"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yerel yönetimlerin sosyal destek politikalarına ilişkin örnekleri -2

  • 26 Mart 2023
Dünyadan yerel yönetimlerin sosyal destek politikalarına ilişkin örnekleri

NORVEÇ

https://www.norden.org/en/info-norden/social-assistance-norway

Norveç’te Sosyal ve Mali Yardım

Norveç’te yardıma ihtiyacı olan kişilere belediyeler tarafından sosyal ve mali yardım veriliyor. Yardımdan yararlanmak için Norveç vatandaşı olma zorunluluğu yok. Sadece Norveç’te yaşama koşulu var. Sosyal yardımdan yararlanabilmek için gelir getiren diğer sosyal sigorta haklarının olmaması gerekiyor. Norveç Çalışma ve Refah İdaresi, sosyal yardımdan sorumlu olan kurum. Diğer tüm sosyal hizmetlerden belediyeler sorumlu. Norveç Çalışma ve Refah İdaresi’nin belediyelerdeki ofisleri, mali yardım başvurularını değerlendiriyor. Norveç’te yaşayanlara konut yardımı alma hakkı da veriliyor. Konut yardımı, Norveç Devlet Konut Bankası’nın sorumluluğunda.

Mali yardımdan yararlanan kişiler, sağlık masrafları da dahil olmak üzere, yaşam ve barınma masraflarını karşılayabiliyor. Sosyal yardım için sabit bir oran söz konusu değil, ancak birçok belediye, standart hükümet oranlarını ve yönergeleri uyguluyor. Bu oranları ve yönergeleri uygulamayan belediyeler kendi oranlarını geliştiriyor. Oranlar sadece yol gösterme amaçlı. Her başvuru bireysel olarak değerlendiriliyor.

BRÜKSEL, BELÇİKA

https://extranet.who.int/agefriendlyworld/resources/age-friendly-case-studies/city-of-brussels/

Yaşlı Dostu Programı

Brüksel Belediyesi, 19 özerk belediyenin en büyüğü. Belediye, 60 yaş ve üzeri bireylerin karşılaştığı zorlukları belirlemek amacıyla Belçika’nın 150’den fazla belediyesinde yürütülen yaşlanma çalışmalarına katıldı. Yaşlanma çalışmalarının amacı, yaşlı dostu yerel politikalar için araçlar sağlamak. Yaşlanma çalışmaları, araştırma ekibinin, belediye meclisinin, Kıdemli Danışma Konseyi’nin, yerel sosyal hizmetlerin ve diğer paydaşların işbirliğini kapsıyor. Yaşlı bireyler, bulgulara dayalı bir yerel politika planının geliştirilmesi de dahil olmak üzere tüm aşamalara dahil ediliyor. Belediye meclisi, Kıdemli Danışma Konseyi, yaşlılara yönelik yerel kuruluşların üyeleri, üçüncü sektör kuruluşları ve diğer toplum paydaşları arasında ağ oluşturulması, yaşlı dostu politikaların desteklenmesi oldukça önemli. Yaşlanma çalışmalarında geliştirilen politika ve eylem planı, DSÖ Küresel Yaşlı Dostu Kentler ve Topluluklar Ağı Girişimi’ne (GNAFCC) başvurunun temelini oluşturuyor.

Brüksel’deki yaşlı dostu programın üç önceliği şunlardır:

•    Kuşaklar arasında kapsayıcı bir yaklaşım izlemek,
•    Yaşlılarla etkileşim kurmak, ihtiyaçları ele almak, yaşlıları güçlendirmek, aktif yaşlanmaya destek olmak, yalnızlıkla mücadele etmek,
•    Yaşlıların kentteki konumunu güçlendirmek.

Projeye farklı paydaşların katılımı söz konusu. Bölgesel hükümet düzeyinde belli mahallelerde işbirliğine dayalı projeler yapılıyor. Belediye yönetimi, tüm yaş gruplarının ihtiyaçlarının karşılanmasını sağlamak için yaşlanma çalışmalarını politikalarına entegre ediyor. Sivil toplum kuruluşları ve kâr amacı gütmeyen dernekler, finansman, iletişim, lojistik, dayanışma ve ulaşım/mobilite gibi konulara odaklanan özel girişimlerin organizasyonu yoluyla yaşlı dostu projeleri destekliyor. Gönüllülük fırsatları, projeler ve faaliyetlerle ilgili yaşlı gönüllülerden oluşan Kıdemli Danışma Konseyi’ne danışılıyor. Yaşlı kent sakinleri için oluşturulan Yaşlılar Servisi, yaşlıların yaşam kalitesini yükseltmek için girişimleri ve ortaklıkları destekleyen özel bir ekipten oluşuyor. Yaşlı dostu etkinlikleri ve faaliyetleri şöyle sıralamak mümkün:

•    Yaşlılar için buluşma yerleri,
•    Atölye çalışmaları,
•    Spor kartı (bir spor kulübüne üye olmak için 100 avroluk indirim sağlayan spor kuponları, etkinliklere erişimin teşvik edilmesi),
•    Genç ve yaşlı bireyler arasında bağ kurmayı amaçlayan girişimler.

