklaşık 700 kilometre batısındaki eyalette yer alıyor. Tayfun ve deprem gibi doğal afetlerden korunan, uzun saatler boyunca güneş ışığı alan Okayama, Japonya’da yaşanabilecek en rahat yerlerden biri olarak biliniyor. “UNESCO Öğrenme Şehri” olan kent, keyifli bir yaşam tarzından daha fazlasını sunuyor. Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim’in (SKE) teşvik edilmesinde dünya lideri olarak kabul ediliyor.  

Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim, iklim değişikliği, biyolojik çeşitlilik kaybı, sürdürülemez kaynak kullanımı ve eşitsizlikler gibi birbiriyle bağlantılı küresel zorlukları ele almak için her yaştan öğrenciye bilgi, beceri, değer, tutum ve güç kazandırmayı amaçlıyor. Proje, sürdürülebilir kalkınmanın sosyal, ekonomik, kültürel ve çevresel boyutları arasında bağlantı kurmada eğitimin rolünü geliştiren seçkin projeleri onurlandıran, iki yılda bir verilen UNESCO Japonya Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim Ödülü’nü 2016 yılında aldı. Japonya hükümeti tarafından finanse edilen ödül, Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim’i ilerletmek için her alıcıya iki yılda bir verilen 50.000 ABD doları tutarındaki üç ödülden oluşuyor. “Okayama Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim” projesi kuruluşları bir araya getiriyor, örgün ve yaygın eğitim aracılığıyla yerel toplumu kapsıyor. “Kominkan” adı verilen toplum öğrenme merkezlerinde, okullarda, parklarda, alışveriş merkezlerinde, doğaya yakın yerlerde eğitimler ve etkinlikler düzenleniyor. Kominkanlar, Okayama kenti sakinleri ve ziyaretçileri için öğrenme merkezleri olarak hizmet veriyor, geniş bir yelpazede eğitim kursları sunuyor ve yerelleştirilmiş öğrenme programlarını teşvik ediyor. Kent sakinleri, Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim projelerinin planlama ve uygulanma aşamalarında önemli rol oynuyor. Bu sayede bölgesel sorunları çözmeyi, öğrenmeyi derinleştirmeyi, yerelde projeler oluşturmayı amaçlayan Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim’e, sivil işbirliğine dayalı konferanslar ve atölye çalışmaları düzenleniyor. Komisyonda sivil toplum kuruluşları, şirketler, eğitim kurumları, dernekler, sosyal eğitim kuruluşları, kâr amacı gütmeyen kuruluşlar ve vatandaşlar yer alıyor. Proje, özel önem taşıyan alanlardan oluşuyor: Güvenli ve emniyetli toplum, çevre bilinci ve faaliyetleri, sağlık, cinsiyet eşitliği, çocuk ve genç gelişimi, yaşlılar için arkadaş edinme ve öğrenme fırsatları.

Koordinatör eğitimleri, eğitimcilerin ve gençlerin kapasitesini geliştiren ücretsiz, erişilebilir atölye çalışmalarını ve etkinlikleri kapsıyor. Yerel sivil toplum kuruluşlarında üniversite öğrencilerine staj imkânı sağlanıyor. Staj süreci, sürdürülebilir toplumları desteklemek için gençlerin katılımını ve eylemlerini güçlendiriyor. Amaç, düşünmeyi ve öğrenmeyi Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim’e yönelik somut katılımla, bağlılıkla ve eylemle ilişkilendirmek.

