"Benim iki büyük eserim var; biri Türkiye Cumhuriyet'i diğeri Cumhuriyet Halk Partisi."

Ulaşım politikalarında dünya ülkelerinden örnekleri

  • 29 Kasım 2024
Ulaşım politikalarından dünya ülkelerinden örnekleri derledik.

LONDRA, İNGİLTERE

https://tfl.gov.uk/info-for/media/press-releases/2015/february/mayor-announces-santander-as-new-cycle-hire-sponsor

Santander Cycles (önceki adıyla Barclays Cycle Hire), Londra’da (Birleşik Krallık) faaliyet gösteren halka açık bir bisiklet kiralama programıdır. Projenin hayata geçirildiği dönemde Londra Belediye Başkanı olan Boris Johnson’a atıfla, bu bisikletler halk arasında “Boris Bikes” olarak da biliniyor.

Programın işletilmesi başlangıçta Londra Belediyesi ve Transport for London (TfL) tarafından Serco’ya ihale edildi. Bisikletler ve yerleştirme istasyonları 8D Technologies tarafından sağlanıyor. Program, sponsorluk desteğiyle belediye tarafından yürütülüyor.

Proje, aslında bir önceki Londra Belediye Başkanı Ken Livingstone tarafından üretildi. Londra Belediye Başkanı Boris Johnson, projeyi hayata geçiren ve konsepti duyuran Ken Livingstone’un projesini tamamladı. Livingstone, uygulamadan ilk defa bahsederken, projenin Londra’da bisiklet ve yürüyüş alanındaki dönüşümü temsil edeceğini ifade etti. Johnson da bu dönüşüme katılarak, bu bisikletlerin Londra’da taksi ve otobüsler kadar yaygınlaşmasını umduğunu söyledi.

Yürütülen bir araştırma, bu programı kullanan bisikletlilerin sürüş başına yaralanma ihtimalinin Londra genelindeki bisikletlilere kıyasla üç kat daha az olduğunu gösteriyor. Belediye yetkilileri, bu durumun araç sürücülerinin belediyeye ait bu bisikletleri kullanan kişilere diğer bisikletlilere kıyasla daha fazla yol vermesinden kaynaklandığını ifade ediyor. Ayrıca kiralık bisiklet kullanıcılarının yolculukları çok daha kısa sürüyor. 

Yapılan bir müşteri araştırmasında, “Santander Cycles” üyelerinin %49’u, bu programın Londra’da bisiklet kullanımını teşvik ettiğini belirtiyor. Bisikletle bugüne kadar 136 milyondan fazla yolculuk yapıldı ve tek bir günde bisiklet kiralama rekoru 73.000’dir. Ekim 2022’de TfL ve Londra Belediyesi işbirliğiyle Londra’da ilk olan yeni e-bisikletler programa dahil edildi.

NEW YORK, ABD

https://www.nyc.gov/html/brt/html/about/sbs-features.shtml

Select Bus Service (Seçili Otobüs Hizmeti)

New York Belediyesi, toplu taşımada yenilikçi çözümler sunarak şehiriçi ulaşımı hızlandırmak, güvenilirliği artırmak ve yolcu deneyimini iyileştirmek amacıyla “Seçili Otobüs Hizmeti” modelini hayata geçirdi. Bu model, diğer belediyelere örnek teşkil eden kapsamlı bir sistemdir ve topluluk ihtiyaçlarına uygun, etkin çözümler sunmaktadır. New York Belediyesi’nin bu projede başarılı olmasının temel unsurları:

Görünür ve Etkili Otobüs Şeritleri: Belediye, otobüs şeritlerini koyu kırmızı boya ve “SADECE OTOBÜS” yazılı işaretlerle belirginleştirerek, şeritlerin ihlal edilmesini büyük ölçüde azalttı. Bu düzenleme, otobüslerin kesintisiz ilerlemesini sağlarken, trafik akışını da düzenliyor.

Çeşitli Şerit Düzenlemeleri: Belediye, kaldırımla bitişik şeritler ve kaldırımdan bir şerit uzaklıkta yer alan düzenlemelerle otobüslerin yanı sıra acil durum araçlarının ve sağa dönen trafiğin hareketliliğini sağladı.

Teknoloji Destekli Denetim: New York Belediyesi, otobüs şeridi kurallarını uygulamak için belirli koridorlarda kamera sistemleri kurdu. Bu kameralar, kuralları ihlal eden sürücüleri tespit ediyor, ihlaller ise belediyenin maliye dairesi tarafından değerlendirilerek sonuçlandırılıyor.

