"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yerel yönetimlerin insani gelişme ve sürdürülebilir politikalarına ilişkin örnekleri -2

  • 16 Ocak 2023
Dünyadan yerel yönetimlerin insani gelişme ve sürdürülebilir politikalarına ilişkin örnekleri derledik.


İRLANDA

https://www.irishaid.ie/about-us/policy-for-international-development/aboutthenewpolicy/

“Daha İyi Bir Dünya” (A Better World), hükümeti de kapsayan bir politikadır. Bu politika, hükümetin 2030 yılına kadar GSMH’nin %0.7’sini resmî kalkınma yardımlarına ayırma yönündeki BM hedefine ulaşma taahhüdü doğrultusunda İrlanda’nın kalkınma işbirliği programı için bir çerçeve sunmaktadır. Daha eşit, barışçıl ve sürdürülebilir bir dünya vizyonunun ana hatlarını çizmektedir, bu vizyona ulaşmak, istikrarı, refahı, ortak çıkarları ve geleceği şekillendirmek, korumak için yol haritası oluşturmaktadır.

“Daha İyi Bir Dünya”, küresel sorunların ancak kolektif eylem yoluyla çözülebileceğine yönelik inançla geliştirildi. Hem İrlanda’nın uluslararası kalkınma politikası hem de dış politika açısından önemli olan bu süreç, BM’nin sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin “önce en geride kalanlara” ulaşma taahhüdünü gerçekleştirmek amacıyla “en yoksullara” yönelik odağı güncellemektedir.

Eşitlik

Yoksulluk ve açlıkla mücadele etmek, insan haklarını korumak için belirlenen dış politikalar, eşitliğin temelini oluşturmaktadır, barış ve sürdürülebilir kalkınma için elzemdir.

Sürdürülebilirlik

Sürdürülebilirlik, doğanın korunmasını gerektirir. İrlanda, kalkınma işbirliği aracılığıyla toplumları desteklemeye ve sürdürülebilir kaynak yönetimini teşvik etmeye kararlıdır.

Barış

İnsanların korkusuzca yaşayabileceği güvenli ve istikrarlı bir dünya, barışın ve insan haklarının korunmasının temelidir. İrlanda, yoksulluğu azaltmaya yönelik politikalarıyla, insani yardım faaliyetlerine bağlılığıyla uluslararası alanda tanınmaktadır, daha eşit, sürdürülebilir ve barışçıl bir dünya vizyonu doğrultusunda çalışmak amacıyla bu güçlü yönleri geliştirecektir.

YENİ ZELANDA

https://www.rnz.co.nz/news/icymi/481210/new-zealand-s-report-card-2022-where-the-country-rose-and-fell

Yeni Zelanda, demokratik değerler ve standartlar konusunda uluslararası alanda kendini kanıtladı. Uluslararası Şeffaflık Örgütü’ne göre, yolsuzluğun nispeten az olduğu ülkeler sıralamasında Yeni Zelanda, Danimarka ve Finlandiya’yla birinci sırada yer aldı, “Küresel Barış” endeksi kapsamında, emniyet, güvenlik, çatışma açısından dünyanın en iyi ikinci ülkesi seçildi. İnsan hakları ve sivil özgürlükler izleme kuruluşu Freedom House, Yeni Zelanda’ya 100 üzerinden 99 puan verdi. Yeni Zelanda, “Ahlaki Özgürlük” endeksinde 2020'ye göre beş basamak yükselerek 14. sıraya yerleşti.

Küresel Cinsiyet Eşitliği Raporu, Yeni Zelanda’nın cinsiyet eşitliği açısından dördüncü ülke konumunu koruduğunu kaydetti. Yeni Zelanda, Dünya Adalet Projesi'nin “Hukukun Üstünlüğü” endeksinde yedinci sırada yer aldı, yaşam beklentisi, eğitim ve gelirden oluşan “İnsani Gelişme” endeksinde bir basamak yükselerek 13. sıraya yerleşti.

Ekonomist Araştırma Birimi’ne (Economist Intelligence Unit) göre Yeni Zelanda, internetin satın alınabilirliği, kullanılabilirliği, hazırlığı ve uygunluğu açısından en iyi altıncı ülke oldu. “Küresel İnovasyon” endeksinde ise, 132 ekonomi arasında 24. sırada yer aldı, “İklim Değişikliği Performans” endeksinde 33. sıraya yükseldi.

Yeni Zelanda, dört alanda beklenenden daha iyi sonuçlar elde etti:

●    Eylül ayında işsizlik oranı %3.3’tü. Bu, OECD ülkelerinin çoğundan daha iyi bir orandır.
●    Maaş ve ücret kapsamında haftalık ortalama kazanç %8.8 oranında arttı, 1.189 Yeni Zelanda dolarına yükseldi.
●    İntihar vakaları bir önceki yıla göre azaldı (607’den 538’e düştü). Bu oran, son 13 yıldaki ortalama oranın altındadır.
●    2020 yılında 10.000 olan mahkûm sayısı şu an 7.728’dir.

