"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Eğitim Politikalarından Dünya Ülkelerinden Örnekler -2

  • 31 Ekim 2024
Eğitim politikalarından dünya ülkelerinden örnekleri derledik.

ZÜRİH, İSVİÇRE

https://www.coe.int/fi/web/interculturalcities/-/making-inclusive-education-real?p_l_back_url=%2Ffi%2Fweb%2Finterculturalcities%2Fgood-practice%3Fdelta%3D20%26start%3D11

Zürih Belediyesi’ne bağlı ilkokullarda farklı etnik kökenlerden öğrenciler bulunuyor. Okullar, farklı etnik kökenlerden gelen çocukların adaptasyonu için çaba gösteriyor. Yabancı öğrenci bulunduran okullar, “QUIMS” programına alınıyor. Program kapsamında ailelerin katılımına önem veriliyor. Zürih’teki iki okuldan biri, “QUIMS” programına dahil oluyor, bu okullarda kültürlerarası projeler yürütülüyor.

Zürih Belediyesi hem öğretmenlere hem de öğrencilere destek oluyor. Göçmen öğrenciler dil desteğine ihtiyaç duyuyor. Öğrencilerin kültürel yapıya ve sosyal hayata alışması için öğretmenler ve ebeveynler iletişim kuruyor. Belediye, ebeveynler ve öğrencilerle doğru iletişim kurmak için gerekli durumlarda tercüman ayarlıyor. Kültürlerarası anlayışı geliştirmek amacıyla öğrencilere zorunlu olarak “kültür dersi” veriliyor. Zürih Belediyesi, okullardaki kültürel çeşitliliği artırmayı hedefliyor. Zürih’te, kentin yedi farklı bölgesinde okullar yer alıyor. Bölge okul komisyonları, öğrencilerin yaşadığı yerlere göre düzenleme yapıyor. Okul bölgeleri arasında etnik ve kültürel farklar var, ancak bu farklılaşmanın temeli gettolaşmaya veya ayrımcılığa dayanmıyor. 

ATİNA, YUNANİSTAN

https://innovationinpolitics.eu/showroom/project/open-schools-athens/


Atina Belediyesi, 2015 yılında “Açık Okul Programı” başlattı. Programa göre okul binaları, öğleden sonra ve hafta sonu yurttaşlar tarafından kullanılabiliyor. Programı, sivil toplum kuruluşları ve belediye planlıyor. Düzenlenen etkinlikler için katılımcılardan ücret alınmıyor. Program sayesinde sivil toplum kuruluşlarının desteğiyle yeni mahalle merkezleri oluşturuluyor, açık okullarda bakım çalışmaları yapılıyor ve okul binaları iyileştiriliyor. Okul alanları, ücretsiz organizasyon ve buluşma noktalarına dönüştürülüyor. Kentteki kurumlar, okullarda etkinlikler düzenliyor. Bu sayede hem kurumlar güçleniyor hem kent gelişiyor hem de kentin kültürel dokusu zenginleşiyor. Proje dahilinde üç yılda 550 farklı alt projeye 36.000 kişi katıldı.

HOLLANDA

https://www.c40reinventingcities.org/en/press/schools-reinventing-netherland-1965.html


Microsoft, Minecraft ve C40 üyesi kentlerin belediyeleri işbirliğiyle hayata geçirilen proje kapsamında öğrencilerin, kentleri yeniden tasarlaması destekleniyor, bu doğrultuda yarışma düzenleniyor. Proje dahilinde henüz eğitim sürecindeki öğrencilerin eğitilmesi önem taşıyor. Projenin amacı, çocukları çevre düzenlemesine dahil etmek, eğitime çevreci bir perspektif kazandırmak ve sürdürülebilir yaklaşımı benimsetmek. Projeyle öğrencilerin daha aktif, bilinçli ve yaratıcı olması amaçlanıyor. 

Schools Reinventing Nederland (Öğrenciler Hollanda’yı Yeniden İnşa Ediyor), gençlere iklim eylemi ve kent gelişimi hakkında bilgi alabilecekleri somut bir araç sunuyor, alınacak kararlara gençler dahil ediliyor. Proje kapsamında öğrenciler, yaşadıkları bölgede iklim krizine çözüm bulmaya çalışıyor. Her kent, yenilemek istediği bir alan seçiyor. Bölgedeki okullar, seçilen alanın değerlendirilmesi için proje hazırlıyor. Öğrenciler de seçilen alanları daha verimli ve yaşanabilir hâle getirmek için projeler üretiyor. Öğrenciler, projelerini hayata geçirmek için Minecraft’ın eğitim programını kullanıyor, bu sayede geliştirdikleri fikirleri dijital ortamda inceleme fırsatı buluyor. Yarışmayı kazanan öğrencilerin projeleri bölge belediyeleriyle paylaşılıyor.

