YÜKLENİYOR
Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örnekleri derledik.
FİNLANDİYA
https://www.ccefinland.org/finedu
Finlandiya’nın Eğitim Politikası
Finlandiya eğitim politikasının uzun vadeli hedefi, tüm vatandaşlara yüksek kalitede eğitim ve öğretim fırsatı sağlamaktır. Finlandiya eğitim politikası, kaliteye, verimliliğe, adalete ve uluslararası alanda etkili olmaya dayanır. Hayat boyu öğrenme ve ücretsiz eğitim ilkeleri, Finlandiya eğitim politikasının belirleyicileri arasındadır. Eğitim, rekabet gücü ve toplumun refahı için anahtar olarak görülmektedir. Eğitim politikası, uzlaşı, işbirliği ve sürdürülebilirlikle karakterize edilir. Hükümet, sendikalar ve işveren örgütleri arasındaki ortaklık eğitim politikalarının ayrılmaz bir parçasıdır. Farklı paydaşların katılımı ve görüşleri, eğitim reformunda merkezî bir rol oynamaktadır. Eğitim sendikası ve öğretmenler, eğitimin geliştirilmesinde rol oynayan ana aktörlerdir. Eğitim politikasının hedefleri ve kapsamı merkezî düzeyde tanımlanır, ancak bunların uygulanması yerel yönetimlerin sorumluluğundadır. Finlandiya eğitim politikasını yönlendiren belgesi, hükümetin eğitim, araştırma ve geliştirme planıdır. Eğitim sistemi, öğrenim kademelerinde ilerlemeyi engellemez. Sınavdan ziyade öğrenmeye önem verilmektedir. Öğrenciler için ulusal testler yoktur. Öğretmenler, müfredattaki hedefler temelinde kendi derslerindeki değerlendirme sürecinden sorumludur. Tek ulusal sınav, mezuniyet sınavıdır. Bu sınav, yükseköğretime kabul sınavına ve giriş testlerindeki sonuçlara göre yapılmaktadır.
Eğitim yönetimi 1990’ların başından bu yana merkeziyetçilik ilkesine dayanmaktadır. Eğitim kurumları, pratik öğretim düzenlemelerinin yanı sıra eğitimin etkisi ve kalitesiyle ilgili sorumlulukları da üstlenir. Yerel yönetimler, okullara ne kadar özerklik verileceğine karar verir. Örneğin, bütçe yönetimi, satın alma ve işe alım, okulların sorumluluğundadır.
Öğrencilere teknik ve uygulamalı beceriler kazandırmak amacıyla tasarlanan yüksek öğrenim kurumları ve üniversiteler geniş bir özerkliğe sahiptir. Her iki eğitim kurumunun işleyişi de eğitime ve araştırma özgürlüğüne dayanır. Bu kurumlar kendi idari yapılarını organize eder, öğrenci kabulüne karar verir ve derece programlarının içeriklerini tasarlar.
Eğitim ve öğretim çoğunlukla kamu fonlarıyla finanse edilir. Eğitimin hiçbir düzeyinde ücret talep edilmez. Temel eğitimde okul malzemeleri, okul yemeği ve ulaşım ücretsizdir. Ortaöğretimde ise, kitaplar ve ulaşım için ödeme yapılır. Öğrenim bursu ve kredi sistemi gelişmiştir. Tam zamanlı eğitim için ortaöğretim ve yükseköğretimde maddi yardım sağlanabilir.
ESTONYA
https://www.educationestonia.org/about-education-system/
https://www.educationestonia.org/infosystems/
Estonya’da örgün eğitim tarihi, 13. ve 14. yüzyılda manastır ve katedral okullarının kurulduğu döneme kadar uzanmaktadır. Estonya, eğitimi eşit erişim teknolojisiyle birleştirerek dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birini oluşturmayı başarmıştır. PISA testleri, Estonya’nın eğitimde eşitliği sağlama konusunda ne kadar başarılı olduğunu göstermiştir. Estonya, bilgi düzeyi ne olursa olsun, tüm öğrencilere en iyi eğitimi sunmayı amaçlayan kapsamlı bir okul sistemini izlemektedir. Estonya’daki okulların özerkliği gelişmiştir. Ulusal müfredat, okulun kendi müfredatını geliştirmesi için alan bırakır. Okullar kendi hedeflerini ve çalışmalarının odak noktasını belirleyebilir. Müdürler, öğretmenleri işe alabilir, çıkarabilir ve bütçeyi nasıl tahsis edeceğine karar verebilir, öğretmen eğitimi için ihtiyaçları değerlendirebilir. Öğretmenler ise, derslerinde kullanmak istedikleri ders kitaplarına ve öğretim yöntemlerine karar verebilir. Estonya’da eğitim ücretsizdir. Öğle yemeği, ders kitapları, ulaşım gibi ücretsiz hizmetlerin yanı sıra ihtiyaçları durumunda öğrencilere destekleyici hizmetler de sunulur. Öğrenim süresi en az 175 gündür (35 hafta) ve dört ara tatilden oluşur. Çocuklar, ilgi alanlarına göre bir hobi okuluna da kaydedilebilir. Eşit erişim, Estonya eğitim sisteminin ana bileşenlerinden biridir.
