"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Turizm hizmetlerinde tüketici hakları

  • 17 Temmuz 2023
SODEMSEN Toplu İş Sözleşmesi Avukatı Merve Nur Gök Belediye Gazetesi’ne “Turizm hizmetlerinde tüketici hakları” başlığında yazdı.

Günümüzde turizm amaçlı seyahatlerde konaklama, tur vb. işlemler genellikle internet üzerinden yapılmaktadır. Herhangi bir mağduriyet yaşanmaması için dikkat edilmesi gereken konulara aşağıda değinilecek, seyahat acenteleri, tesisler karşısında tüketici haklarından bahsedilecektir.

Öncelikle sosyal medya, kısa mesaj veya e-posta gibi iletişim kanalları üzerinden gelen teklifin içeriğinde yer alan tesis resimlerinin, kurumsal logoların ve işaretlerin doğruluğu sorgulanmalıdır. Satın alma kararı öncesinde tercih edilen seyahat acentesi veya turizm tesisinin ilgili kamu kurum ve kuruluşları nezdinde kayıtlı olup olmadığı sorgulanmalıdır. Bu kapsamda tüketiciler, seyahat acentelerinin ve turizm tesislerinin belgeli olup olmadığını, turizm tesislerinin kaç yıldızlı olduğunu www.kulturturizm.gov.tr ve www.tursab.org.tr adreslerinden sorgulayabilmektedir.

Özellikle mesafeli imzalanan sözleşmelerde, seyahat acentesinin veya turizm tesisinin internet sitelerinde adres, unvan ve iletişim bilgilerine yer verildiğinin, internet sitelerinin elektronik ticaret bilgi sistemine kayıtlı olduğunun kontrol edilmesi, satın alma işlemi için sosyal medya yerine seyahat acentelerinin internet sitelerinin tercih edilmesi ve ödemelere dikkat edilmesi önem arz etmektedir.

Vatandaşların paket tur sözleşmesini fesih hakkı vardır. Özellikle paket turlarda rezervasyonun başlangıç tarihine uzun bir süre kala yapılması sonucunda tüketiciler önceden planladıkları turlara hayatın normal akışı içinde yaşanan birtakım sorunlar nedeniyle katılamamaktadır. Bu tür durumlarda tüketicilerin paket tur sözleşmesini feshetme hakkı bulunmaktadır. Tüketicinin paket turun başlamasından en az 30 gün önce yazılı veya kalıcı veri saklayıcısıyla bildirmek kaydıyla paket tur sözleşmesini feshetme ve ödenmesi zorunlu vergi gibi yasal yükümlülükler dışındaki paket tur bedelini herhangi bir kesinti yapılmaksızın iade alma hakkı söz konusudur. Fesih bildirimi, paket turun başlamasına 30 günden daha az bir süre kala yapılıyorsa, paket tur sözleşmesinde belirtilmek şartıyla belli tutarda veya oranda kesinti yapılabilmektedir.

Paket tur düzenleyicisi, 1618 sayılı Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu’nun zorunlu sigortayla ilgili hükümleri saklı kalmak üzere sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi nedeniyle tüketicinin uğradığı her türlü zarardan sorumludur. Tüketici, boşa harcanan tatil zamanı için tazminat talep edebilmektedir. Ayrıca muhtelif seyahat acentelerinin tüketicilere sunduğu paket tur veya otel konaklama rezervasyonunun başlamasına belli bir süre kala cezai şart ödemeksizin iptaline imkân tanıyan ihtiyari sigorta uygulamaları da tercih edilebilir.

6502 sayılı kanun kapsamında bireysel tüketici uyuşmazlıklarının çözümünde iki kurum yetkili kılınmıştır: Tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemeleri. Tüketiciler, firmaların uygulamaları nedeniyle mağdur olduğunda kayıplarının tazmin edilmesi amacıyla değeri 2023 yılı için 66.000 TL’nin altındaki uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetine, bu tutarın üzerindeki uyuşmazlıklarda tüketici mahkemesine başvurabilmektedir. Ticaret İl Müdürlüğü bünyesindeki il tüketici hakem heyetleri il sınırlarında, kaymakamlık bünyesindeki ilçe tüketici hakem heyetleri ilçe sınırlarında yetkilidir. Tüketici hakem heyeti kurulmayan ilçelerdeki başvurular o ilçenin kaymakamlığına yapılabilmektedir. Mahkeme/dava yoluna gidilmesi hâlinde 6502 sayılı kanunun yetkiye dair 73/5 maddesine göre davalar tüketicinin ikametgâhının bulunduğu yerdeki mahkemede açılabilecektir.


Önerilen Haberler