"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Dünyadan yerel yönetimlerin ulaşım politikalarına ilişkin örnekleri - 1

  • 8 Mayıs 2023
Dünyadan yerel yönetimlerin ulaşım politikalarına ilişkin örnekleri derledik.

CLUJ-NAPOCA, ROMANYA

https://www.themayor.eu/en/a/view/new-trams-strengthen-cluj-napoca-s-position-as-a-leader-in-green-mobility-9143

Romanya’da 24 yeni tramvay üretildi. Tramvaylar, toplu taşıma sistemini karbonsuzlaştırma ve modernleştirme çabasının bir parçası olarak Cluj-Napoca’da hizmet vermeye başladı. Şu anda kentin toplu taşıma filosunun %50’si elektrikli araçlardan oluşuyor. Yerel yetkililer, 2026 yılına kadar bu oranı %100’e çıkarmayı hedefliyor. Yeni tramvaylar sayesinde Cluj-Napoca’nın yeşil mobilite alanındaki lider konumu güçlenecek. Astra Imperio tramvaylarının yolcu kapasitesi 300 kişi. Her tramvayda 36 koltuk var, ayrıca tekerlekli sandalyeler için rampalar, ücretsiz WiFi ve video gözetim sistemi gibi modern özellikler de mevcut. Maliyet ise, yaklaşık 18 milyon avro. Toplu taşıma ağının kalitesini yükseltmek amacıyla 2021-2027 program döneminde AB finansmanı için projeler hazırlandı. Projeler, elektrikli tramvay, otonom otobüs ve troleybüs ağının genişletilmesini hedefliyor. Yetkililer, sürdürülebilir hareketlilik açısından kentin lider konumunu güvence altına alan istikrarlı bir politika ve yatırım süreci oluşturdu. Kent, çevreyi en az kirleten toplu taşıma sistemi özelliği taşıyor. Kullanılan 370 aracın üçte ikisi yeni ve araçların yaklaşık yarısı elektrikli.

Cluj-Napoca’da cuma günleri ulaşım ücretsiz. Uygulamaya “Yeşil Cuma” adı verildi. Uygulamanın amacı, toplu taşımayı ön plana çıkarmak, bireysel araç kullanımını ve hava kirliliğini azaltmak. Bu kapsamda “Sağlık Bileti” kampanyası başlatıldı. Kampanyayla vatandaşlara seçenekler sunuluyor. İki dakikada 20 squat yapanlara ücretsiz toplu ulaşım hakkı veriliyor.

PARİS, FRANSA


https://www.themayor.eu/en/a/view/world-s-lowest-energy-per-kilometre-rail-vehicle-unveiled-in-nancy-10667

Kilometre Başına En Düşük Enerjiyi Tüketen Demiryolu Aracı: UrbanLoop

Otomobillerle rekabet etmek için tasarlanan UrbanLoop, prototip elektrikli toplu taşıma sistemi. Sistemin amacı, düşük karbonlu hareketliliği sağlamak. Fransa’nın Nancy kentindeki yetkililer, test edilebilir ilk UrbanLoop prototipini vatandaşlara tanıttı. UrbanLoop, Université de Lorraine tarafından geliştirilen, son teknoloji ürünü, düşük karbonlu bir kentsel hareketlilik çözümüdür. Dahası, UrbanLoop prototipi, dünyadaki kilometre başına en düşük enerjili raylı sistem rekorunu kırmayı başardı.

Üniversite öğrencileri, “Sabit bir madde/enerji miktarı için en uygun mobilite çözümü nedir?” sorusunu yanıtlamak üzere yola çıktı. UrbanLoop kaynaklarına göre tasarımcılar, bireysel elektrikli ulaşımın toplu taşımadan daha verimli olduğunu keşfetti. Bireysel ve elektrikli toplu taşıma seçenekleri sunan UrbanLoop, iki açıdan otomobille rekabet ediyor: Hız ve seyahat süresi. Tasarıma yön veren hedefler, duraklardaki bekleme süresini ortadan kaldırmak ve yolcuları bağlantılı hatları kullanmaya zorlamak.

