"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örnekleri - 3

  • 24 Nisan 2023
Dünyadan yerel yönetimlerin eğitim politikalarına ilişkin örnekleri derledik.

LÜKSEMBURG

https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/luxembourg/fundamental-principles-and-national-policies

Lüksemburg Ulusal Eğitim Politikaları ve Temel İlkeler

1.    Eğitim Hakkı


Lüksemburg Anayasası’nın 23. maddesi, temel eğitim hakkını güvence altına almaktadır. İlk ve ortaöğretim ücretsizdir. “Zorunlu Eğitim Yasası” kapsamında tüm çocuklar üç yaşından itibaren okul eğitimi alma hakkına sahiptir. Kamu eğitimine ilişkin koşullar, farklı eğitim türlerini düzenleyen kanunlarla belirlenir.

2.    Zorunlu Eğitim

Okula devam, üç yaşından 16 yaşına kadar zorunludur. Bu zorunluluk, Lüksemburg’da bir devlet okuluna, özel okula ya da uluslararası okula giderek yerine getirilebilir. Öğrenciler, yabancı bir ülkede de okula gidebilir. Belli koşullar altında evde eğitim de alınabilir. Özel eğitim ihtiyacı olan çocuklar mümkün olduğunca genel eğitime entegre edilir. Ayrıca özel eğitim sınıflarına (éducation différenciée) devam ederek zorunlu eğitim yükümlülüğünü yerine getirebilirler. Staj yapan 15 yaşındaki öğrenciler, ikili staj sisteminin (formation en alternance) meslek derslerine katılarak zorunlu eğitimi tamamlayabilir. Bir çocuk okula başlama yaşına ulaşır ulaşmaz, belediye idaresi, okula devam zorunluluğu hakkında velileri bilgilendirir ve öğrenciyi ikamet ettiği yere yakın bir ilkokula (école fondamentale) kabul eder. Ebeveynler, çocuklarının okula devam etmesini, sınıf ve okul etkinliklerine katılmasını sağlamalıdır. İlköğretimin sonunda alınan rehberlik kararına göre ebeveynler, öğrenciyi bir ortaöğretim okuluna (lycée) kaydettirmekle yükümlüdür. Okula devam zorunluluğuna uyum, belediyeler tarafından kurulan belediye meclisi ya da okul birliği (syndicat scolaire intercommunal) aracılığıyla denetlenir. Eğitim stratejileri, belediyeler, ulusal makamlar ve okulların işbirliğiyle hazırlanan öğrenci verilerine dayanmaktadır. Belediye yetkilileri, okula devam zorunluluğuna uyulmadığını fark ederse, velilere sekiz gün içinde yasal yükümlülüklerini yerine getirmesi için bir emir gönderilir. Ebeveynlerin buna uymaması hâlinde yetkili bakanlık bilgilendirilir. Okula devam zorunluluğunun ihlali, 25-250 avro para cezasına neden olur. İhlalin tekrarı ise, adli ve idari tedbirlere yol açabilir.

Ulusal Eğitim Politikasının Hedefleri

Aralık 2013’ten bu yana uygulanan hükümet programında belirtildiği üzere ulusal eğitim politikasının hedefleri aşağıdaki temel konularına odaklanmaktadır:

•    Herkes için eşit başlangıç fırsatlarının sağlanması,
•    Kaliteli eğitim,
•    Her çocuğun bireysel kapasitesinin geliştirilmesi.

İTALYA

https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/italy/educational-support-and-guidance

Engelli öğrenciler, okul öncesinden yükseköğretime kadar genel eğitime devam etmektedir. Okulda kapsayıcılık, engelli öğrencilerin öğrenme, iletişim, ilişki ve sosyalleşme potansiyelini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Kapsayıcılık politikası, öğrenme güçlüğü ya da engellilikten kaynaklanan diğer güçlükler nedeniyle eğitim hakkını garanti altına almaktadır.

Özel eğitim ihtiyaçları şunları içerir:

•    Engelliler,
•    Spesifik gelişimsel bozukluklar veya öğrenme bozuklukları,
•    Sosyo-ekonomik, dilsel ve kültürel faktörlerden kaynaklanan dezavantajlar.

Okullar, belgelendirilmiş engeli olan öğrenciler için ulusal sağlık hizmetlerini, olumlu bir öğrenme ortamı yaratmayı amaçlayan araçları ve stratejileri tanımlayan bireyselleştirilmiş bir eğitim planı (PEI) hazırlar. Plan, öğrenciler için özel girişimleri de tanımlar. Destek öğretmenleri, engelli öğrencilerin kaynaştırılması için özel bir eğitim alır, tek bir öğrenciye değil, sınıf grubuna atanır. Destek öğretmenlerinin temel görevi, sınıf öğretmenleriyle işbirliği içinde özel öğretim stratejileri uygulayarak engelli öğrencilerin entegrasyonunu kolaylaştırmaktır. Engelli öğrencileri değerlendirme süreci, bireyselleştirilmiş eğitim planına göre yürütülen faaliyetlere odaklanır. Sosyo-ekonomik, dilsel ve kültürel faktörlerden kaynaklanan dezavantajlar nedeniyle özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için özel destek tedbirleri uygulanmaktadır. Okullar, kişiselleştirilmiş öğretim önlemlerini başlatmak için özel bir eğitim planı hazırlayabilir. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri kabul eden sınıflarda destek öğretmenleri bulunmamaktadır. Sağlık sorunları nedeniyle uzun süre okula devam edemeyen öğrencilere de eğitim garantisi verilmektedir. Hastaneler ve rehabilitasyon merkezleri, öğrencilerin eğitiminin kesintiye uğramaması için devlet okullarının ana sınıflarına ev sahipliği yapmaktadır.

