YÜKLENİYOR
Gemlik Belediye Başkanı Mehmet Uğur Sertaslan Belediye Gazetesi’ne “dirençli kentler” hakkındaki çalışmalarını
Kahramanmaraş merkezli, 10 ili etkileyen iki büyük depremin ardından “dirençli kentler” yeniden önem kazandı. İlçenizde doğal afetlerin etkilerini en aza indirmek için yaptığınız çalışmalardan bahseder misiniz?
MEHMET UĞUR SERTASLAN: 13.02.2023 tarihinde belediyemizin İmar ve Şehircilik Müdürlüğü’yle toplantı yaptık, mevzuat kapsamında uygulanacak 21 karar aldık. Gemlik alüvyonundaki sıvılaşma potansiyeli yüksek parsellerde yapılacak tüm yapılarda şantiye şefinin inşaat mühendisi olmasını zorunlu kıldık. Şantiye şefinin şantiye alanında bulunup bulunmadığı denetleyeceğiz, imzacı verme uygulamasının önüne geçeceğiz. Projelerin eklerinde müelliflere yapı ruhsatında sorumluluk verilmesi için imza satırı açıldı. TMMOB’ye bağlı meslek odalarıyla imzaladığımız sicil durum belgesi kapsamındaki protokolün uygulama sürecinde meslek odalarının mesleki denetim yapabilmesini sağladık. Göreve geldiğimizde başlattığımız inşaat vize uygulaması dahilinde yapı denetim kuruluşlarına ve şantiye şeflerine sorumluluk verdik. Zemin etüdü çalışmalarında gözlemsel etüt uygulamalarını sonlandırdık. Zemin iyileştirme çalışmalarını yerinde denetlemek için ek kararlar aldık, yapı denetimi ve şantiye şefi tarafından bu çalışmaların raporlanmasını ve kurumumuza sunulmasını, inşaat sırasında uygulanan deprem derzlerinin projelerde gösterilmesini zorunlu kıldık.
Belediyemizin İmar ve Şehircilik Müdürlüğü, yapılarda sismik izolatör uygulama zorunluluğunu daire teklifi ve teknik gerekçe raporuyla birlikte hazırladı. İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesi ve Uludağ Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’yle istişare edilerek mutabık kalınan statik proje plan notları da öncelikle belediyemizin meclisine sunulmak üzere hazırlandı. Kurumlar arasında yazışmalar yapıldı. İlçemizdeki yapılar için düzenlenen yapı kayıt belgelerini Bursa Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü’nden talep ettik, ancak henüz bir sonuç alamadık. İlçemiz için düzenleneceği bildirilen kentsel dönüşüm strateji belgesinin akıbetini Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne sorduk. İlçemizde aktif fay hattı üzerindeki taşınmazların kamulaştırılması ve tahliye edilmesi için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’ndan bütçe desteği istedik. Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 4. Bölge Müdürlüğü’nden ilçemizdeki tüm iskelelerin yenilenmesini, gerekli iyileştirmelerin yapılmasını ve yeni yanaşma iskelelerinin yapımını talep ettik. İlçemize giriş-çıkış noktalarının artırılması için tahliye ve sevkiyatta önemli rolü olan Gemlik Dörtyol mevkisinin yeniden ulaşıma açılmasını Karayolları 14. Bölge Müdürlüğü’nden talep ettik. DSİ 1. Bölge Müdürlüğü ve BUSKİ Genel Müdürlüğü’nden Karsak Deresi üzerindeki tüm köprülerin yenilenmesini istedik. İlçemizin birinci derece deprem bölgesinde yer alması ve güvenli konut alanlarına ihtiyaç duyulması nedeniyle yıllardır onay bekleyen 1/1.000 ölçekli imar planının kontrol ve onay sürecinin ivedilikle yürütülmesini Bursa Büyükşehir Belediyesi’nden talep ettik. Gemlik Yeniden Kentsel Dönüşüm Projesi kapsamında ek uzlaşma çalışmalarını başlattık, kamuoyunu bilgilendirme çalışmalarına hız verdik.
Afet yönetimine ilişkin belediyenizde ayrı bir birim oluşturdunuz mu? Afet risklerine karşı kentsel direnci artırmak, fiziksel, ekolojik ve toplumsal açıdan kent planlamasının sürdürülebilirliğini sağlamak amacıyla eylem planı hazırladınız mı?
MEHMET UĞUR SERTASLAN: Gemlik analitik etüt çalışmaları neticesinde elde edilen veriler doğrultusunda güçlendirilmesi gereken yapılarla yeni yapılacak yapılara ilişkin geliştirme sürecini tamamladık. Gemlik Kaymakamlığı koordinesinde Gemlik Afet Koordinasyon Merkezi’nin kurulmasına yönelik çalışmalar yürütüyoruz. Olası bir afet durumunda görevlendirilecek iş makinelerini, operatörleri, teknik personeli ve birim koordinasyon görevlilerini belirledik. Gemlik AZAP kapsamındaki öneriler doğrultusunda çalışmalar yürütüyoruz.
Risk yönetimi, altyapının mekânsal planlaması, yeşil altyapı destek sistemleri, ulaşım sistemi, arazi kullanımı ve yenilenebilir enerji kaynakları kapsamında hangi uygulamaları hayata geçirdiniz? Bu konuda yeni projeleriniz var mı?
MEHMET UĞUR SERTASLAN: Risk yönetimi kapsamında diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla, sivil toplum kuruluşu temsilcileriyle toplantılar yapıyoruz. İlçemiz özelinde yasal düzenlemeye önem veriyoruz. 1 MW’lık güneş enerjisi santrali kurmak için yaptığımız başvuru olumlu sonuçlandı, süreci takip ediyoruz.
Afet yönetimine yönelik çalışmalarınızda mevzuat, bütçe ve kaynak açısından zorluklarla karşılaştınız mı?
MEHMET UĞUR SERTASLAN: 2008 tarihli ve onaylı 1/5.000 ölçekli nazım imar planı üzerine 1/1.000 ölçekli uygulama imar planı yapılabilmesi için nitelikli ve güvenli konut alanları önem arz ediyor. Ancak mevzuat, plan sürecine ve sürecin onaylanmasına müsaade etmiyor. Encümen kararlarının, kaçak yapı cezalarının, yıkım kararı ve hatta yıkım tebligatlarının mahkemeler tarafından yürütmeyi durdurma ve iptal kararıyla sonuçlandırılması, kaçak yapıyla mücadelede engel teşkil ediyor. İmar Kanunu’nun ek16. maddesi kapsamında “imar barışı” adıyla düzenlenen yapı kayıt belgelerinin sistem üzerinden güncellenmesi, kaçak yapıyla mücadele sürecini çözümsüz hâle getirmektedir. İlçemizin imar planından geçen Kuzey Anadolu fay hattının güney kolu olan Gemlik fayı üzerinde yer alan yapıların ve parsellerin tahliyesinde bütçe ve kaynak zorluğu yaşanıyor.