ESTONYA

https://mayorsofeurope.eu/news/estonia-digitized-education-system/

Estonya’nın Dı̇jı̇tal Eğı̇tı̇m Sı̇stemı̇

Estonya, eğitim sistemiyle dikkat çekiyor, ayrıca dünyanın en dijitalleşmiş ülkelerinden biridir. Estonya ekonomisi AB’nin en hızlı büyüyen ekonomilerinden biri. Estonya’nın “e-toplumu”, e-devlet sistemlerine öncülük eden elektronik kimlik kartları, e-okullar, e-sağlık ve dijitalleştirilmiş eğitim sisteminden oluşan dijital altyapıdır. E-devlet uygulaması, yeni teknolojiler için çabalayan ve geleceğe bakan yenilikçi bir yapıdadır. OECD’nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı olan PISA, 15 yaşındaki öğrencilerin okuma, matematik ve fen bilgisiyle becerilerini ölçmektedir. PISA testlerinin 2018 sonuçlarına göre, Estonya’nın eğitim sistemi dünyanın en güçlü eğitim sistemleri arasında yer alıyor, Avrupa’nın da en iyilerinden sayılıyor. Estonyalı öğrenciler dünya genelinde fen bilimlerinde 4., okumada 5. ve matematikte 8. sırada yer aldı. Estonya pandemi döneminde çevrimiçi eğitim yöntemlerine hızlı bir geçiş yaparak gücünü gösterdi. Çünkü Estonya’daki okulların %99’u pandemiden önce de e-çözüm kullanıyordu. Daha iyi bir eğitim sistemi oluşturmak için teknolojiye, eşit erişime inanılıyor. Bu nedenle öğrenciler, etnik kökenleri, sosyo-ekonomik durumları, yaşları, fiziksel yetenekleri veya diğer nitelikleri ne olursa olsun, teknolojiye ve bilgiye erişebiliyor. Eğitim seviyesi ne olursa olsun, Estonyalı her öğrenci dijital öğrenme materyalleri için oluşturulan e-schoolbag portalına katılabiliyor. Portal, öğrencilerin ihtiyaç duyduğu, farklı dijital araçlardaki eğitim materyallerini bulmasına yardımcı oluyor. Bu sayede öğrenciler bilgiye daha hızlı ulaşabiliyor. Estonya’daki okullar, çevrimiçi öğrenme platformu Moodle’ı da kullanıyor. Öğretmenlerin öğrencilerle iletişim kurmasına, forumlar ve tartışmalar aracılığıyla daha fazla iletişim kurulmasına olanak tanınıyor. Dijitalleşen eğitim sistemi sayesinde Estonyalılar heyecan verici ve ilginç bir öğrenme yöntemiyle bilgi ediniyor, bu da onların daha yaratıcı olmasını, birçok konuya ilgi duymasını sağlıyor.


VİLADECANS, İSPANYA

https://urbact.eu/board-education-innovation-network-ein

On Board, Eğitim İnovasyon Ağı

On Board, kamu eğitiminde yeniliğe öncelik veren, araştırma kurumları, iş sektörleri ve diğer yerel kuruluşlarla birlikte çalışarak öğretmenleri, aileleri ve öğrencileri güçlendiren bir uygulamadır. Eğitim İnovasyon Ağı, iş piyasasına girmeleri için öğrencilere gerekli becerileri kazandırmak amacıyla eğitim müfredatını farklı yaş ve öğrenim aşamalarında dijital teknolojiler aracılığıyla modernize eden yenilikçi uygulamaları araştırıyor.

Eğitim İnovasyon Ağı, eğitimde inovasyonu teşvik etmek amacıyla kamu idaresi yetkililerinin, eğitim merkezlerinin ve profesyonellerinin, ailelerin ve işletmelerin katılımıyla mevcut eğitim sistemini yeniden düşünmek ve güncellemek üzere 2013 yılında oluşturuldu. Ağ, yerel okul-işletme-aileler arasında işbirliği anlaşmaları doğrultusunda çeşitli projeler yürütüyor. Örnekler şunlardır:

●    Genç neslin iş piyasalarındaki erişilebilirliğini artırmak amacıyla yerel işletmeler tarafından önerilen sorunları ve konuları çözmek için ortaokul veya mesleki eğitim son sınıf öğrencilerine yönelik işletmeler, okullar ve belediye meclisi arasında işbirliği anlaşması.

●    Öğretmenlerin ve öğrencilerin duygusal yeterliliğini geliştirmek için duygusal eğitimi ele almak üzere Barselona Üniversitesi gibi araştırma kurumlarıyla işbirliği.

●    Okul konseyine katılarak, okuma etkinlikleri veya şenliklerde işbirliği yaparak, eğitim departmanı uzmanı tarafından desteklenen yerel okulların AFS Öğrenci Aileleri Derneği’nde yer almasını, EİN’e katılmasını teşvik eden işbirliği.