Belediyeler, okullar, yerel yönetimler ve yerel sağlık yetkilileriyle işbirliği yaparak, belgelendirilmiş ciddi hastalıklar nedeniyle 30 günden az olmamak üzere okula devam edemeyeceği bildirilen öğrencilere eğitim hakkı sağlamak için projeler hazırlar. Rehberlik, okul yönetmeliklerine yön veren temel bir ilkedir, okul eğitiminin ana görevlerinden biridir. Yükseköğretim düzeyinde engelli öğrencilere yönelik destek tedbirleri arasında araçların kullanımı, uzmanlaşmış merkezlerle yapılan anlaşmalar, engelli öğrencilere ayrılan konaklama yerleri, işitme engelli öğrencilerin derslere katılabilmesi için tercümanlarla yapılan anlaşmalar ve ücretsiz ulaşım yer almaktadır. Yabancı öğrenciler, İtalyan öğrencilerle eşit eğitim hakkına sahiptir. Akademik rehberlik, üniversitelerin yönetmeliklerinde olması gereken zorunlu bir hükümdür. Üniversiteler, psikolojik ve mesleki rehberlik de sağlamaktadır.

NORVEÇ

https://www.regjeringen.no/en/topics/education/grunnopplaring/artikler/regelverk-for-skolen/id2353805/?expand=factbox2511931

Norveç Eğitim Yasası, her öğretim kademesinde eğitim hakkına, devlet yardımı almayan özel okullarda evde eğitim sistemine, yetişkinler için eğitime odaklanmaktadır. Yasa, kamuya ait ilk ve orta dereceli okullardan şehir belediyelerinin, liselerden de ilçe belediyelerinin sorumlu olduğunu belirtmektedir. Norveç Eğitim Yasası, aşağıdaki hususlara ilişkin kuralları içermektedir:

•    Eğitimin kapsamı ve içeriği,
•    Öğretimin organizasyonu,
•    Uyarlanmış ve özel eği̇ti̇m,
•    Fiziksel ve psikososyal okul ortamı,
•    Öğrenci ve veli katılımı,
•    Okul li̇derli̇ği̇ ve öğretmen yeterli̇li̇ği̇,
•    Okul taşımacılığı,
•    İşletmeler tarafından sağlanan mesleki eğitim,
•    Hakların yeterince yerine getirilmemesine ilişkin şikâyetler,
•    Yasa ve yönetmeliklere uygunluğun hükümet tarafından denetlenmesi.

Norveç Eğitim Yasası’nın yönetmelikleri, şu kuralları da kapsamaktadır:

•    Öğrencilerin değerlendirilmesi ve okulların geribildirimi,
•    Final veya sınav notları hakkında şikâyetler,
•    Sertifikalar ve katılım kayıtları,
•    Öğrencilerin güvenliği,
•    Sosyal ve pedagojik konularla eğitim ve mesleki danışmanlık konularında gerekli tavsiyeleri alma hakkı,
•    Üst ortaöğretime kabul,
•    Stajların planlanması,
•    Lise eğitimini tamamlamayanlar için takip hizmeti.

HOLLANDA

https://www.oecd-ilibrary.org/sites/871f0286-en/index.html?itemId=/content/component/871f0286-en

Okul Terkiyle Mücadele

Hollanda, Avrupa 2020 Stratejisi’nin eğitim ve öğretim hedefleri dahilinde okul terkiyle mücadele etmek için çeşitli önlemler almıştır. Hollanda, bu kapsamda 40 bölgede okulların ve belediyelerin ortak anlaşmalar yaptığı bölgesel işbirliği yaklaşımını güçlendirmektedir. Her bölgede, bir bölge koordinatörü, bir irtibat belediyesi ve irtibat okulu görevlendirilmiştir. Okullar ve belediyeler, risk altındaki kişilere kapsamlı bir güvenlik ağı sağlamak için işverenlerle, sağlık, gençlik ve adalet sektörlerindeki ortaklarla birlikte çalışmaktadır. Konuyla ilgili hazırlanan bir rapor, bölge koordinatörlerinin ve irtibat belediyelerinin rolünün güçlendirilmesiyle eğitim kurumları ve işverenler arasındaki işbirliğinin derinleştiğini ortaya koymuştur. Rapor, koordinatörlerin ve irtibat belediyelerinin desteklenmesi gerektiğini de vurgulamaktadır. Eğitim Yasası, okul terkinin önlenmesi için okullar ve belediyeler arasındaki işbirliğini zorunlu hâle getirmektedir. Aynı zamanda farklı aktörlerin rol ve sorumluluklarını da belirlemektedir.

Hollanda, okul terk oranını %10’un altına düşürerek AB hedefine ulaşmıştır. Bu oran, 2001’de %15.1 iken, 2017’de %7.1’e düşmüştür ve 2020’de %7’de kalmıştır. Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanlığı, okul terkinin nedenlerine ilişkin araştırmalar yürütmektedir, sürecin takibi ve kariyer rehberliği için kaynakların artırılması hedeflenmektedir. Pandemi döneminde risk altındaki öğrencilerle iletişimi sürdürmek, öğrencilerin uzaktan eğitime erişmesini sağlamak amacıyla ev ziyaretleri yapılmıştır, belediye gençlik hizmetleriyle birlikte çalışılmıştır. Bu girişimler, 2019-2020 döneminde okul terkinin önlenmesine katkıda bulunmuştur.


Önerilen Haberler