YÜKLENİYOR
Eğitim politikalarından dünya ülkelerinden örnekleri derledik.
HAMBURG, ALMANYA
Hamburg’da “bilgisayar bilimi” dersi zorunlu hâle geliyor. Bu sayede yeni neslin dijital becerilerinin ve okuryazarlığının artırılması hedefleniyor. 2025 yılında yürürlüğe girecek program için belediye tarafından seçilen sekiz okulda hazırlık yapılıyor. Proje, kent genelinde uygulanmaya başlamadan önce test edilecek ve alınan sonuçlara göre gerekli düzenlemeler yapılacak. Verilen eğitimlerin sonuçları incelenecek, diğer derslere etkisi ve zaman çizelgesinin düzenlenmesiyle ilgili çalışmalar yürütülecek.
Hamburglu yetkililer, dijital okuryazarlığın ve programlama becerisinin okuryazarlığa dahil edilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Birçok ülkenin eğitim sistemine uyan bir yaklaşım olmasına rağmen bu konuda girişimde bulunan ülke sayısı oldukça az.
Pilot bölge için hazırlanan ilk plana göre, 8., 9. ve 10. sınıf öğrencileri haftada dört saat “bilgisayar bilimi” dersi alacak. Haftalık toplam ders saati artırılmayacak. “Bilgisayar bilimi” dersinin hangi derslerin yerini alacağına okullar karar verecek.
Müfredatta yapılan bu değişiklik, eğitimde yeni istihdam alanı yaratıyor. Hamburg’da “bilgisayar bilimi” dersine girebilecek 340 öğretmen bulunuyor. Projeyi desteklemek için 120 yeni öğretmen eğitim görüyor. Deneme sürecine katılacak okullar arasında Bergstedt ve Kirchwerder, Altona, Finkenwerder, Lerchenfeld, Ohmoor, Osterbek ve Rissen liseleri yer alıyor.
LİTVANYA
https://oecd-opsi.org/innovations/anti-bullying-app/
Litvanya’da her üç çocuktan biri akran zorbalığına maruz kalıyor. Dünya Sağlık Örgütü’nün 2016 yılında yaptığı araştırmaya göre, Litvanya’daki okullarda öğrenciler her ay iki-üç akran zorbalığı vakasıyla karşılaşıyor. Buna rağmen çoğu okulda zorbalık vakaları doğru bir şekilde kaydedilemiyor. Mağdur öğrenciler, muhbir olarak etiketlenip daha fazla baskı görmekten çekindiği için sessiz kalmayı tercih ediyor. Bu baskıya dayanamayan öğrencilerin bir kısmı okul değiştirmek için çabalarken, geri kalanı da sosyal anksiyete ve özgüven problemleri yaşıyor.
Yetkililer, bu soruna çözüm bulmak için öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerin kullanımına açık bir uygulama geliştirdi. Uygulama, çocukların karşılaştığı akran zorbalığının anonim olacak şekilde bildirilmesini sağlıyor. Zorbalık karşıtı uygulamaları etkili kılmak için bir eğitim programı da hazırlandı. Program kapsamında “zorbalık”, “zorbalık ve yasalar arasındaki bağlantı”, “siber zorbalık”, “cinsiyet zorbalığı”, “mağdur ve zorba öğrenciye yaklaşım” gibi hem öğretmen ve velilere yönelik pedagojik eğitimler hem de öğrencilere yönelik öğretici eğitimler yer alıyor. Program dahilinde eğitmenlerin, ebeveynlerin sorularına yanıt verdiği soru-cevap bölümü de mevcut. Eğitimi tamamlayanlar, başarı ve katılım sertifikası almaya hak kazanıyor. Programdaki eğitimlerin yeterliliği ve gerekliliği, Vilnius Üniversitesi tarafından onaylandı.
İTALYA
UNESCO’nun yaptığı araştırmada, dikkat dağıtması sebebiyle akıllı telefonların öğrenim sürecini olumsuz etkilediği ortaya çıktı. İtalya, önümüzdeki eğitim-öğretim döneminden itibaren eğitim kurumlarında akıllı telefon kullanımına kapsamlı bir yasak getirmeye hazırlanıyor. Eğitim amaçlı aktif kullanılan akıllı telefonlar da bu yeni düzenlemeye dahil edilecek. Dersler için tablet veya bilgisayar kullanımı öğretmenlerin gözetiminde olacak.