İSPANYA

http://www.eun.org/news/detail?articleId=9704218


İspanya, eğitimde dijitalleşme için “İspanya 2026” projesini başlattı. Proje, okullara ve okul topluluğu üyelerine yönelik birkaç temel eylemi içeriyor. Bu eylemlerden biri, eğitimde dijital yeterliliğin geliştirilmesi. Projenin bu bölümünde öğrencilerin dijital yeterliliği geliştiriliyor. Öğretmenlerin de aynı eğitimi alması ve yeterli bilgi seviyesine ulaşması önem taşıyor. Aynı zamanda okulların dijitalleşme sürecinde yeterli olması için gerekli yatırımlar yapılıyor. Proje, eğitim-öğretim için dijital araçların kullanımını yaygınlaştırmayı hedefliyor. İspanya, öğrencilerin dijital ekipmana ulaşmasına önem veriyor. 

Hükümet, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak ve dijital açığı kapatmak amacıyla 300.000’den fazla taşınabilir cihaz satın aldı, 240.000’den fazla sınıfa etkileşimli dijital sistemler kuruldu ve hasarlı sistemler onarıldı. İlk defa ekipman alan okullarda öğretmenlere ekipman kullanımı eğitimi verildi. Bu desteğin toplam maliyeti 996 milyon avro olarak açıklandı. Dijital ortama geçişten sonra dijital formatta bilgi kaynaklarının oluşturulması amaçlanıyor. Bu kapsamda kurulan dijital sistemin bilgiye erişimi kolaylaştırması hedefleniyor. Bu kapsamda öğrencilerin ve öğretmenlerin kullanabileceği çevrimiçi eğitim kaynakları oluşturuluyor. İspanya’nın yeni dönem hedefleri arasında dijital okuryazarlık eğitimi yer alıyor.

MEKSİKO, MEKSİKA

https://apolitical.co/solution-articles/en/the-pillar-of-mexico-citys-transformation


Meksiko, yakın zamanda Meksika genelinde uygulanması planlanan bir eğitim programı hazırladı. Programın amacı, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak. Program, kentteki tüm çocuklara ve gençlere 12 yıllık ücretsiz ve kapsayıcı bir eğitim sunacak. 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde Meksiko’da 1.4 milyon öğrenciden 1.2 milyonu devlet okullarına kayıtlıydı. Eğitim hizmeti için birçok program eşzamanlı yürütülüyor. Bu programlar arasında burs projeleri, okul tesislerinin iyileştirilmesi, üniforma ve okul malzemelerinin tedariki, çocuklar ve okul personeli için kaza sigortası, yemekhane servisi, ücretsiz WiFi yer alıyor. İhtiyaç duyan öğrencilere fiziksel ve psikolojik sağlık desteği veriliyor. Ayrım gözetmeksizin her öğrenciye eşit hizmet sunuluyor. Maddi imkânı yetersiz ailelerin çocukları için burs programları da devam ediyor. Meksiko Belediyesi yetkililerine göre, Meksiko’daki yaşam koşulları öğrencilerin okul başarısını doğrudan etkiliyor. Uygulamaların bir kısmı kentin anayasasına eklenerek kalıcı hâle getirildi.

İZLANDA

https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/iceland/early-childhood-education-and-care


İzlanda’da okul öncesi eğitim (ECEC), eğitim ve bakımı birleştiren bir yaklaşıma dayanıyor. Altı yaşına kadar her çocuk, Eğitim ve Çocuk Bakanlığı’nın sorumluluğu altındaki ECEC merkezlerine gidebiliyor. Zorunlu olmasa da ECEC, ilk eğitim seviyesi olarak tanımlanıyor. Çocuklar, 1.5-6 yaş arasında ECEC’de eğitim alıyor. ECEC eğitimleri hem belediyelerin hem de devletin desteğiyle veriliyor. Sistem kapsamında 0-2 yaş arasındaki çocuklara ev tabanlı eğitim hizmeti de sunuluyor. Bu sayede çocukların zihinsel ve fiziksel gelişimi sürekli gözlemlenebiliyor. Programın amacı, çocukların sosyal bir ortamda izole olmadan büyümesi. Sistem, çocukların özgüvenini geliştiriyor. Böylece kendini daha iyi ifade eden ve ne istediğini bilen bireyler yetişiyor.