HOLLANDA

https://www.government.nl/topics/development-cooperation/the-development-policy-of-the-netherlands

Kalkınma İşbirliği Politikasının Hedefleri

Hollanda hükümeti, kalkınma işbirliği politikası aracılığıyla gelişmekte olan ülkelerde aşağıdaki hedeflere ulaşmayı amaçlamaktadır:

1.    Çatışmayı ve istikrarsızlığı önlemek,
2.    Yoksulluğu ve sosyal eşitsizliği azaltmak,
3.    Dünya çapında sürdürülebilir büyümeyi ve iklim eylemini teşvik etmek.

Kalkınma İşbirliği Politikasındaki Temel Değişiklikler

Hollanda kalkınma işbirliği, Avrupa’ya yakın bölgelere odaklanacaktır. Acil yardım ve mültecilerin geldikleri bölgelerde kabul edilmesi için her yıl ilave 290 milyon avro harcanacaktır. Kadınlar ve kız çocukları için fırsat eşitliğine odaklanılacaktır. Odak ülkelerdeki gençlere ve kadınlara yönelik eğitim (özellikle mesleki eğitim), istihdam ve gelir amaçlı yeni programları için her yıl 60 milyon avro harcanacaktır. İklim değişikliğiyle mücadele için her yıl 80 milyon avroya kadar ilave harcama yapılacak, bunun yarısı gelişmekte olan ülkelere yatırım için yeni Hollanda İklim ve Kalkınma Fonu’na aktarılacaktır. Gelişmekte olan ülkelere yatırım yapmak isteyen işletmelere ve bilgi kurumlarına daha fazla hibe sağlanacaktır. Küçük ve orta ölçekli işletmelere, yeni kurulan şirketlere daha fazla odaklanılacaktır. Hükümet, Hollanda iş dünyasını destekleyecektir, sürdürülebilir büyüme için dijitalleşmenin sunduğu fırsatları değerlendirecektir.

Hollanda Politikasının Yol Gösterici İlkeleri: 2030 için BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri

1.    Yoksulluğa ve açlığa son vermek,
2.    Gıda güvenliğini sağlamak ve sürdürülebilir tarımı teşvik etmek,
3.    Herkes için sağlıklı yaşam,
4.    Herkes için kapsayıcı, eşit ve kaliteli eğitim,
5.    Toplumsal cinsiyet eşitliği, kadınların ve kız çocuklarının güçlendirilmesi,
6.    Herkes için su ve temizlik,
7.    Herkes için uygun fiyatlı ve yenilenebilir enerjiye erişim,
8.    Herkes için kapsayıcı ekonomik büyüme, istihdam ve insana yakışır iş,
9.    Sürdürülebilir sanayileşme için altyapı,
10.    Ülke içinde ve ülkeler arasında eşitsizliğin azaltılması,
11.    Kentlerin kapsayıcı, güvenli, dirençli ve sürdürülebilir olması,
12.    Sürdürülebilir üretim ve tüketim,
13.    İklim değişikliğiyle mücadele için acil eylem planı,
14.    Okyanusları ve denizleri korumak,
15.    Ekosistemi, ormanları ve biyoçeşitliliği korumak,
16.    Barışçıl toplumları, etkili kurumları ve herkes için adalete erişimi teşvik etmek,
17.    Sürdürülebilir kalkınma için küresel ortaklığı yeniden canlandırmak.

LÜKSEMBURG

https://www.sgi-network.org/2022/Luxembourg/Social_Policies

Sosyal Politikalar

Örnek gösterilebilecek bir sosyal güvenlik ağına sahip olan Lüksemburg, sosyal politikaları açısından uluslararası düzeyde en üst sıralarda yer almaktadır (ikinci sıra).

Eğitim

Anayasa, temel eğitim hakkını güvence altına almaktadır (madde 23), ilk ve orta öğrenim ücretsizdir. Erken çocukluk eğitimi, üç yaşından itibaren isteğe bağlıdır. Ancak okula devam, dört yaşından 16 yaşına kadar zorunludur. Lüksemburg okul sistemi, devlet/özel ve uluslararası eğitim kurumlarını kapsamaktadır. Öğrenciler, yabancı bir ülkede okula gidebileceği gibi (belirli koşullar altında), evlerinde de eğitim alabilir. Özel gereksinimli çocuklara özel bir eğitim sistemi (éducation différenciée) uygulanmaktadır. Amaç, özel gereksinimli çocukları genel eğitime entegre etmektir. Öğrenciler, altı yıllık ilkokuldan sonra genel (secondaire technique) ya da akademik (classique) olmak üzere iki bölümden birini seçmek zorundadır. 15 yaşındaki öğrenciler için çıraklık ve meslek derslerini birleştiren ikili bir çıraklık sistemi (formation en alternance) vardır.

