YÜKLENİYOR
Esenyurt Belediye Başkanı Kemal Deniz Bozkurt Belediye Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu.
Çocuk Üniversitesi Projesi’nden bahseder misiniz? Projenizin amacı nedir?
KEMAL DENİZ BOZKURT: Türkiye’nin en prestijli üniversitelerinde eğitim veren akademisyenlerin Esenyurtlu çocukları geleceğe hazırlayacağı Çocuk Üniversitesi’ni, çocukları bilime ve sanata yönlendirmek, ilgi duydukları ya da yetenekli oldukları alanlarda donanımlı bireyler olmalarını sağlamak amacıyla hayata geçirdik. 5., 6. ve 7. sınıf öğrencileri, sosyal ve zihinsel gelişimlerini destekleyici aktivitelerle dolu bilimsel programlar kapsamında Esenyurt Belediyesi Çocuk Üniversitesi’nde eğitim alacak. Fen, matematik, geometri, temel mühendislik, işletme ve ekonomi, felsefe, sosyoloji, antropoloji, psikoloji, uygarlık tarihi ve kültürler, edebiyat, hukuk derslerinin yanı sıra yapay zekâ, uzay bilimleri, bilişim teknolojileri, robot atölyesi, drone atölyesi, enerji üretimi, fotoğrafçılık, duygusal ve psikolojik gelişim eğitimleri de verilecek. Lise öğrencileri için tiyatro ve sinema atölyesi düzenlenecek.
Projenin hazırlık süreci, kapsamı, içeriği, hedef kitlesi, bölgeye ve Esenyurt’a katkısı hakkında bilgi verir misiniz?
KEMAL DENİZ BOZKURT: Esenyurtlu çocukların potansiyelini fark ettik. Çocukların kendi potansiyelini doğru kullanması için harekete geçtik. Esenyurt nüfusunun dörtte birini 0-14 yaş arasındaki çocuklar oluşturuyor. Projemizin hedef yaş grubundaki çocukların nitelikli eğitim alması için ulaşım ağlarına yakın, çok amaçlı modern bir eğitim tesisi tasarladık. Projenin hazırlık sürecinde eğitim tesisinin sıradan okullardan farklı ve nitelikli olmasını amaçladık. Proje kapsamında “Çocuk Üniversitesi” olarak yapılandırmak istediğimiz merkezin hedef kitlesini, yapılan değerlendirme neticesinde “çok zeki” olduğu tespit edilen, sosyal, ekonomik ve kültürel açıdan dezavantajlı, 10-15 yaş arasındaki çocuklar oluşturuyor.
TÜİK ADNKS verilerine göre, Esenyurt’ta 5-19 yaş grubunda olan çocukların ve gençlerin sayısı 237.302’dir (114.487 kadın, 122.815 erkek). Yaş gruplarına göre kategorize edildiğinde, 5-9 yaş arası nüfus 88.496, 10-14 yaş arası nüfus 78.296 ve 15-19 yaş arası nüfus 70.510 düzeyindedir. TÜİK verilerine göre, çocuk yoksulluk oranının %32 düzeyinde olduğu bilgisinden hareketle, Esenyurt’ta yaşayan 5-19 yaş arasındaki yoksul çocukların ve gençlerin 71.000 civarında olacağı tahmin edilmektedir. Söz konusu bu nüfus, proje teklifinde sunulan merkezin birincil hedef kitlesini oluşturmaktadır.
Çocuk Üniversitesi Modeli: Dünya Ekonomik Forumu tarafından yayımlanan Eğitim İçin Yeni Vizyon Raporu’nda, 21. yüzyılda çocukların ve gençlerin geliştirmesi beklenen beceri setleri üç farklı kategoride tanımlanmıştır:
• Temel Okuryazarlık: Yazınsal, aritmetik, bilimsel, bilgi teknolojileri, finansal, kültürel ve vatandaşlık okuryazarlığı.
• Yetkinlikler: Eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, iletişim, işbirliği.
• Karakter Özellikleri: Merak, girişimcilik, sebat/azim, uyum, liderlik, sosyal ve kültürel farkındalık.
Rapora göre, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin bu üç alandaki performanslarında farklılıklar söz konusudur. Bu farklılıklar, 21. yüzyıl eğitim hizmetlerine erişimde küresel adaletsizliğe işaret etmektedir. Her üç beceri seti kapsamında dünyada en yüksek performansı gösteren ülkeler Finlandiya, Japonya, Kanada ve Güney Kore’dir. Gelişmekte olan birçok ülkenin, az gelişmiş ülkelerin, hatta gelişmiş ülkelerin performanslarının en düşük olduğu beceri setleri, yetkinlik ve karakter özellikleridir. Temel okur-yazarlık alanlarında performans görece daha yüksek düzeydedir. Söz konusu performansın geliştirilmesinde, teknoloji altyapısı, öğretmen kalitesi, kaliteli eğitim hizmetlerine erişim olanakları, gelecek vaat eden lokal eğitim hizmeti modellerinin varlığı gibi dinamiklerin önemli rolü olduğu ifade edilmiştir. Düşük gelir grubundaki ailelere yüksek kalitede eğitim olanakları sağlamak, stratejik misyonlar arasındadır.