İtalyan hükümeti, kısıtlama sayesinde zorbalık ve şiddet olaylarının önüne geçmek istiyor. Ödev takibi ve hata tespiti için geleneksel ödev sistemine dönüleceği duyuruldu. Yeni dönemde, öğrencilerin bir ödev defteri edinmesi ve ödevlerini bu deftere el yazısıyla yazması istenecek. Düzenlemeyle, öğrencilerin dikkatini dağıtacak unsurların azaltılması hedefleniyor.
LİNKÖPİNG, İSVEÇ
Linköping Belediyesi, fiziksel engeli veya ruhsal sağlık sorunları olan öğrencilerin derslere katılımını sağlamak için okullara AV1 robotları satın aldı. Robotlar, öğrencilerin sınıfta bulunmadan derse katılabilmesini sağlıyor. Böylece herhangi bir engelle karşılaşan öğrenciler derslerinden geri kalmıyor. Robot, öğrencilerin mevcut ruh hâlini yansıtabilmesi için birçok farklı yüz ifadesine sahip. İfadeler, robotu kullanan öğrenci tarafından bir tuşla kontrol edilebiliyor.
Öğrenciler ve veliler uygulamadan memnun. Öğrencilerin ve velilerin sistemi istismar etmemesi için çeşitli önlemler de alınıyor. Örneğin, robot üzerinden ekran görüntüsü alınamıyor. Bir sınıf robotunun kullanımına izin verilmeden önce robotu kullanacak öğrenci hakkında devamsızlık araştırması yapılıyor. Uygun bulunduğu takdirde öğrenciye robotu kullanması için izin veriliyor. AV1 ekibi, robot kullanımı hakkında bilgi vermek ve uygulamanın öğrenci için uygun olup olmadığını değerlendirmek için öğrenciler ve ebeveynlerle görüşme yapıyor. Öğrencinin evde kalmak için gösterdiği sebep yeterli bulunmazsa veya robot kullanımı çözüm olarak görülmezse talep reddediliyor.
PARİS, FRANSA
https://www.themayor.eu/en/a/view/some-paris-schools-teach-anti-racism-with-a-board-game-11567
Paris Belediyesi, okullarda “kültürel hoşgörü” ve “farklı olana saygı” kavramlarını çocuklara öğretmek için masaüstü bir oyun hazırladı. Yetkililer, projenin geliştirilmesine birçok farklı etmenin neden olduğunu ifade ediyor. Okullarda, farklı etnik kökenlerden ve milletten öğrenci eğitim görüyor. Bu etnik gruplar arasındaki ilişkiyi dengede tutmak her zaman kolay olmuyor. Çocuklarla ırkçılık konusunda yeterince konuşulmuyor.
Oyunu hazırlamak için beş farklı kıtadaki insanların alışkanlıklarına ve geleneklerine dair detaylı bilgi toplandı. Bilgi toplanırken çocukların ortak konuları (giyim, yemek, ev, oyun vb.) ele alındı. Oyun oldukça basit. Bir zar yardımıyla piyonlar dünya şeklindeki bir tahta üzerinde ilerletiliyor. Belirli kutulara gelindiğinde çocuklara dünya üzerinde bulundukları bölgeyle ilgili sorular soruluyor. En çok soruya cevap veren oyunu kazanıyor. Böylece çocuklar, okullarındaki farklı kültürden insanların alışkanlıklarına dair fikir sahibi oluyor. Oyunun içinde, öğrencilerin başarısızlık hissine kapılmasını, moral bozulmasını engellemek için düşünme sürecini daha eğlenceli hâle getirecek ipucu kitapçığı da var.
