YÜKLENİYOR
Başkan Zeydan Karalar, Adana Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım politikalarını CHP Belediye Gazetesi’ne anlattı:
Ulaşımda yaşanan problemlere geliştirilen çözümlerin sürdürülebilir olmaması, tüm yerel yönetimlerin ulaşım planlaması yapması gerekliliğini ortaya koymuştur. Yerel ulaşım stratejisi, sürdürülebilir kalkınma bağlamında ekonomik, sosyal ve çevresel hususları kapsamaktadır. Bu nedenle toplumun ihtiyaçlarını, seyahat alışkanlıklarını ve demografik yapısını analiz ederek, ulaşım ihtiyaçlarının tahmini ve iyileştirmeler için çalışmalarımızı planladığımız politikalara ihtiyacımız var.
Sınırların genişlemesiyle birlikte artan nüfus, işgücü ve araç sahipliği gibi etkenlerle kentsel ulaşım, diğer büyük kentlerde olduğu gibi Adana’da da günümüzün en önemli sorunlarından biri. Bu nedenle ulaşımla ilgili çalışmalarımızın ilk adımını Adana’nın ulaşım ana planını hazırlamak ve plan doğrultusunda yapmamız gereken işleri önceliklendirmek oluşturdu. Çünkü mevcut ulaşım sisteminde yaşanan sorunların kısa, orta ve uzun vadelerle bilimsel yöntemler kullanılarak kapsamlı ve sürdürülebilir bir şekilde çözülmesi gerekliliği ortaya çıkmıştı. Bu doğrultuda günümüzde yaşanan ve gelecekte oluşması öngörülen sorunları analiz ederek, bu sorunlara çözümler geliştirmeyi hedefledik.
Ulaşım planı doğrultusunda alınan kararlarla geçtiğimiz beş yıl boyunca Adana’da trafiği rahatlatmak ve ulaşım sorununu çözebilmek amacıyla çok önemli yatırımlar yaptık. Trafik yoğunluğunu büyük ölçüde rahatlatan üç yeni altgeçit inşa ettik. Adana’da neredeyse asfaltsız yol, mahalle bırakmadık, 3.246.795 ton BSK ve 2.772.958 metre sathi kaplamayla yolları yeniledik, beş yeni bulvar açtık, toplam 51 adet köprü ve 33 adet menfez yaptık, 300 cadde ve bulvarda yenileme çalışması gerçekleştirdik. Bu önemli ve uzun soluklu çalışmaları, vatandaşları mağdur etmeyecek şekilde normalden çok daha kısa sürede hayata geçirdik.
Akıllı kavşaklar ve toplu taşıma güzergâh düzenlemeleriyle trafiği rahatlatacak önlemler geliştirdik. Ayrıca zorlu ekonomik koşullara rağmen araç filomuza altı tanesi elektrikli olmak üzere 111 yeni otobüs ekledik. Böylece toplu taşımayı bir nebze olsun rahatlattık. 135 kilometrelik bisiklet yolu projemizin 60 metresini ilk beş yıllık hizmet dönemimizde tamamladık. Kent merkezine ulaşımı destekleyen on noktada kiralanabilir bisiklet istasyonları kurduk. Bir kentte ulaşım sistemlerini kurgulamak uzun soluklu bir süreçtir. Bunlar ilk dönem hızlıca çözüme kavuşturmamız gereken önemli işlerdi.
2024-2029 hizmet döneminde vakit ve nakit tasarrufu sağlayan ulaşım sistemleri planlayarak, kente erişimi kolaylaştırmayı ve kentte hareketlilik olanaklarını artırmayı hedefliyoruz. Ulaşım politikalarımızın temelini bu yaklaşım oluşturuyor. Bu kapsamda öncelikle kentimizin otogarını yenileyeceğiz. Yeni nesil otogarın inşaatını tamamlayıp, mevcut otogarların hizmet kalitesini yükselteceğiz. Böylece kentimizin vizyonuna yakışan, sağlıklı, güvenli, kendi enerjisini üreten, yağmur suyu toplayan, ödüllü bir tasarıma sahip yeni bir otogarı hızlıca inşa edeceğiz. Adana’nın önemli noktalarında trafiği rahatlatacak ve birbirine bağlayacak sekiz yeni farklı seviyeli kavşaklar planladık. Uzun yıllardır çözümsüz kalan metro projesinin ikinci etabını tamamlamayı ve kentimize bir tramvay hattı kazandırmayı hedefliyoruz. Ulaşım sorununu önemli ölçüde çözecek ikinci etap metro hattını yatırım programına aldırdık. Toplam on duraktan oluşan ve 10,3 kilometrelik uzunluğa sahip olan metro projemiz ulaşıma nefes aldıracak. Metro hattıyla birleştireceğimiz Turgut Özal Bulvarı ve Şehir Hastanesi tramvay hattı projemiz, 11 istasyon ve 7,6 kilometrelik hat uzunluğuyla saatte 14.580 yolcu taşıyarak kentimizin trafik yükünü azaltacak. Tarihî kent merkezinde planladığımız nostaljik tramvay hattı projemizle bölgedeki ulaşım karmaşasına konforlu bir alternatif oluşturacağız. Böylece bütünlüklü bir planlamayla toplu taşımayı güçlendirdiğimiz konforlu bir ulaşım sistemi hedefliyoruz.
Otomobile daha az bağımlı Adana hedefiyle, toplu taşıma altyapısını ve çevre dostu ulaşım imkânlarını güçlendirmek, özendirmek ve güvenliğini artırmak önceliğimiz. Bu kapsamda “Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planı” yapacağız. 135 kilometrelik bisiklet yolu projemizi tamamlayıp, yaya yollarını yaygınlaştırdığımız, kullanımını kolaylaştırdığımız ve teşvik ettiğimiz bir ulaşım altyapısı oluşturacağız. Amacımız, toplu taşıma hizmetlerinin kalitesini yükselterek otomobil bağımlılığını azaltmak, bütünleşik toplu taşıma yönetim, planlama ve otomasyon sistemini kurmak.
2024-2029 hizmet döneminde hedeflerimiz arasında Adana’nın ulaşım ve trafik altyapısının taşıt odaklı değil, insan odaklı düzenlenerek ulaşımda yaya ve bisiklet gibi çevre dostu ulaşım biçimlerine öncelik verilmesi, toplu taşıma türlerinin entegrasyonu ve transfer noktaları oluşturularak aktarma olanaklarının geliştirilmesi, ulaşım türlerinin rekabet ortamı oluşturmayacak ve birbirini tamamlayacak şekilde işletilebilmesi, kent içi hareketliliğin konforlu ve güvenli olarak sağlanması yer alıyor.