Teknolojik açıdan bakıldığında EİA, Viladecans’ın okullarına, öğretmenlerine, öğrencilerine dijital cihazlar ve beceriler kazandırmak amacıyla çeşitli projeler yürütüyor. Projenin sürdürülebilirliği açısından en önemli başarılardan biri, EİA yaklaşımını sürdürmek için tüm On Board ortağı kentler tarafından imzalanan siyasi taahhüttür. ULG, ağın Viladecans’taki eğitim inovasyonuna uzun süreli katılımını ve katkısını sağlamaya yardımcı olmak için On Board projesinin ötesini desteklemeyi amaçlayan EİA Sürücüler Grubu’nun oluşturulmasıyla ivme kazandı. Viladecans, 2019 yılında katıldığı 360º Eğitim İttifakı kapsamında “360º Eğitim” adını verdiği yeni stratejisiyle ilerledi. Barselona Bölge Konseyi, Katalonya Pedagojik Yenilenme Hareketleri Federasyonu ve Jaume Bofill Vakfı tarafından desteklenen bu girişim, kent konseylerini, yerel organları, eğitim merkezlerini, dernekleri, serbest zaman örgütlerini ve gönüllü sektörü bir araya getiriyor. Stratejiyi şekillendirmek üzere ilkokul ve ortaokul öğretmenleri, gençlik ve spor grupları, aile dernekleri, psiko-pedagojik danışma ekibi, Barselona Bölge Konseyi, Viladecans Kent Konseyi Spor ve Eğitim Departmanı’ndan oluşan çok disiplinli bir “Yönlendirme Grubu” kuruldu. “360º Eğitim”, eğitim merkezlerinin yaptığı gibi, çocukların duygularını yönetmesine yardımcı olmak, okulda ve okul dışında öğrenmenin sürekliliğini sağlamak için çocuklarla çalışan kuruluşlarla yapılacak pilot projeyle başlayacak, Eğitim İnovasyon Ağı’nı tamamlayacak ve kentteki çocukların eğitim başarısını teşvik etmeye yardımcı olacak.

MOUANS-SARTOUX, FRANSA


https://urbact.eu/collective-school-catering

Mouans-Sartoux, Fransız sahil şeridinde yer alan 10.000 nüfuslu bir kenttir. Kent, 1998 yılından bu yana gıda, sağlık ve çevre konularını birbirine bağlıyor. Yerel organik gıda eksikliğinin üstesinden gelmek için belediyeye ait bir çiftlik kuruldu ve okul kantinleri için sebze yetiştirmek üzere iki çiftçi işe alındı. Böylece üç yerel okulun (günde 1.000 öğün) ihtiyacının %85’i karşılandı. Kamu ihale kuralları değiştirilerek yerel üreticilerin teklif çağrılarına cevap verebilmesi sağlandı. Okullarda %100 yerel ve organik ürünlerle yapılan günlük yemekler servis ediliyor. Mouans-Sartoux, bu girişimi Avrupa çapında ve ulusal/uluslararası düzeylerde yaygınlaştırmak için yerel tarımsal gıda sistemleriyle eğitim üzerinde çalışıyor. Bu girişim birçok fayda sağlıyor:

●    %100 organik yemekler, organik kaynak kullanımının kademeli olarak artırılması (kamu alım politikasının uyarlanması) ve ekstra maliyet olmaması,

●    Bir dizi basit çözümle gıda israfının önemli ölçüde azaltılması, kantinlerde sabit maliyetle %100 organik gıda sunulması, kamu ihale kuralları, gıda kalitesi, çevrenin korunması ve maliyete odaklanan kriterler sayesinde yerel ürünlerin tercih edilmesi,

●    Kantinlere yerel organik sebze sağlamak üzere belediye çiftliğinin kurulması,

●    İstihdamın korunması, iki belediye çiftçisi, aşçılar, bir beslenme uzmanı, idari personel ve seçilmiş temsilcilerle işbirliği, kısa tedarik zincirleri ve yerel tüketim istihdamı,

●    Sağlıklı beslenmeye geçiş, gıda kalitesi, beslenme standartları, taze, mevsimsel ve dengeli, endüstriyel olmayan, yerel ve organik, çiğ ürünlerden yerinde pişirilmiş ürünler, daha kaliteli et,

●    “Sürdürülebilir Gıda ve Eğitim Evi”,

●    “Sürdürülebilir Gıda Gözlemevi”,

●    Sürdürülebilir arazi kullanımı.

Proje, gençlik ve eğitim (animasyon, okul yemekleri, sağlık, önleme ve sürdürülebilir kalkınma sektörleri aracılığıyla), çevre hizmetleri (belediye çiftliğinin yönetimi), kent planlama ofisi (özellikle tarımsal arazi alanı projesi için) gibi birçok iç hizmetin paydaşlar arasındaki işbirliğiyle, çapraz bir yaklaşımla, ortak bir yönetişimle verilmesini amaçlıyor.


Önerilen Haberler