Dijital Çözümler ve Eğitim Politikası
Dijital teknoloji, pandemi döneminde eğitime katkıda bulundu. Ancak herhangi bir teknolojik çözümü kullanmanın ön koşulu, iyi bir internet bağlantısıdır. Teknolojiyi başarılı bir şekilde kullanmak için dijital yeterlilik, yani dijital teknolojinin yardımıyla problemleri çözme yeteneği gereklidir. Estonya’da hem devlet hem de özel şirketler eğitim kurumlarına bilişim ve iletişim teknolojileri hizmetleri sunarak okul hayatını daha verimli ve sorunsuz hâle getirmektedir. Estonya’daki okullar çevrimiçi yazılımları kullanmaktadır. eKindergarten ELIIS, anaokulları için bir yazılım çözümüdür ve bilgisayarlara aşina olmayan kişiler tarafından da kolayca yönetilebilir. eKool ve Stuudium gibi web uygulamaları, okulların, öğrencilerin ve ebeveynlerin işbirliği yapmasını ve öğrenim süreci için gerekli bilgilerin organize edilmesini sağlar. Estonyalı öğrenciler, ücretsiz dijital öğrenme materyalleri kullanabilir. Devlet tarafından sağlanan E-schoolbag, farklı dijital araçlardaki eğitim materyallerini bulmak için portal hizmeti verir. OPIQ, özel sektöre ait bir platformdur, dijital ders kitapları sağlar. Tahvel, eğitim bilgi sistemidir, mesleki eğitim ve yükseköğrenim kurumları için tasarlanmıştır.
GENT, BELÇİKA
https://www.themayor.eu/en/a/view/ghent-launched-digital-platform-to-help-special-needs-students-find-a-school-10309
Gent, özel gereksinimli öğrencilerin ebeveynlerinin okul kaydı yapmasını sağlayacak yeni bir dijital sistem geliştirdi. Bu sistem sayesinde ebeveynler üzerindeki baskının hafifletilmesi amaçlanıyor. Belediyenin açıklamasına göre, özel eğitime yönelik talep kırsal bölgelerde ortalamanın üzerindedir. Ebeveynler, Gent’teki özel eğitim programlarının sınırlı olması nedeniyle Lokeren, Sint-Niklaas ve Zele gibi komşu kasabalarda eğitim programı aramak zorunda kalıyor. Bu durum, kayıt sürecini zorlaştırıyor, kontenjanla ilgili sıkıntılar yaratıyor, eğitim kurumlarının bekleme listeleri oluşturmasına neden oluyor ve aileler için belirsizliği artırıyor. Gent’teki özel ilkokullar, bu olumsuz durumu önlemek için komşu topluluklardaki okullarla işbirliği yapmaya ve ortak bir kayıt platformu oluşturmaya başladı. Platformda çift kayıt yapılabiliyor, kontenjanı belirleyebiliyor. Kayıt süreci, ilkokula kaydolmak isteyen tüm çocukları kapsıyor. Eğitimden sorumlu meclis üyesi Decruynaere’ye göre bu yaklaşım, yerel yönetimlerin ilköğretimde uyguladıkları girişimden esinlenerek hazırlandı.
AALBORG, DANİMARKA
https://www.themayor.eu/en/a/view/aalborg-school-first-to-try-a-4-day-week-in-denmark-11484
Aalborg okulu, Danimarka’da dört günlük eğitim uygulamasını deneyecek ilk okul olma kararı aldı. Dört günlük eğitim uygulamasıyla öğrencilerin ve öğretmenlerin verimliliğini azaltmadan toplumsal refahı artırmak amaçlanıyor. Aalborg Katedral Okulu, bu uygulamayı test edecek. Pazartesi günü, hafta sonuna dahil edilecek ve okul kapalı kalacak. Ancak bu değişiklik müfredattaki her hafta için geçerli olmayacak, kademeli geçiş söz konusu olacak, sadece altı pazartesi günü tatil edilecek. Bu kapsamda yaz tatili de altı gün kısaltılacak. Uygulamada amaç, çalışma, öğrenme ve dinlenme konusunda standart kalıpları kırmak. Kurul, öğrencilerin refahını artırmayı, kendi hayatlarıyla ilgili kararlara katılma şansı vermeyi ve esneklik sağlamayı hedefliyor. Okulun öğrencilerinden Albert Winther Pedersen, “Ödevler konusunda stres yaşamadan dinlenmek için birkaç güne sahip olmak kulağa gerçekten hoş geliyor,” dedi. Yeni uygulama, yaz tatilinden sonra önümüzdeki eğitim yılında başlayacak.