YÜKLENİYOR
Başkan Cemil Tugay, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım politikalarını CHP Belediye Gazetesi’ne anlattı:
Belediyemizin ulaşım politikalarını belirleyecek temel argümanları oluşturuyoruz. Bunlardan ilki, 2030 yılını hedef alan mevcut “Ulaşım Ana Planı”nı yenileyerek 2040 vizyonlu yeni bir ana plan çalışması yapmak. Bu plan, tüm ulaşım yatırımlarımızı temellendireceğimiz bir belge niteliğinde olacağı için titiz bir çalışma yürütüyoruz. Diğer bir ana belge ise 2025 yılının başında elde edeceğimiz “Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı” olacak. “Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı” kapsamında İzmir modeli sayesinde yayalaştırma, bisiklet yolu ağını geliştirme ve sürdürülebilir toplu ulaşım projeleri gibi pek çok proje üretilebilecek. Bilimsel temele dayalı olarak yapılandıracağımız ulaşım politikalarının ve yatırımların garantisini bu temel belgeler oluşturacak. Karbon ayak izimizi kontrol eden, sürdürülebilir bir gelecek sunan, yaşanabilir bir kent olma hayalimizi gerçekleştiren çalışmalar yapma kararlılığındayız.
Kamu kaynaklarının ekonomik ve akılcı kullanımı, ekolojik sürdürülebilirlik gibi temel hedefler bizi adaptif ve akıllı ulaşım sistemleri üzerine yoğun bir çalışmaya sevk ediyor. Akıllı ve adaptif kavşak sayılarını yükseltme gayretimizin yanı sıra otobüslerin akıllı duraklarını da yaygın hâle getiriyoruz. Hizmete sunduğumuz “Filo Takip Sistemi” yalnızca otobüsler ve duraklar arasındaki iletişimi değil, filomuzdaki tüm araçların anlık hareketlerini kontrol ediyor ve aykırılıkları anında merkeze bildiriyor. Toplu ulaşım hizmetlerinde bu sistemi, minibüslerde, taksilerde ve servis araçlarında da yaygınlaştırmayı, merkezden denetlenebilen, sürücü, yolcu ve trafik güvenliğini artıran, yolculuk kalitesini yükselten bir sistem üzerinde çalışıyoruz. Bu çalışmaları yaparken belediyemizin çatısı altındaki kurum ve kuruluşlardan, öz kaynaklarımızdan yararlanıyoruz.
Yatırım programımızda çok sayıda yeni kavşak ve yol çalışması bulunuyor. Bu çalışmalar, yeni bağlantılar, yeni ihtiyaçlara göre şekillendirilecek ya da yapıları daha dirençli inşa edilecek kavşak yenileme projeleri olarak özetlenebilir. Kent merkezindeki trafiğin özellikle yoğun saatlerde daha rahat akmasını sağlayacak projeler üretiyoruz.
Deniz ulaşımında hizmetlerimizi çeşitlendirmek için girişimlerimiz devam ediyor. Bazı iskeleleri yenileyeceğiz. Hedefimiz, deniz ulaşımının %2,5’larda olan toplam binişlerdeki payını artırmak. Kentimizi doğu-batı doğrultusunda bağlayan metro ve kuzey-güney doğrultusunda bağlayan banliyö (İZBAN) dışında Körfez’in iki yakasında bunları destekleyen tramvay hatları ve Buca metrosuyla raylı sistem ağını her geçen gün genişletiyoruz. Lastik tekerlekli trambüs/troleybüs uygulaması için çalışmalarımız devam ediyor. Elektrikli otobüsler, elektrikli vapurlar gibi ulaşım araçlarıyla toplu ulaşımı destekleyen ve yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılan seçenekler üzerinde duruyoruz. Bisikletli ulaşımı desteklemek için deniz ulaşımına bisikletleriyle gelen vatandaşlara beş kuruşluk yolculuk ücreti uyguluyoruz.
Kent içindeki trafiğinin daha güvenli olması için yaklaşık 15 hız koridorunda uygulanacak “Elektronik Denetleme Sistemi”ni yakında hizmete sunacağız. Önemli arterlerde kurulacak hız ölçen sistemlerle gerek hız limitlerinin denetimi gerekse kırmızı ışık ihlallerinin minimize edilmesi mümkün olacak. İzmir’de toplu ulaşım hizmetlerinde, vapur, tren, otobüs fark etmeksizin, vatandaşlar ilk biniş ücretini ödedikten sonra ilk 90 dakikada diğer tüm binişlerini ücretsiz yapıyor. Ulaşım modlarının entegrasyonunda, bir moddan diğerine geçilmesi sırasındaki süreyi ve toplam yolculuk süresini en aza indirecek uygulamalarda, yolcuyu temel alan bir bakışla güzergâhları, sefer saatlerini belirlemek ve düzenlemek için yapay zekâ yazılımlarından, algoritmalardan daha fazla yararlanacağız.