LEUVEN, BELÇİKA
https://www.themayor.eu/en/a/view/leuven-funds-new-ideas-for-fast-learning-kids-in-schools-11354
Leuven Belediyesi, hızlı öğrenen çocuklar için öğrenme planı geliştiren Spring-Stof Vakfı’nı desteklemeye başladı. Belediyenin Spring-Stof Vakfı’na destek için ayırdığı bütçe 10.000 avro. Spring-Stof Vakfı, Leuven sınırlarında okullarla yürüttüğü çalışmaları genişletebilecek.
Spring-Stof Vakfı yetkilileri, bazı çocukların çok hızlı öğrendiğini ve devamlı bir meydan okumaya ihtiyaç duyduğunu belirtti. Geleneksel okul eğitiminde bu öğrenciler gerekli eğitimi alamıyor. Öğrenmenin temposundaki uygunsuzluk öğrenciyi okuldan, hatta eğitimden soğutuyor. Projenin amacı, eğitim sistemine uyum sağlamakta zorlanan ve hızlı öğrenen öğrencilere ek seçenekler sunmak.
Bilişsel açıdan yetenekli 4-17 yaş arasındaki öğrenciler program dahilinde özel eğitimler alacak. Öğrenciler, haftada bir veya yarım gün sınıflarından ayrılacak ve planlanmış öğrenme biçimlerini deneyimleyecek. Öğrencileri öğrenmeye teşvik etmek için farklı okullarda bilgi etkinlikleri düzenleniyor. Bu etkinliklerde açık dersler yapılıyor ve materyaller okullara tanıtılıyor. Eğitim yöntemleri arasında proje çalışmaları, kısaltılmış talimatları kavrama ve bağımsız öğrenme gibi farklı konular yer alıyor.
LÜKSEMBURG
Lüksemburg için eğitimde fırsat eşitliği her şeyden önce geliyor. Lüksemburg Eğitim, Çocuk ve Gençlik Bakanlığı, çocukların ve gençlerin eğitimde eşit fırsatlara sahip olmasını hedefliyor. Bu kapsamda özel gereksinimli öğrencilerin eğitime dahil edilmesi, okul türlerinin çeşitlendirilmesi ve ailelere maddi destek verilmesi amaçlanıyor.
Özel gereksinimli bir çocuk veya genç, yaşıtlarına kıyasla öğrenme güçlüğü yaşayabilir ve farklı konularda zorlanabilir. Bu nedenle çocuğun ve gencin ihtiyaçları öğretmen veya eğitimcinin normalde sahip olduğu araçlarla karşılanamaz. Bu ihtiyaçlar, motor becerileri, görsel, dilsel, işitsel, bilişsel veya davranışsal gelişimi kapsayabilir.
Lüksemburg’da ilkokul ve ortaokul öğrencileri için farklı rotalar izleniyor. Yapılan her düzenleme tek bir konuyu merkeze alıyor: Yardımın kişiselleştirilmesi ve ihtiyaca göre müdahalede bulunmak. İlkokul öğrencileri için öğrenme süresi genişletiliyor, diğer sınıfların dersleri takip ediliyor, eğitim ekibi ve sınıf dersleri paralel hâle getiriliyor. Ortaokulda ise, ders planlaması, kişisel seviyeye göre bir sınıfa geçiş için entegrasyon ve psikolojik destek gibi destekler sağlanıyor.
RZEKUN, POLONYA
https://innovationinpolitics.eu/showroom/project/self-governed-nursery-in-rzekun/
Polonya’da kent sakinlerinin sosyal medyada yaptığı bir anket sayesinde belirli yerel koşullara göre geliştirilen ve kendi kendini yöneten bir kreş inşa edildi. Tesis, çalışan ebeveynlere büyük fırsat sunuyor. Kreşin öğrenci kapasitesi 45. Rzekuń Belediyesi, önümüzdeki dönemde bu sayıyı 75’e yükseltmeyi hedefliyor. Kreş, bölgedeki en modern tesis olarak göze çarpıyor. Binanın inşasında pasif ev teknolojisi ve doğal malzemeler kullanıldı. Bina, hava pompaları, güneş panelleri ve çevre dostu yalıtımlı duvarlarla çevrili. Tesiste, çocuklar için birkaç oda, donanımlı bir mutfak, güneşlenme alanı ve emzirme odası yer alıyor. Kreşin dışındaki oyun alanı, çocuklar için özel dizayn edildi. Kreşin her bölümü çocukların ihtiyaç duyacağı bakım hizmetlerini karşılayacak şekilde donatıldı. Belediye başkanı, bugüne kadar yaptıkları en faydalı ve önemli projelerden birinin “Rzekuń Kreşi” olduğunu belirtti.