Sosyal Kapsayıcılık

2020 yılında kişi başına düşen GSYH 101.760 avrodur. STATEC tarafından yapılan araştırmalara göre, Lüksemburg’daki hanelerin %25’i maddi açıdan zorluk yaşamaktadır, hanelerin yaklaşık %30’u evlerinin borcunu ödemekte zorlanmaktadır ve %5.6’sı yoksulluk sınırındadır. Avrupa İstatistik Ofisi’ne (Eurostat) göre, AB’de 96.5 milyon kişi (ya da Avrupalıların yaklaşık %20’si) yoksulluk ya da sosyal dışlanma riski yaşamaktadır. Lüksemburg, AB ortalaması olan %21’9’un altındadır.

Sağlık

Lüksemburg, Avrupa’daki en iyi sağlık sistemlerinden birine sahiptir. Nüfusun %99’u, devlet sağlık sisteminin kapsamındadır, yaklaşık %75’lik kısmın özel sağlık sigortası da bulunmaktadır. Sağlık hizmetleri, Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Finansmanın büyük kısmı Ulusal Sağlık Fonu’na yapılan sağlık sigortası ödemesinden gelmektedir. Bu ödeme, toplam kamu sağlık harcamalarının %84’lük bölümünü temsil eden Lüksemburg Sosyal Güvenlik Sistemi aracılığıyla alınmaktadır. Zorunlu sigorta programı, genel sağlık hizmeti maliyetinin yaklaşık %90’lık bölümünü karşılamaktadır. Ülke sakinleri, genel hizmet maliyetinin yaklaşık %20’sini, reçete maliyetinin %20’sine kadarını (zorunlu olmayan ilaçlar için %60) ve hastane konaklaması için gecelik yaklaşık 22 avro ödemek zorundadır. Lüksemburg, AB ülkeleri arasında en düşük sağlık harcaması yapan ülkelerden biridir (GSYH’nin sadece %6.2’si), ancak kişi başına düşen sağlık harcaması tutarı yıllık 5.500 avronun üzerindedir.

Entegrasyon

Lüksemburg’un göçmen nüfusu İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana sürekli arttı. Lüksemburg’taki göçmenlerin yaklaşık %85’i AB vatandaşıdır, yerleşik göçmenlerin de %90’ı Avrupa kökenlidir. Diğer göçmenlerin çoğu Rusya, Kanada ya da ABD’den gelmiştir.  Ocak 2021’de toplam nüfusun %47.2’sini yabancılar oluşturmaktadır. Bu grubun %81.6’sı AB vatandaşıdır. Lüksemburg vatandaşlarının yarısından fazlasının göçmen olduğu, göçmenlerin %10’luk kısmının kökeninin AB üyesi olmayan bir ülkeye dayandığı tahmin edilmektedir.

Güvenli Yaşam

Lüksemburg, Mercer’in 2019 Yaşam Kalitesi Raporu’nda dünyanın en güvenli kenti olarak seçildi. Bu sonuca ulaşmak için suç oranı, kolluk kuvvetleri, güvenlik güçleri, bireysel özgürlüğün sınırları, uluslararası ilişkiler ve basın özgürlüğü gibi çeşitli faktörler analiz edildi.

Küresel Eşitsizlikler

Lüksemburg’un kalkınma işbirliği stratejisi, “2030’a Giden Yol” başlığını taşımaktadır ve dört alana odaklanmaktadır:

1.    Kaliteli sosyal hizmetlere erişim,
2.    Kadınların ve gençlerin sosyo-ekonomik entegrasyonu,
3.    Kapsayıcı ve sürdürülebilir büyüme,
4.    Kapsayıcı yönetişim.

Kalkınma işbirliği stratejisi, Lüksemburg’un önde gelen uluslararası finans merkezi olmasından, bilgi ve iletişim teknolojisi sektöründeki avantajından yararlanmayı amaçlamaktadır, beşi Sahra Altı Afrika'da olmak üzere yedi ülkeye odaklanmaktadır.

2021 OECD İşbirliği Raporu’na göre, Büyük Dükalık’ın resmî uluslararası kalkınma yardımına katkısı 2020 yılında 450 milyon dolardır. Bu, GSMH’nin %1.02’sidir. Büyük Dükalık, OECD Kalkınma Yardımı Komitesi’ne üye ülkeler arasında üçüncü sırada yer aldı. Büyük Dükalık tarafından sağlanan kalkınma yardımı, 2020 yılında pandemi nedeniyle %9.2 oranında düştü. AB ve OECD’nin öncelikleri doğrultusunda Lüksemburg’un başlıca katılım alanları, sosyal sektörler (sağlık, eğitim), su arıtma, kanalizasyon, yerel ekonomik kalkınma, altyapı ve insani destektir (acil yardım ve yeniden yapılanma yardımı dahil).


Önerilen Haberler