Hızlı Ücret Toplama Sistemleri: “Seçili Otobüs Hizmeti” duraklarına yerleştirilen bilet makineleri sayesinde yolcular ücretlerini otobüse binmeden önce ödüyor ve herhangi bir kapıdan hızlıca otobüse binebiliyor. Bu uygulama, duraklardaki bekleme sürelerini önemli ölçüde azalttı.

Modern ve Genişletilmiş Duraklar: Belediye, yolcu konforunu artırmak için duraklarda kaldırım genişletme çalışmaları yaptı ve bekleme alanlarına otobüs barınakları, oturma alanları ve yeşil düzenlemeler ekledi. Bu düzenlemeler, otobüslerin duraklara sorunsuz erişmesini ve yolcuların otobüslere hızlı bir şekilde inip binmesini sağlıyor.

Akıllı Trafik Sinyalleri: New York Belediyesi, GPS teknolojisiyle otobüslerin kavşaklardan durmaksızın geçmesini sağlayan akıllı trafik ışıklarını devreye aldı. Bu sistem, yalnızca toplu taşımayı değil, genel trafik akışını da iyileştiriyor.

Gerçek Zamanlı Bilgilendirme: Yolcular, bir sonraki otobüsün varış süresini duraklardaki tabelalardan veya çevrimiçi platformlardan takip edebiliyor. Bu uygulama, seyahat planlamasında büyük kolaylık sağlıyor.

KOPENHAG, DANİMARKA

https://cyclingsolutions.info/member/cycle-superhighways/

Bisiklet Otoyolları

Danimarka’da oluşturulan “Bisiklet Otoyolları”, günlük 5-30 kilometre arası bisikletle yolculuk yapan bireyler için güvenli, kesintisiz ve daha az duraklamalı bir deneyim sunmayı hedefleyen bir ağdır. Bu otoyollar, bisiklet kullanıcılarının ihtiyaçlarını en üst düzeyde önceliklendiren bir ulaşım çözümüdür. Proje, daha fazla insanı bisikletle işe, okula ya da diğer destinasyonlara gitmeye teşvik etmeyi amaçlıyor.

Bisiklet, trafik yoğunluğunu azaltan, sıfır karbon emisyonuna sahip ve günlük yaşamın bir parçası olarak zaman kazandıran etkili bir ulaşım biçimidir. Bu bisiklet ağı, şehirlerde trafik sıkışıklığını azaltmak, belediyelerde harcamaları düşürmek, daha temiz hava sağlamak ve çevresel faydalar yaratmak gibi birçok avantaj sunuyor.

Belediyeler Arasında İşbirliği

Bisiklet, bireylere ve topluma büyük fayda sağlıyor. Bu faydanın sürdürülebilir olması için bisiklet yollarının öncelikli bir ulaşım alternatifi olarak desteklenmesi gerekiyor. Danimarka’da bisiklet otoyolları, Kopenhag’daki 30 belediyenin işbirliği sayesinde oluşturuldu. Bu işbirliği, bisiklet kullanıcılarına daha iyi koşullar sağlayarak, daha fazla sayıda insanı bisiklet kullanımına teşvik ediyor.

Projenin nerede ve nasıl uygulanacağını belirlemek için belediyeler, bisiklet otoyollarının kalitesini ve kriterlerini tanımlayan bir strateji üzerinde uzlaştı. “Bisiklet Otoyolları Ofisi”, belediyelerle Kopenhag arasında koordinasyonu sağlayarak bu süreci kolaylaştırıyor. Her belediye, rotaların planlanması, inşası ve finansmanından sorumludur. Bununla birlikte mevcut rotaların çoğu devlet tarafından ortak şekilde finanse edildi.

Bisiklet Otoyolları

Bisiklet otoyolları hem fiziksel özellikleri hem de konumlarıyla biliniyor. Bu otoyollar, iş, eğitim ve konut alanlarını toplu taşıma noktalarına bağlayarak, bisikletle yapılan yolculukların toplu taşımaya kolayca entegre edilmesini sağlıyor. Rotalar, yol işaretleri ve asfalttaki turuncu “C” işaretleri ile belirginleştirildi, böylece kullanıcıların yolları kolayca bulması sağlandı. Değerlendirmeler, bir rotanın bisiklet otoyoluna dönüştürülmesinin bisiklet kullanıcı sayısını ortalama %68 oranında artırdığını gösteriyor. Yapılan sosyo-ekonomik bir analiz, bu projeye yapılan yatırımların önemli ekonomik faydalar sağladığını ortaya koydu. 