VİYANA, AVUSTURYA

https://www.eib.org/en/press/all/2021-278-austria-eib-supports-new-green-education-campus-in-vienna


Avusturya’nın başkenti Viyana’da nüfus artışı sebebiyle okul ihtiyacı da artıyor. Viyana Belediyesi ve Avrupa Yatırım Bankası (EIB) işbirliğiyle 1.730 öğrenci kapasiteli “Yeşil Eğitim” kampüsleri inşa ediliyor. Bu kampüsler sayesinde iklim krizinin önüne geçmek için adımlar atılacak, çevreci ve sürdürülebilir okul binaları yapılacak. Yeni okul binalarının enerji performansının oldukça yüksek olması planlanıyor. Viyana Belediyesi hem okulların ihtiyacını karşılayacak hem de sisteme sürdürülebilir ve çevreci bir perspektif kazandıracak. Sürdürülebilirlik Farkındalığı Belgesi’ne layık gösterilen okul planlaması, eğitim sistemine katkıda bulunmayı hedefliyor. Sürdürülebilirlik Farkındalığı Belgesi, Avrupa Birliği’nin sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sağlayan çevre projelerine ve sosyal projelere veriliyor. Eğitim kampüslerinin mimarisi ve eğitim-öğretim konsepti, yenilikçi öğrenme biçimlerine olanak tanıyacak şekilde hazırlandı. Kampüste, kreş, anaokulu, ilkokul, ortaokul ve özel gereksinimli çocuklar için hazırlanan eğitim kurumları yer alıyor. Projeye göre Viyana’nın sürdürülebilir büyüme gücünün temelinde çevreci bir eğitim yatıyor.

NORVEÇ

https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/norway/early-childhood-and-school-education-funding


Norveç’te anaokulu, ilkokul ve ortaokullar belediyeler tarafından finanse ediliyor. Belediyeler için ana gelir kaynakları, yerel vergiler, hibeler ve harçlardır. Yerel yönetimlerin bütçeleri, Yerel Yönetim ve Modernizasyon Bakanlığı tarafından yönetiliyor. Norveç’teki il ve ilçe belediyeleri arasında hem gelir hem de harcama düzeyi açısından farklılıklar bulunuyor. Belediyelerin ortak amacı, tüm yurttaşlara eşit kamu hizmeti sunmak. Bu amaç doğrultusunda belediyeler arasında gelirin dağıtımı yapılıyor. Belediyeler, liseye kadar öğrencilerin eğitim sürecinden sorumlu olduğu için, her öğrenciye eşit şartlarda eğitim sunmak önem taşıyor. Eşit eğitimin yanı sıra eğitim ekipmanı, ders materyalleri ve dengeli beslenme gibi konulardan da belediyeler sorumludur. Bu nedenle belediyelerin geliri eğitim odağında, öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde dağıtılıyor.

Belediyeler, ihtiyaç sahibi yurttaşlar için hükümetten hibe alıyor. Hibe tutarı, belediyelerin hizmet verdiği nüfusa göre hesaplanıyor. Gelir dağıtımından sonra harcama eşitleme mekanizması devreye giriyor. Bu mekanizmanın amacı, nüfusun özelliklerini analiz ederek talep gören eğitim faaliyetlerini artırmak. Böylece bölgede yaşayanların tercih etmediği hizmetler azaltılıyor ve ihtiyaç duyulan alanlara odaklanılarak eğitimde gelişim sağlanıyor.