“Çocuk Üniversitesi”, çocukların ve gençlerin becerilerini (yetkinlik, yeterlilik, karakter) geliştirmeyi hedeflemektedir. Önerilen eğitim hizmeti modeliyle çocuklara ve gençlere sunulacak eğitim olanakları oldukça önemlidir. Çocukların ve gençlerin yetkinliklerinin, karakter özelliklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Dünya Ekonomik Forumu’nun 2016 Yılı Eğitim İçin Yeni Vizyon Raporu’nda vurguladığı gibi, sosyal ve duygusal öğrenme araçlarının ve metotlarının uygulanmasını amaçlanmaktadır. Raporda, sosyal ve duygusal öğrenme, oyun tabanlı öğrenme, parça-bütün ilişkisiyle öğrenme, koruyucu ilişkileri geliştirme, odaklanmaya zaman ayırma, takdir, reflektif düşünme ve analiz geliştirme, çocukların kendi kişisel becerilerinin avantajlarını yaşamasına yardımcı olma, somut öğrenme hedefleri tanımlama gibi birçok sınıf içi ve sınıf dışı öğrenme yaklaşımı ve yöntemi vurgulanmıştır. Sosyal ve duygusal öğrenme yaklaşımı çerçevesinde Esenyurt Çocuk Üniversitesi’nin eğitimleri “zorunlu” ve “seçmeli” dersler olarak ikiye ayrılmaktadır. Seçmeli derslerin, interaktif/uygulamalı eğitim, pratik yapma/uygulama ve proje/uygulama geliştirme olmak üzere üç şekilde sunulması amaçlanmaktadır. Hafta sonu bir gün zorunlu derslerin, diğer gün seçmeli derslerin verileceği Esenyurt Çocuk Üniversitesi bünyesindeki eğitimler ve dersler aşağıdaki gibidir.
Zorunlu Dersler:
• Fen bilimleri
• Matematik ve geometri
• Temel mühendislik bilimleri
• İşletme ve ekonomi
• Felsefe
• Sosyoloji ve antropoloji
• Psikoloji
• Uygarlıklar tarihi ve kültürler
• Edebiyat
• Hukuk
Seçmeli Dersler:
• Sosyal girişimcilik
• Teknoloji girişimciliği
• Tarımsal girişimcilik
• Kültür-sanat-tasarım girişimciliği
İnteraktif/Uygulamalı Eğitimler:
• Sosyal değerler
• Sosyal fayda ve sosyal etki
• Sosyal farkındalık
• Yapay zekâ
• Astronomi ve uzay bilimleri
• İklim değişimi
• Permakültüre giriş ve doğayla tasarım
• Biyoçeşitlilik
• Atık geri dönüşümü
• Gıda güvenliği ve güvencesi
• Tasarım odaklı düşünme
• Sanat tarihi
• Farklı kültürler/kültürel değerler
Atölye/Laboratuvar/Saha Çalışmaları:
• Sosyal inovasyon atölyesi
• Sosyal girişim atölyesi
• Robotik atölyesi
• Elektronik ve teknoloji uygulamaları atölyesi, akıllı sistemler, elektronik, ardunya, sensörlü sistemler
• Kodlama/yazılım atölyesi
• Drone atölyesi
• Bilişim teknolojileri atölyesi
• Fizik laboratuarı
• Permakültür tasarımı
• Bahçecilik
• Kompost
• Döngüsel ekonomi atölyesi
• Enerji üretimi
• 3-D tasarım atölyesi
• Yaratıcı drama atölyesi
• Tasarım oyunları atölyesi
• Çizim ve resim teknikleri eğitimi
• Grafik-tasarım atölyesi
• Fotoğrafçılık, resim, ahşap oyma, müzik, çamurdan heykel
Proje/Uygulama Etkinlikleri (Proje Grupları):
• Sosyal projeler
• Teknolojik projeler
• Tarım ve atık geri dönüşümü uygulamaları
• Kültür-sanat-tasarım projeleri
Etkili İletişim ve Savunma:
• Nezaket kuralları eğitimi, iletişim teknikleri eğitimi, münazara atölyesi, sunum teknikleri, fikir atölyesi, akıl oyunları atölyesi
Duygusal ve Psikolojik Gelişim:
• Temel değerler, öz farkındalık ve duygular eğitimi
Proje Yönetimi ve Kariyer Gelişimi:
• Proje döngüsü yönetimi, sürdürülebilirlik, girişimcilik, kariyer planlama, yurtdışı mobilite/eğitim olanakları ve liderlik eğitimi
Projesi belediyemizin uzman kadrosu tarafından hazırlanan Çocuk Üniversitesi, 700 metrekarelik yapı oturum alanına inşa edilmiştir, toplam inşaat alanı 1.600 metrekaredir, üç katlı modern bir yapıdır. Çocuk Üniversitesi’nde, derslikler, kütüphane, amfi, atölye, sinema odası, modern kent mobilyalarıyla, özel peyzajıyla geniş bir bahçe yer almaktadır. Hedef kitlemizdeki 11, 12 ve 13 yaşındaki çocuklar için her ihtiyacın düşünüldüğü donanımlı bir yapıdır. Projemizde önceliği, ihtiyaç sahibi ailelerin üstün zekâlı, ancak imkânlara erişimi kısıtlı olan çocuklarına verdik. Sosyo-ekonomik yapı itibarıyla Esenyurt’un yaklaşık %42’sini oluşturduğunu bildiğimiz dar gelirli ailelerin çocuklarına nitelikli eğitimler vererek, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamaya ve aydınlık nesiller yetiştirmeye katkıda bulunmayı amaçlıyoruz.
Projeyi planlarken bütçe, yatırım, kaynak ve mevzuat açısından herhangi bir zorluk yaşadınız mı? Yaşadıysanız, bu zorlukları aşmak için hangi çalışmaları yaptınız?
KEMAL DENİZ BOZKURT: Projemizi planlarken ve uygularken herhangi bir zorlukla karşılaşmadık.