MANCHESTER, İNGİLTERE

https://www.manchester.gov.uk/info/100010/social_services/7232/our_improvement_journey

Manchester Belediyesi Çocuk Hizmetleri Ekibi, hizmetlerini geliştirdi, dört yıllık bir iyileştirme programı başlatıldı. Manchester Belediyesi, iyileştirme planını hayata geçirmek için ihtiyaç duyulan kaynakları sağlamak amacıyla personel artırımını ve 24 milyon sterlinin üzerindeki yatırımı onayladı. Bu süreçte, gelişimi sağlayacak unsurların, öğrenme kültürünün benimsenmesi, işgücüne önem verilmesi, sosyal hizmet görevlilerinin güçlendirilmesi göz önünde bulunduruldu. Çocuk hizmetleri alanında başarılı çalışmaları olan bir ekip işe alındı. Birden fazla kurumun katılımıyla “Koruma Merkezi” kuruldu. Sosyal hizmet uzmanlarının yoğunluğu nedeniyle ilave sosyal hizmet personeli alındı. Sosyal hizmet personeli, belediye genelinde uygulanan güç temelli sosyal hizmet modeli olan “Güvenlik İşaretleri” konusunda eğitildi. Daha küçük ekipleri desteklemek üzere yetkilendirilen hizmet ve ekip yöneticisinin dahil olduğu yapı düzenlendi. Ekibe, danışman sosyal hizmet uzmanı dahil edildi. Eğitim ve gelişim çalışmalarına yatırım yapıldı. Esnek çalışma koşullarını sağlamak için sosyal hizmet uzmanlarına dizüstü bilgisayar ve akıllı telefon verildi, akıllı çalışma teknolojilerine yatırım yapıldı.

DANİMARKA

https://www.oim.dk/media/14947/social-policy-in-denmark.pdf

 
Danimarka’nın engellilik politikası üç ilkeye dayanıyor:

•    Engelli bireylere eşit muamele ve eşit statü,
•    Sektör sorumluluğu,
•    Tazminat.

Destek Hizmetleri

Danimarka’daki belediyeler, engelli bireylerin yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla ücretsiz danışmanlık ve rehberlik hizmeti veriyor. Yerel yönetimlerin danışmanlık hizmetleri yetersiz kaldığında engelli bireyler bölgesel veya özel danışmanlık hizmetlerine yönlendiriliyor. Engelli bireylerin ek masrafları için destek sağlanıyor. İhtiyaç durumunda engelli bireylere kişisel bakım ve yardım hizmeti de veriliyor. Vatandaş Kontrollü Kişisel Yardım Programı, yardıma ihtiyacı olan engelli bireylere destek veriyor. Vatandaş kontrolündeki kişisel yardım, bakım verenlerin istihdam maliyetini de karşılıyor. Belediyeler, bakım hizmeti veren ebeveynlere, eşlere ve diğer yakın akrabalara bakım hizmeti sunuyor. Etkinliklere katılmak isteyen 65 yaşın altındaki engelli bireyler, ayda 15 saat refakatçi hizmetinden yararlanabiliyor. Yerel yönetimler, engelli bireylerin hayatını kolaylaştıracak araçlar ve eşyalar için destek sağlıyor, eve adapte olma sürecinde yardımcı oluyor. Fiziksel ya da zihinsel kapasitesi kalıcı olarak azalan işlevsel kapasitesi iş bulma, işini sürdürme veya eğitimini tamamlama yeteneğini önemli ölçüde etkileyen bireylerin araba satın alması için destek veriliyor.

LÜKSEMBURG

https://www.vdl.lu/en/living/aid-and-assistance/people-need/social-assistance

Sosyal yardım, ihtiyaç sahibi bireylerin ve ailelerinin özgürlüğünü kazanmasına veya korumasına yardımcı olmak için hazırlanan ürünlere ve hizmetlere erişimi sağlıyor. Bu yardımlar, hafifletici, iyileştirici veya önleyici olabilir, kısa, orta veya uzun vadeli sosyal destek hizmeti şeklinde sunulabilir, gerekli durumlarda ayni/nakdi yardımı da içerebilir. Sosyal yardım, tamamlayıcı bir tedbirdir, diğer sosyal tedbirleri ve mali yardımları tamamlamak için kullanılır.

Sunulan Hizmetler:

•    Mali yardım,
•    Eşya,
•    Vatandaşlara yürürlükteki yasa ve yönetmelikler kapsamındaki haklarını açıklamak, vatandaşları idari süreçler hakkında bilgilendirmek ve gerekirse onlara yardımcı olmak,
•    Üçüncü Taraf Ödeyen Sistemi’nin öğretilmesi,
•    İhtiyaç sahibinin sosyal güvenlik kaydını yapmak,
•    Gerekirse, alıcının durumuna uygun bir yardım planı hazırlamak,
•    İhtiyaç sahibinin mali durumunu yönetmesine yardımcı olmak,
•    Özellikle acil durumlarda, alıcıya rehberlik etmek,
•    Bireysel durumu istikrara kavuşana kadar alıcıları desteklemek.

Hizmet Sunarken Dikkat Edilen İlkeler

İnsan Onurunun Korunması: Her insan, asgari yaşam standardını garanti etme hakkına sahiptir. Yardım alan kişi, devletin veya belediyenin pasif bir öznesi değil, aktif bir ortağı olarak görülmelidir.

Yardımseverlik: Sosyal yardım, bireyin kendi ihtiyaçlarını karşılayamayacak durumda olması, diğer yardım kaynaklarının tükenmesi ya da yetersiz kalması hâlinde sağlanır.

Bireysel İhtiyaçlar ve Kişiye Özel Yardım: Hizmetler, bireyin yaşam koşullarına ve ihtiyaçlarına özeldir.

İhtiyaçların Karşılanması: Sosyal yardım, bireyin ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlar.

Eşitlik: Sosyal yardımlar eşit olmalıdır. Kayırma, ayrımcılık yapılmamalıdır.

Profesyonellik: Sosyal yardım alan bireyin durumu hassasiyetle değerlendirilmelidir, bir eylem planı hazırlanmalıdır ve bireye özel yardım yapılmalıdır.


Önerilen Haberler