YÜKLENİYOR
Başkan Ayşe Ünlüce, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım politikalarını CHP Belediye Gazetesi’ne anlattı:
Ulaşım politikamız, Eskişehir “Ulaşım Ana Planı”na dayanıyor. Bu planla başlayan yaya ve elektrikli toplu ulaşım öncelikli ulaşım vizyonunu 2019 yılında “Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik İlkeleri”ne uygun olarak Türkiye’nin ilk “Ulaşım Ana Planı” ve 2035 yılı hedefli “Eskişehir Ulaşım Ana Planı Revizyonu” ile pekiştirdik. 2004 yılında hayata geçirdiğimiz yeşil ulaşım hafif raylı sistemler projesi EsTram ile halihazırda 55 kilometrelik tramvay yolu ağına ve 47 adet tramvaya sahibiz.
2014 yılında “Trafik Kontrol Merkezi” kurduk. Adaptif sinyalize kavşak uygulamasıyla trafik akışını optimize ediyoruz, trafik sıkışıklığını azaltmak için kavşaklardaki trafik ışıklarını dinamik ve gerçek zamanlı düzenliyoruz. Kentimizin ulaşım altyapısını sürdürülebilir ve yenilikçi bir çerçevede geliştiriyoruz. Toplu taşıma sisteminin omurgasını oluşturan tekerlekli ve raylı sistemler, kent genelinde geniş bir hizmet ağı sunuyor. Ulaşımda geceyi sabaha bağladık. Toplu taşımada otobüsleri 24 saat, tramvay seferlerini gece saat 03:00’e kadar hizmet verecek şekilde düzenledik. Özellikle eğitim dönemlerinde hafta içi günlük ortalama yolcu sayısı 250.000-260.000’e ulaşıyor.
Toplu taşımada otobüs filomuzu güçlendirdik. 2023 yılında 68 yeni otobüs alarak ulaşım ağımıza dahil ettik. Filomuzdaki araçların yaş ortalamasını 2025 yılına kadar 5,8’e düşürmeyi hedefliyoruz. 2024-2029 hizmet dönemindeki hedeflerimiz doğrultusunda 2025 yılında araç filomuza katılacak 20 elektrikli otobüs ve özel şarj istasyonlarıyla karbon ayak izimizi azaltacağız.
Hidrojen yakıt hücreli otobüslere ve altyapıya dair proje, fizibilite çalışmalarımız devam ediyor. Mevcut tramvay altyapısını güçlendirerek 15 adet tramvay alımı ve Eskişehir Teknik Üniversitesi’ne kadar tramvay hattının uzatılması için fizibilite çalışmasını sürdürüyoruz. Ayrıca yüksek kapasiteli 24 metre ve üzeri yeni nesil tekerlekli toplu taşıma araçlarının da fizibilitesini bitirdik ve uygun hatları seçtik. Vatandaşları toplu taşımaya teşvik ederek EsTram mobil uygulamasıyla kart başvurusu, vize yenileme ve bakiye yükleme, sanal Eskart, QR bilet, kredi kartıyla ödeme gibi dijital seçenekleri sisteme ekledik. Vatandaşların duraklardan geçen araçları ve varış sürelerini anlık takip edebileceği karekodları da önümüzdeki süreçte uygulayacağız. “Bas Geç” abonman kart uygulamasıyla öğrencilere aylık 250 TL’ye sınırsız ulaşım hakkı tanıdık.
Eskişehir’de yayalaştırma projelerine devam ederken, bir yandan da araç trafiğinin azaltılmasını ve sürdürülebilir hareketliliği destekliyoruz. Bu kapsamda yaklaşık 72,5 km uzunluğunda bisiklet yolu ve üstü kapalı 26 noktada bisiklet park istasyonuna ilişkin “Eskişehir Bisiklet Yolları ve Bisiklet Park İstasyonları” projesini hazırladık. Söz konusu proje üç etap hâlinde uygulanacak. İlk etapta 23 kilometre uzunluğunda bisiklet yolu ve 10 noktada bisiklet park istasyonunu barındıran “1.Etap Bisiklet Yolları ve Bisiklet Park İstasyonları” için ihale sürecini tamamladık. Araç trafiğini azaltmak amacıyla 10 farklı noktada “Park Et- Devam Et Otopark Alanları” projesi için çalışmalara başladık.
Bu projelerimizin öncüsü, ülkemizin ilk “Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planları” arasında yer alan “Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planı Önlem Paketleri” oldu. Söz konusu plan kapsamında 2035 yılına kadar kentimizde sürdürülebilir hareketliliği destekleyen 20 adet proje paketi hazırlandı. Sürdürülebilir hareketlilik modlarından toplu taşımayı, yaya ulaşımını, mikromobilite ve sürdürülebilirlik boyutlarını (çevre, ekonomi ve sosyal konular) odağına alan altı alternatif senaryo geliştirdik. İklim değişikliği, sürdürülebilir kalkınma ve erişilebilirlik ilkelerine duyarlı anlayışımızla Eskişehir’i ulaşımda geleceğe hazırlıyoruz. Ulaşılabilir, mutlu bir kent için çözümler üreterek, kentimizin her noktasına güvenli, konforlu ve çevreye duyarlı ulaşım seçenekleri sunmaya devam edeceğiz.