"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

“Marka kent” yaratma süreçleri

  • 5 Eylül 2022
SODEMSEN İdari ve Mali İşler Müdürü Ata Alkan Belediye Gazetesi’ne “Marka Kent’ yaratma süreçleri” hakkında yazdı.

Marka, “bir işletmenin ürettiği ya da sattığı mal ve hizmetleri diğer işletmelerin mal ve hizmetlerinden ayırt etmek için kullanılan her türlü sözcük, şekil, renk, harf, sayı, sesler, hareket, koku veya ambalajdan ibaret olabilen işaret” olarak tanımlanmaktadır. Marka, şirketlerin/kurumların farklılaşmasını sağlayan bir nevi imzadır. Bu imzayla tüketiciye, güven, kalite, sürdürülebilirlik garanti ederler. Marka kent kavramı ise, “bir kentin sahip olduğu kültürel, sosyal, doğal, tarihsel, ekonomik değerlerin kendine has bir biçimde bütünleştirilerek pazarlanması ve yeni bir imaj oluşturulma süreci” olarak ifade edilmektedir.

Marka oluşturmak için ya yeni bir ürün/hizmet fikrinizin olması, bu fikrin nasıl yapılandırılacağının, geliştirileceğinin, sunulacağının planlanması ya da ürün/hizmet değer sunumlarının belli bir stratejik plan doğrultusunda yapılandırılması, konumlandırılması gerekmektedir. Markalaşmak sadece reklam yapmak değildir. Marka yaratmak için tüketiciyle ürün arasında duygusal bir bağ kurulmalıdır.

Marka olmak için öncelikle iyi bir iş planınız olmalıdır. Ardından, orta ve uzun vadeli strateji geliştirmeniz, bunları hayata geçirebilmek için donanımlı, bilinçli, inanan ve istekli bir ekibe sahip olmanız gerekir. Araştırma yaparak doğru adımlar atılmalı, profesyonel kişilerden ve kurumlardan danışmanlık hizmeti alınmalıdır.

Marka kent olmak da benzer şekilde markayla ilgili bir kavramdır. Strateji, yöntem ve tekniklerin kentler için kullanılması anlamına gelir. Markalaşan kent canlanacak, ekonomisi büyüyecek, istihdamı artacak, beyin göçü azalacak, altyapı sorunları çözülecektir. Özetle, markalaşan kent, daha yaşanabilir bir yere dönüşecektir.

Marka kent yaratmaya karar vermeden önce tüm paydaşların bu sürece dahil olması sağlanmalı, kentin altyapı/üstyapı özellikleri bakımından bu potansiyeli taşıması için gerekli hazırlıklar yapılmalıdır. Tüketici, rakip ve marka analizi yapılarak, kent markası yaratma süreci başlatılmalıdır. Tüketici analizinde, kenti ziyaret edecek hedef kitlenin eğilimleri, beklentileri, hangi pazar kategorisinde yer aldığı (yaş, cinsiyet, gelir seviyesi vb.) belirlenmelidir. Rakip analizinde, girilecek turizm pazarındaki diğer kentlerin marka imajları, marka kişilikleri, zayıf ve üstün yönleri, farklılaştıkları noktalar tespit edilmelidir. Marka analizinde ise, kentin marka kişiliği, marka imajı, üstün ve farklı yönleri analiz edilmelidir.

Marka yaratırken tüketiciyle ürün arasında nasıl bir duygusal bağ inşa ediliyorsa, bir kenti marka yaparken de aynı süreç izlenmelidir. Kent, ekonomi ve ticaret merkezi gibi düşünülüyorsa, “kendi işyerleri, şirketleri” gibi görülmesi sağlanmalıdır; “ziyaret merkezi” olarak tasarlanıyorsa, “ev” leri gibi görünmesi amaçlanarak ziyaretçiyle kent arasında duygusal bir bağ kurulmalıdır. Kente ziyaret için gelinmişse, insanlar kendilerini güvende hissetmeli, evlerindeki konforu yaşamalıdır. Kurulacak duygusal bağ, insanların güvende hissettiği ve kendilerine yakın bulduğu mekânlar üzerinden olmalıdır.

Kent markalaşması, kent için bir algı oluşturmanın ve kenti tanıtmanın ötesinde, dikkat çekici kent kimliği ve kentli bilinci oluşturmak, mali yatırım çekmek gibi ekonomik tabanlı ya da kullanıcı tavrını ve davranışını değiştirmek gibi sosyo-kültürel tabanlı süreçleri içermektedir. Markalaşma sürecinin doğru yönetimi için çıkış noktası, doğru ve etkin bir marka kent yaratma stratejisi belirlemek, bu strateji doğrultusunda kentin markalaşma sürecini gerçekleştirmektir. Bu, sonuç odaklı ve doğru bir yöntem olacaktır.

Kaynak:
M. Ergin, H. Evin, B. Demiral


Önerilen Haberler