AVUSTRALYA

https://www.education.gov.au/closing-the-gap/closing-gap-school-education/citycountry-partnerships-program

Avustralya, ülke genelindeki eğitim açığını kapatmak için bir hibe programı hazırladı. Program, ileri seviyede eğitim sunan okullar ve uzaktan eğitim veren Aborjin okulları arasında bağlantı kurmayı amaçlıyor. Avustralya, 2026 yılına kadar bu programa toplam 24.6 milyon dolar yatırım yapmayı planlıyor. Program tamamlandığında öğrencilerin başarı oranının yükseltilmesi hedefleniyor. Ortaklıkların belirlenmesi, kapsayıcı ve etkili eğitim projelerinin hazırlanması için işbirlikleri yapılıyor. Avustralya’daki belediyeler, eğitim kurumlarının güçlenmesini destekleyen departmanlar kurdu. Hayırseverlerin açtığı fonlar da sürece yardımcı oluyor. Böylece ihtiyaçlar daha kolay gideriliyor. Program sayesinde öğrencilerin derse katılımının ve başarısının artması hedefleniyor. Okul ortaklığı modelinin yaygınlaştırılması amaçlanıyor. Ortaklık modeli, yerel yönetimlerin okullarla ortaklaşa çalışmasını sağlayacak. Yerel yönetimler, ayrım gözetmeksizin Avustralya’da eğitim gören her öğrencinin başarısını ön planda tutuyor.

PRAG, ÇEKYA

https://www.gac.cz/en/our-activities/current-projects

Olešská İlkokulu, yabancı öğrencilerin çoğunlukta olduğu karma ilkokullar arasında yer alıyor. Olešská İlkokulu’nda genellikle Çekçe ve Latin bilmeyen öğrenciler de öğrenim görebiliyor. Bölgedeki dili bilmemek, öğrencilerin diğer derslerdeki başarısını da etkiliyor. Yabancı öğrencilerin öğretmenleriyle, okul arkadaşlarıyla iletişim kurmakta zorlanması üzerine Prag Belediyesi harekete geçti. Yapılan araştırmalar sonucunda bölge dilini öğrenmek ve alışma süreci arasında doğru orantı tespit edildi. Göçmenlerin entegrasyon sürecinde Çek dili ve kültürüyle temas kuran çocuklar önemli rol oynuyor. Çocuklar, alışma sürecindeki deneyimlerini ailelerine aktarıyor. Çek dili hakkında çok az bilgiye sahip olan yabancı çocukların ortak sınıflarda okula devam etmesi, bazı Çek öğrencilerin velilerine göre ortak sınıf çalışmalarını zorlaştırıyor. 

Prag Belediyesi ve Olešská İlkokulu, ilkokula başlayacak, Çekçe bilen çocukların yabancı çocuklarla tanışmasını sağlıyor, her öğrenciyle özel olarak ilgileniyor. Okul müdürü ve Prag Belediye Başkanı, yabancı çocukların Çek dili hakkında temel bilgiye ulaşmasını sağlamak için bir proje geliştirdi. Projeyle, ilkokulda temel Çek dili öğrenen yabancı öğrencilere ileri eğitim verilmesi ve eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması amaçlanıyor. Öğrencilerin devlet okulu eğitim sürecine dahil edilmesi ve eğitimlerinin tamamlanması planlanıyor. Belediye, yabancı öğrencilerin yalnız kalmaması için projeler üretmeye devam ediyor.

ROMANYA

https://www.themayor.eu/en/a/view/romania-to-introduce-detention-in-schools-12693

Romanya, yeni eğitim-öğretim döneminin başında bazı yenilikleri hayata geçirdi. Romanya’daki okullarda “Ceza Odaları” programı başlatıldı. Programa göre her okul, dersin düzenini bozan öğrenciler için ayrı bir alan ve prosedür hazırlayacak. Her okul, ceza odaları hazırlayacak ve uygunsuz davranışlarda bulunan öğrenciler bu odalarda zaman geçirecek. Ceza odalarında geçirilen zaman zarfında öğrencilerin belli sorumlulukları olacak. Program, Amerika başta olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde uygulanıyor. Ancak Avrupa genelinde örneği bulunmuyor.

Romanya Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği kurallara göre öğretmenler, ders esnasında dersi bozan öğrenciyi ceza odalarına gönderebilecek. Cezalı öğrenci, ceza odasında bir öğretmenin veya yardımcı personelin gözetiminde olacak. Öğrencinin ceza aldığı velisine de bildirilecek. Öğretmenler ceza kararını verirken, ceza süresince öğrencinin yapacağı ödevleri ve çalışmaları belirliyor. Romanya Eğitim Bakanlığı, ceza alan öğrencilerin devamsız sayılmayacağını açıkladı.


Önerilen Haberler