UrbanLoop Konsepti

Yapay zekâ, UrbanLoop projesinin arkasındaki ana güç olarak kabul ediliyor. Sistemin işletilmesindeki zorluklardan biri, birbirlerine çarpmamaları için münferit kapsülleri koordine etmek. UrbanLoop sistemi, merkezî kontrol algoritmasına sahip değil. Her kapsül, merkezî olmayan bir sistem aracılığıyla birbiriyle iletişim kuruyor, parkurda ilerliyor, parkur boyunca bağımsız hareket edebiliyor, trafik yoğunluğuna ve yolcuların talebine göre hızını ve rotasını belirleyebiliyor. Bu sayede sistem daha esnek hâle geliyor. Bu da toplu taşımanın daha verimli olmasını sağlıyor. Duraklar da ayrı bir hat üzerinde yer aldığı için diğer raylı sistemler açısından sorun teşkil etmiyor. Hava koşullarından korunmak için kapsüllerin kapalı bir ortamda çalışması gerekiyor. Aracın özel bir gazla doldurulması veya vakumlanması gerekmiyor. Bu sayede benzer projelerdeki eksiklikler gideriliyor.

GDANSK, POLONYA

https://www.themayor.eu/en/a/view/first-electric-minibuses-for-disabled-people-arrive-in-gda-sk-8796

Engelliler İçin Elektrikli Minibüsler

Gdansk’ta, otobüs ve tramvay gibi diğer toplu taşıma araçlarını kullanamayan kişilere destek olmak amacıyla ilk kez elektrikli araçlar kullanılacak. Engellilerin ulaşımı için tasarlanan elektrikli minibüsler Gdansk’a ulaştı ve hizmet vermeye başladı.

Sıfır Emisyonlu Toplu Taşıma

Gdansk’taki 78 minibüs, otobüsleri ve tramvayı kullanamayan, sınırlı hareket kabiliyetine sahip olan kişiler için tasarlandı. Uygulamanın hedef kitlesi, 350’si çocuk ve genç olmak üzere 600 kişi. Şu anda sekiz araç hizmet veriyor. Diğer sıfır emisyonlu araçlar da hizmet vermeye başlayacak. Gdansk ZTM yetkilileri, ağustos ayında elektrikli araçların durumunu denetledi. Araçlar hem çocuklar hem yetişkinler hem de engelliler için güvenli hâle getirildi.

Yerel gerekliliklere göre, bir araç en az iki tekerlekli sandalye taşıyabiliyor. Aracın zemininde tekerlekli sandalyeleri sabitlemek için şeritler yer alıyor. Ayrıca tüm koltuklarda koltuk başlıkları ve üç noktalı emniyet kemerleri, minibüsün arkasında da tekerlekli sandalyedeki kişilerin güvenli taşınmasını sağlayan bir asansör veya rampa yer alıyor. Araçların içinde gerektiğinde kullanılmak üzere ayrılan koltuklar ve çocuk koltukları da var. Her araçta GPS vericisinin yanı sıra araç içi video kamera da bulunuyor. Araçların sürücüleri ve engelli kişilerin refakatçileri, minibüse binme ve inme, tekerlekli sandalyenin katlanması ve taşınması sırasında eşlik ettikleri kişiye yardımcı olmakla yükümlü, ilkyardım konusunda da eğitimli olmaları bekleniyor. Özel minibüsler, sıradan bir elektrik prizinden şarj edilebiliyor. Tek şarjla 150 kilometreye kadar seyahat edilebiliyor.

FLORANSA, İTALYA

https://www.themayor.eu/en/a/view/florence-traffic-is-about-to-get-smarter-8084

Akıllı Trafik

Floransa’da iki yeni teknolojik uygulama tanıtıldı. Uygulamalardan biri, tramvaya ve duraklara yapay zekâ sensörlerinin yerleştirilmesi. Diğeri ise, büyük kavşaklardaki trafik ışıklarının akıllı hâle getirilmesi. Her iki yenilik de kentin trafik güvenliğini artırmayı, mobilite teknolojisiyle çevre arasında daha fazla etkileşim sağlamayı hedefliyor.

Floransa’daki trafik ağının dönüştürülmesine yönelik akıllı projelerden biri, teknoloji adaptasyonu alanındaki çeşitli paydaşlardan oluşan, AB tarafından finanse edilen “ELASTIC” tarafından yürütülüyor ve koordine ediliyor. Belediye yetkilileri, kavşaklardaki ihlalleri tespit edebilecek akıllı trafik ışıklarının yerleştirilmesinin onaylandığını bildirdi. Projenin maliyeti 120.000 avro. Proje kapsamında yüksek çözünürlüklü kameralar aracılığıyla araçlar gözlemlenecek, sürücü davranışlarını (kırmızı ışıkta geçme, hatalı dönüş, hız yapma, hatalı şerit değiştirme ve iki şerit arasında seyahat etme vb.) algılayacak yapay zekâ sistemi kullanılacak.


Önerilen Haberler