BERLİN, ALMANYA

https://www.vbb.de/en/the-vbb/about-us/

Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB): Şehir ve Kırsal Entegre Toplu Taşıma

Berlin ve Brandenburg’un modern toplu taşıma sistemi, şehirleri ve kırsal bölgeleri etkili bir şekilde birleştirmeye yönelik çalışmalarıyla dikkat çekiyor. Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB), bu entegrasyonu sağlayarak hem büyükşehirlerde yaşayanların hem de kırsal bölgelerdeki toplulukların ulaşım ihtiyaçlarını karşılayan örnek bir model sunuyor. VBB’nin ortak ücretlendirme sistemi sayesinde aylık bilet kullanan yolcular, şehir ve kırsal arasında sınırsız yolculuk yapma imkânına sahip oluyor. Bu uygulama, ulaşımı daha uygun maliyetli ve erişilebilir hâle getiriyor, toplu taşımayı bireyler için cazip bir seçenek olarak öne çıkarıyor. Berlin Belediyesi’nin 1990’daki Alman Birleşme Anlaşması’ndan ilham alarak kurduğu VBB’nin temel amacı, Berlin’i Brandenburg ile yeniden birleştirmek ve yüksek kaliteli bir toplu taşıma sistemi oluşturmaktır.

VBB’nin ana görevleri, yaklaşık 40 toplu taşıma şirketinin hizmetlerini koordine etmek, bu hizmetler arasında daha iyi bağlantılar sağlamak, ortak bir ücret sistemi oluşturmak ve toplu taşıma hizmetlerinin kalitesini artırarak kontrol etmektir. Ayrıca VBB, toplu taşıma yetkililerine planlama, ihale süreçleri ve bölgesel demiryolu hizmetlerinin yönetiminde destek veriyor. Berlin gibi metropol bölgelerin karmaşık taleplerini karşılamak ve Brandenburg kırsal topluluklarının ihtiyaçlarına uygun çözümler sunmak, VBB’nin temel önceliklerindendir. Bu doğrultuda VBB hem şehir hem de kırsal bölgeler için müşteri odaklı entegre toplu taşıma hizmetleri sunuyor.

VBB, Berlin ve Brandenburg bölgesindeki toplu taşıma operatörleri, yürütme organları ve yolcular için bir koordinatör, moderatör ve fikir sağlayıcı rolü üstleniyor. Yolcuların ihtiyaçlarına yönelik yenilikçi çözümler sunarak bölgedeki toplu taşıma sisteminin sürekli olarak geliştirilmesini sağlıyor. VBB, Avrupa Metropol Toplu Taşıma Otoriteleri (EMTA) gibi uluslararası kuruluşların bir üyesi olarak da faaliyet gösteriyor. Bu işbirlikleri, uluslararası düzeyde bilgi paylaşımını ve gelişim fırsatlarını artırıyor.

SEUL, GÜNEY KORE

https://itskorea.kr/english/sub010401.do

Otonom Araç Test Alanı ve Akıllı Ulaşım Sistemleri (C-ITS)

Seul Belediyesi, toplu taşımada yenilikçi teknolojileri ve akıllı şehir çözümleriyle geleceğin ulaşım sistemini inşa etmeye devam ediyor. Bu kapsamda Sangamdong bölgesi, Seul Trafik Operasyon Merkezi (TOPIS) öncülüğünde otonom araç teknolojilerini test etmek ve geliştirmek için Aralık 2020’de ilk otonom araç pilot bölgesi olarak seçildi. Bu proje, Seul Belediyesi’nin sürdürülebilir, güvenli ve yenilikçi ulaşım hedeflerini gerçekleştirme konusundaki kararlılığını gösteriyor.

Sangamdong, dünya çapında 5G iletişim ağı ve Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (C-ITS) altyapısının test edildiği özel bir bölgedir. Seul Belediyesi’nin liderliğinde araçtan araca (V2V), araçtan yayaya (V2P) ve araçtan altyapıya (V2I) tüm bağlantılar, 5G ve C-ITS teknolojisiyle sağlanıyor. Araç operasyonlarını yönetmek üzere 7/24 açık bir kontrol merkezi de halkın hizmetine sunuldu.

Bu merkezin ekranları, test alanındaki trafik işareti bilgilerini ve altyapıyı gerçek zamanlı olarak izleyebiliyor, otonom araçları kontrol ediyor ve araç operasyonlarını CCTV kameralarıyla sürekli takip ediyor.