DUBLİN, İRLANDA
İrlanda’da çocukların okula güvenli bir şekilde ulaşmasını sağlamak, okul planlamasının önemli bir parçası. Yerel yönetimler, çocuklar için okula ulaşım yöntemleri (bisiklet, yürüme vb.) belirliyor. Bu sayede okul bölgesindeki trafik mümkün olduğunca azaltılıyor, okul yolunda oluşan tehlikeler azaltılıyor. Okul önlerindeki alan genişleyeceği için çocuklara daha fazla hareket alanı kalıyor. Bunu sağlamak için bölgedeki trafik akışı yavaşlatılıyor, kaldırımlara park yasağı gibi yaptırımlar uygulanıyor.
Bir alanın okul bölgesi olduğunu bölgedeki işaret ve sembollerden anlamak mümkün. Alanın iki ucunda ‘‘okul bölgesi’’ yazan bir çizgi bulunuyor. Okulun önündeki caddede yer alan renkli daireler sayesinde şoförler okul yolunda olduklarını fark edebiliyor. Yaya yoluna izinsiz girişleri ve yasadışı park etmeyi önlemek için kalem bariyerler kullanılıyor. Böylece öğrenciler için standart okul yolundan daha güvenli ve daha sakin bir ortam oluşturuluyor.
Bir grup ebeveyn, öğrencilerin güvenliğini artırmak amacıyla “yürüyen otobüs” uygulaması başlattı. Bu uygulamaya göre gönüllü veliler, belirli bir rotayı dolaşarak öğrencilere okula kadar eşlik ediyor. Buna benzer diğer bir uygulama da pedallı otobüs. Veliler, okula bisikletle giden çocuklar için yola bakan bölümde bisikletlerle bariyer oluşturuyor. Böylece çocukları korumaya alan veliler, okula kadar çocuklara eşlik ediyor.
KOPENHAG, DANİMARKA
https://www.europeanheritageawards.eu/winners/friluftsskolen-open-air-school/
Kopenhag Friluftsskolen Açık Hava Okulu, ışık, sağlık, temiz hava ve doğaya yakınlık odaklı bir dizayna sahiptir. Okul, hasta ve engelli çocukların eğitim, yemek, dinlenme ve tıbbi bakım gibi destekler aldığı bir gündüz okulu olarak planlandı. Kopenhag Friluftsskolen Açık Hava Okulu, mimari ve pedagojik önemi nedeniyle Danimarka Kültür ve Saraylar Ajansı tarafından birinci sınıf bir bina olarak kayıtlara geçirildi. Binanın restorasyon projesi hem tarihsel değerleri koruyacak hem de çocukların ihtiyaçlarına yanıt verecek şekilde hazırlandı. Kopenhag Friluftsskolen Açık Hava Okulu Restorasyon Projesi, Kopenhag Belediyesi tarafından finanse edildi. Okulun bölümleri birbirinden ayrıldı ve geniş bir avlu etrafında gruplandırıldı (birinci katında yatakhanenin bulunduğu altı çardak benzeri sınıfın yer aldığı güney cephesi, sağlık ve hijyen için odaların bulunduğu kuzey cephesi ve tedavi ve beden eğitimi için bir binanın yer aldığı doğu cephesi). Okulun mimarisi, işlevselci okul mimarisi alanında bir başyapıt olarak görülmektedir. Restorasyon ekibinin hedefi, okulun amacını ve işlevini korumak, binaların daha fazla ışık ve hava almasını sağlamaktı. Restorasyonun en dikkat çekici özelliklerinden biri, tarihî binanın korunması, öğretmenlerin ve çocukların ihtiyaçlarının dengelenmesini sağlamaktı.