Seul Belediyesi, otonom sürüşün güvenli ve sorunsuz bir şekilde sağlanması için C-ITS altyapısını geliştiriyor. C-ITS, araçlar, ulaşım altyapısı ve araçlar arası iletişim (V2X) arasında bağlantı kurarak sürücülere risk faktörlerini önceden tanıma olanağı sunuyor. Trafik durumunu ve yol bilgilerini gerçek zamanlı paylaşan bu sistem, kazaları önlemeye ve yolların daha etkin yönetilmesine katkıda bulunuyor.

Toplu Taşımada C-ITS Uygulamaları

Seul Belediyesi, C-ITS teknolojisini toplu taşımada başarıyla uyguluyor. Şehir genelindeki ana arter yollara 121 kilometrelik C-ITS altyapısı kuruldu ve bu sistem otobüs şeritlerine entegre edildi. Bu yenilikçi hizmet için Seul, Samsung Electronics, SKT ve T-money gibi önde gelen şirketlerle işbirliği yapıyor. Ayrıca otobüslerin entegre terminallerine V2X ve Gelişmiş Sürücü Destek Sistemleri (ADAS) eklendi, All-in-One terminaller geliştirildi. Seul, bu teknolojiyle dünyanın en gelişmiş 5G bağlantılı toplu taşıma sistemlerinden birini kurmayı başardı.

Otobüsler, seyir halindeyken yollardaki çukurları ve inşaat alanlarını algılayarak bu bilgileri merkeze iletiyor. Bu bilgiler, diğer araçlarla paylaşılıyor ve sürücülere alternatif rotalar önerilerek kazalar önleniyor. Otobüs terminalleri, yaya geçitleri, durak koşulları ve yol durumları hakkında sürücülere bilgi vererek güvenli sürüş rehberliği hizmeti sunuyor.

Seul Belediyesi’nin kontrol merkezinden otobüslerin tüm operasyonları izlenebiliyor ve anlık destek verilebiliyor. Bağlı otobüsler mavi renkle işaretleniyor, kavşaklardaki trafik işareti bilgileri yeşil ışıklarla gösteriliyor. Kontrol merkezi, otobüslerin konumu, hızı ve sürüş yönü gibi bilgileri detaylı bir şekilde sunarak toplu taşımada güvenliği artırıyor.

TOKYO, JAPONYA

https://www.jrpass.com/blog/jr-yamanote-line-tokyo

JR Yamanote Hattı: Tokyo’nun Simgesi Olan Dairesel Tren Hattı

JR Yamanote Hattı (中央線), Tokyo’nun merkezinde dairesel bir güzergâhta faaliyet gösteren ve şehrin en önemli ulaşım noktalarını birbirine bağlayan bir demiryolu hattıdır. Bu hat, Ikebukuro, Shinjuku, Shibuya ve Tokyo gibi stratejik istasyonlarıyla hem şehir sakinlerinin hem de ziyaretçilerin seyahat ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir rol üstleniyor.

Yamanote hattı, Tokyo ve Shinjuku istasyonlarında JR Chuo hattıyla entegre çalışarak, şehrin ulaşım altyapısının temel taşlarından birini oluşturuyor. Bu entegrasyon, Tokyo’nun hem şehiriçi hem de şehirlerarası ulaşımda yüksek verimli hizmet sunmasını sağlıyor.

Yamanote Hattının Öne Çıkan Özellikleri

Kapsam ve İşlevsellik: 34,5 kilometrelik uzunluğa ve toplam 30 istasyona sahip olan Yamanote hattı, şehir genelinde kesintisiz bir ulaşım ağı sağlıyor. Hattın tamamında bir tur yapmak yaklaşık bir saat sürerken, istasyonlar arası mesafe yalnızca iki dakika gibi kısa bir sürede katediliyor.

Yüksek Yolcu Kapasitesi: Yamanote hattı, günde yaklaşık beş milyon yolcu taşıyor, Tokyo’nun en yoğun ve en verimli demiryolu hatlarından biri olarak öne çıkıyor.

Görsel Kimlik: Yeşil renkli trenleri ve haritalarda Tokyo’nun çevresinde dairesel bir hat olarak görünen sembolü, Yamanote hattını şehrin en tanınan ulaşım sistemlerinden biri haline getiriyor.

Yamanote hattının tren sıklığı, yoğun saatlerde her iki dakikada bir, daha sakin saatlerde ise her beş dakikada bir olacak şekilde düzenlendi. Bu düzenleme, hattın her zaman erişilebilir olmasını sağlıyor. Trenler hem saat yönünde (dış döngü-outbound) hem de saat yönünün tersine (iç döngü-inbound) hareket ediyor. Seyahat süresini optimize etmek için doğru yönü tercih etmek oldukça önemlidir, aksi takdirde ring süresince hattın tamamının dolaşılması gerekebilir.



Önerilen Haberler